Många bäckar små och jag trycker det spelar roll på längre sikt. Vi konstaterade att de flesta tillverkares strategi var att antingen göra väggen bra, eller fönster med lågt U-värde, lufttätt hus eller en effeltiv FLVP. Detta för att klara byggnormerna men inte mer än så. Dvs alla var bra på något av detta men ingen tog ett helhetsgrepp. Tror detta speglar byggbranchens tröghet och mångas kortsiktiga tänkande vilket är fullt förståeligt. Det kostar ju en del att bygga nytt.

Vår utgångspunkt var att helt enkelt byggga ett bra klimatskal till ett rimligt pris och därefter välja värmekälla. Det totala U-värdet, dvs Um, på vårt hus är 0,16. Vore intressant att höra vad ditt totala U-värde blev och vad visade resultatet från er provtryckning?
 
Ingen hustillverkare väljer att både göra bästa väggen och trycka dit bervärme och FTX om det inte behövs. Kunderna tittar ju på priset också. Men då väljer jag ju helt klart den bättre väggen, värmesystem kan man ju ändra. Jag tyckte dock skillnaden inte motiverade några extra hundra tusen i kostnad som det var i vårt fall mellan tillverkarna. För dessa pengar kunde vi välja både FTX och bergvärme och få rekordlåg förbrukning. FTX likställer jag med extra isolering, eftersom det minska energibehovet kraftigt och inte har något med uppvärmningen att göra egentligen.

Har inte räknat fram totala U-värdet men vi har också 500mm i taket, däremot 300mm i plattan vilket blir U=0,12 och du har 0,09 men detta jämnas ut lite av att vi båda har lika mycket förluster i kantbalken. Under plattan är det torr singel och vindstilla så avkylningen är inte så stor som mot en vägg där konvektion och vind kyler av. Tror skillnaden är marginell i praktiken.

Provtryckning såg jag att dom hade gjort men jag har ingen siffra. Jag vet att det klarade deras krav bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.