Funderar på att byta fönster och tycker att Westcoast Windows ( www.westcoastwindows.se ) verkar intressanta.

Ni som har erfarenheter av deras fönster hoppas jag vill delge mig och andra vad ni tycker.

Även inlägg om andra fabrikat, rekommendationer och eventuell avrådan på fönstertillverkare/montörer ser jag fram emot.

Tack på förhand.
 
En släkting till mig satte in sådana och han var jättenöjd, fråga mig inte om levtid eller pris för det vet jag inte men när jag skickade offert till den så var Elitfönster billigare på likvärdiga fönster. Dock har jag några stora runda som drog upp priset hos Westcoast.
 
Jag har tänkt mig westcoast och har begärt ett pris av dessa till vårt hus .
Min bror har köpt dessa och är mycket nöjd .
Har även andra jag känner som har haft dessa fönster under längre tid och är mycket nöjda .
För oss som bor på västkusten och dess salta regniga vintrar med blåst så ser jag inget alternativ än att köpa fönster med kvalitet.
Bla har mina föräldrar haft en blandning av elit-fönster(2st) och westcoast-fönster på en villa intill havet.
Nu efter ca 13 år är elit-fönsterna i mycket dåligt skick men westcoast fönsterna är som nya ..(något år nyare)
Trät på elit-fönsterna började röttna upp.
Men inte tillstymelse av röta på westcoast.
 
jag bor oxå på västkusten , så fort det blåser så blir det en salthinna på fönsterna får se hur dom håller sig. PVC fönster monterade för ett år sen,kollade pris med westcoast som ligger i uddevalla 6 mil från mig men det blev för dyrt.
westcoast är ju alu utv och som dom flesta vet så erjar alu väldigt av salt så det blev pvc..
 
Tack för Era svar. Jag ska besöka företaget i Trollhättan inom kort för att se vad de har att erbjuda.

Såg på deras hemsida att man kan ladda hem deras broschyr och att de ska ställa ut på Hem & Villa i Malmö 6-9 mars. Tyvärr blir det troligen inget besök för min del på mässan i Malmö i mars men i höst (okt-nov) blir det mässa i Göteborg...
 
Har nu äntligen besökt Westcoast Windows för att titta på deras "fabriks-utställning". Jag måste verkligen säga att jag är imponerad av deras fönster. Mycket gedigna och inte bara en lös alu-plåt på utsida som vissa har utan ett riktigt ordentligt fönster. Ska åka till en av deras återförsäljare i nästa vecka och begära offert på 13 st fönster och 2 balkongdörrar.

Jag har länge tyckt att Elitfönster verkat ledande men efter att ha sett Westcoasts fönster i verkligheten så är jag frälst. Nu gäller det bara att se vad det kommer att kosta...
 
J
Varför inte prova fönster från TK-gruppen då får du ett fönster som du kan monter nästan i vattnet
 
Nu har jag beställt 5 fönster av westcoast . ca 4 veckor leveranstid men väntar man på nått gott så.....
 
Jag har nu också beställt fönster från Westcoast Windows. Det blev 13 fönster och 2 balkongdörrar. Inte billgast av de fönster jag kollat in men de klart bästa av de som vi har tittat på. Återkommer med rapport när det är monterat och klart i juni...
 
Jag var faktiskt på väg att beställa tanum för jag tyckte om konstruktionen de hade på ett visnings ex i Varberg .
Men när man granskade katalog genomskärningen med visningsfönstret hade de ändrat konstruktionen på nyare fönster till det sämre enligt mig (vattnet kan rinna in under aluminium beklädnaden) .
Så det fick bli Westcoast trots längre leveranstid
 
forstahuset forstahuset skrev:
Jag har nu också beställt fönster från Westcoast Windows. Det blev 13 fönster och 2 balkongdörrar. Inte billgast av de fönster jag kollat in men de klart bästa av de som vi har tittat på. Återkommer med rapport när det är monterat och klart i juni...
Hej forstahuset!

Är själv på väg att bygga just mitt första och troligen sista, men vem vet :)
Hur mår dina Westcoast Windows nu 12 år senare? Hade varit kul att höra om du nu bor kvar och inte gjort både 2:a och kanske 3:e huset :)

Tittar själv på deras just nu.

Hoppas på svar.

/M
 
G Gbghusbygge skrev:
Hej forstahuset!

Är själv på väg att bygga just mitt första och troligen sista, men vem vet :)
Hur mår dina Westcoast Windows nu 12 år senare? Hade varit kul att höra om du nu bor kvar och inte gjort både 2:a och kanske 3:e huset :)

Tittar själv på deras just nu.

Hoppas på svar.

/M

Hej,

Bor kvar i första huset (som inte var ett nybygge utan byggt mitten av 40-talet men vårt första hus) och är fortfarande mycket nöjd med mitt val av Westcoast Windows som leverantör av fönster.

Är faktiskt på väg att byta ut två mindre fönster på gavlarna på vinden (ca 70 x 50 cm) som inte blev av när vi tog de andra 2008 och dessa kommer självklart att bli från Westcoast Windows. Funderar även på att byta ut de fönster som sitter i källaren/grunden (ca 70 x 30 cm) men det blir nog ett projekt för 2020 och då tvekar jag inte heller att ta Westcoast Windows som leverantör.

Det som jag heller inte ångrar är att jag, när plåtslagaren frågade om jag ville ha lite dyrare fönsterbleck och dylikt i aluminium som matchade fönstren eller den billigare plåten som inte var riktigt i samma nyans som fönstren, valde att lägga ett par kronor extra på att välja aluminium även för fönsterbleck odyl.

Har sett skräckexempel på hur en del plåtarbeten på andras hus (rännor, vindplåt, runt fönster etc) tappar färg i stora flagor efter ett par år och jag hade säkerligen även retat mig varje dag om jag varit snål och inte tagit aluminium även till fönsterbleck som nu fick samma nyans som på fönstren.
Även plåtarbetena ser mycket bra ut efter dessa år.

Om/när jag bygger ett hus från grunden eller får för mig att renovera och byta fönster så kommer jag att välja Westcoast Windows som leverantör.

Lycka till med ditt husbygge och val av fönster.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Även vi har satt in fönster från Westcoast w alu/trä med alubleck i vårt sommarhus för ca 10 år sedan och vi är jättenöjda, de ser fortfarande ut som nya. Det enda är att ngt av fönstren blivit lite trög i "handtaget" men det beror nog på mig (eller han latmasken som inte smörja upp fönstret/mekaniken). Vi har även en altandörr som också ser ut som ny efter alla år.

Lycka till med fönsterbytet
/B
 
  • Gilla
Per Josefsson
  • Laddar…
Tack för att ni plocakde upp denna tråd förra året - sitter nu o kollar på fönster till sommarstugan mellan Uddevalla o Lysekil, och West Coast är på tapeten - känns som gedigna fönster men det var svårt att hitta några kommentarer om dem. Imponerande med svar efter 10+ år där, "forstahuset"! :D(y)
 
  • Gilla
JohanUno och 1 till
  • Laddar…
Bor i lägenhet som Derome byggt 2013 med Elitfönster. Spanjoletterna är fullständigt slut, (aluminium i saltmiljö), passform dålig (kräver kraft för att öppnas).
Besöker ett B&B utanför Grebbestad där det sitter fönster från Westcoast Windows och blev mäkta imponerad av funktion och konstruktion.
Tack för er allas info om dessa fönster!
Anders
 
  • Gilla
forstahuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.