eanders eanders skrev:
Har erfarenheter att oavsett leverantör/byggare så är det en bransch som lovar väldigt mycket men alla krånglar mer eller mindre innan man har byggt klart. Enda sättet är att bygga själv som förening, men det är förenat med en massa jobb och engagemang. Är man inte beredd på detta då skriver man på för att få fiber förr eller senare.
Tyvärr blir föreningar också ibland blåsta av slipade entreprenörer.
 
@
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ett av de bolag som lovat saker och bytt namn några gånger. Om du tar erbjudandet så sitter du i praktiken fast med dem sedan. Det lär inte vara någon mer som bygger nät. Tar du dem inte riskerar du att tvingas till en dyr efter anslutning. Eller som det brukar vara i tätorter, samma erbjudande dyker upp om något pr igen.
Tja.... Å tar du dem inte. . . Trots att grannarna gör det..... Då har du inget. För vilken leverantör är intresserad av att bara ansluta "ditt" hus. . .
 
Jag skulle aldrig i livet binda upp mig för fiber idag om det handlade om ett nät som ännu inte börjat byggas. Att koppla in sig på ett befintligt nät är en sak. Det skulle jag kunna överväga utifrån kostnad, men ett nät som inte finns ännu. Aldrig!

Utvecklingen inom trådlös överföring går så snabbt nu att den som binder upp sig för fiber kommer att få betala stora summor för samma sak som andra i princip får gratis. På mitt sommarställe fanns det knappt täckning för telefonen för ett par år sedan och jag hade tv via parabol om vädret var bra. Idag har jag trådlöst internet och streamar tv, filmkanaler etc via appar. Aldrig haft så bra bild eller så många kanaler att välja på.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
I mitt avtal som tecknades i augusti 2019 står följande under Allmänna villkor -> Avtalets omfattning och det möjliggjorde för mig att kunna bli fri från avtalet om tiden dragit ut.
Har du något annorlunda?

""
Skulle Driftsättning inte ske inom 24 månader efter avtalets ingående har Kunden rätt
att frånträda avtalet genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till Leverantören. Ett
sådant meddelande bör vara skriftligt.
""

S silo skrev:
Så här är väl min egentliga fråga efter all denna text: Vad har vi för rätt på vår sida? Kan vi kräva något av dom? Kan vi anmäla dom på något sätt om dom vägrar leverera fiber till just oss då dom levererat till andra andra? Kan vi få skadestånd? Iom att dom vägrar leverera till oss så tänger dom ju möjligheten för oss att få fiber till ett "normalt" pris då alla andra redan har fiber typ.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Priset känns ok. Varning för vad ”grovåterställning” efter grävning betyder! Risk att du står där med ett stort dike tvärs över garageuppfarten. Se till att avtala i detalj om hur marken ska återställas, betala inte förrän det är klart och inkopplat.
 
  • Gilla
Johankerik och 1 till
  • Laddar…
Vi installerade Fiber via Open Infra i föreningen där jag bodde tidigare.

Det tog drygt ett år från det vi skrev avtal med dom tills allting va på plats, så det va väl ok tid och alla han få sina gamla internetabonnemang/bindningstider att gå ut.

Vi hade att välja på, 24 månaders bidningstid/avbetalning för 399 ink 1000/100 eller bara installation för 4990.
Dock missade dom att skriva att det skulle tillkomma en Uppläggningsavgift, då dom säljer fakturorna till Svea Finans, men denna fick vi tillbaka.

Det mesta runt detta skötte dom bra och förhållande vis snabbt.

Fick ut drygt 1200 megabit med sladd direkt i väggen.

Under det dryga året som jag bodde innan jag flyttade hade vi ett kortare driftstopp, men det löste dom på ett par timmar.

Vi kollade upp dom innan och såg att dom hade en del klagomål, men inte värre än andra firmor som installerar fiber, inkl Felia.
 
P P.Bjrk skrev:
Jag skulle aldrig i livet binda upp mig för fiber idag om det handlade om ett nät som ännu inte börjat byggas.
Problemet är att ingen bygger ett nät om inte i princip alla skriver på. Med din inställning kommer det inte att byggas ett enda nät.



P P.Bjrk skrev:
Utvecklingen inom trådlös överföring går så snabbt nu att den som binder upp sig för fiber kommer att få betala stora summor för samma sak som andra i princip får gratis.
Fibernät har en livslängd på 50-100 år. Mobila nät byggs helt nya ungefär var 15 år vid varje generationsskifte. Om du tror att mobila lösningar är gratis och fiber kostar stora summor för kunderna så får du nog fundera en gång till.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
P P.Bjrk skrev:
Jag skulle aldrig i livet binda upp mig för fiber idag om det handlade om ett nät som ännu inte börjat byggas. Att koppla in sig på ett befintligt nät är en sak. Det skulle jag kunna överväga utifrån kostnad, men ett nät som inte finns ännu. Aldrig!

Utvecklingen inom trådlös överföring går så snabbt nu att den som binder upp sig för fiber kommer att få betala stora summor för samma sak som andra i princip får gratis. På mitt sommarställe fanns det knappt täckning för telefonen för ett par år sedan och jag hade tv via parabol om vädret var bra. Idag har jag trådlöst internet och streamar tv, filmkanaler etc via appar. Aldrig haft så bra bild eller så många kanaler att välja på.
Håller med . Snart är 5G nätet utbyggd i samma omfattning som 4G idag. Med obegränsad internet mängd ska man kunna streama både tv och filmkanaler I princip lika snabbt som fibern idag Och att byta leverantör blir lika enkelt som att byta 4G leverantör idag. Inga initialkostnader, bindande avtal , förseningar fördröjningar , grävningar mm mm. I varje fall kring tätorter. Men det krävs lite tålamod....
 
Ni får nog läsa på lite om 5G. För att nå de höga hastigheter man pratar om så sänder man på flera tiotals GHz. Vid de frekvenserna blir räckvidden bara några tiotal meter vid fri sikt.
De 5G-sändare som ska täcka större ytor använder samma frekvenser som dagens 3- och 4G med marginellt högre överföringshastighet.
 
  • Gilla
dannew och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni får nog läsa på lite om 5G. För att nå de höga hastigheter man pratar om så sänder man på flera tiotals GHz. Vid de frekvenserna blir räckvidden bara några tiotal meter vid fri sikt.
De 5G-sändare som ska täcka större
ytor använder samma frekvenser som dagens 3- och 4G med marginellt högre överföringshastighet.[/QUOTE
Hur kommer det sig att P. Bjrk redan idag med 4G teknik har den situation som han beskriver ..?? Nära tätort har han inte sin stuga om mottagningen var så dålig bara för något år sedan
 
M Michael_P skrev:
Hur kommer det sig att P. Bjrk redan idag med 4G teknik har den situation som han beskriver ..?? Nära tätort har han inte sin stuga om mottagningen var så dålig bara för något år sedan
vad P har för prestanda på sitt mobila bredband säger ingenting om hur det fungerar för alla andra. ”Bra bild är också en otroligt subjektiv upplevelse”.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni får nog läsa på lite om 5G. För att nå de höga hastigheter man pratar om så sänder man på flera tiotals GHz. Vid de frekvenserna blir räckvidden bara några tiotal meter vid fri sikt.
De 5G-sändare som ska täcka större ytor använder samma frekvenser som dagens 3- och 4G med marginellt högre överföringshastighet.
Det är inte riktigt sant.

https://press.telia.se/pressrelease...-nytt-svenskt-hastighetsrekord-paa-5g-3114333

men du har ju lite rätt ändå. Vi kommer inte ha gigabitfart kontinuerligt allihopa via mobilnätet.
 
M Michael_P skrev:
Hur kommer det sig att P. Bjrk redan idag med 4G teknik har den situation som han beskriver ..?? Nära tätort har han inte sin stuga om mottagningen var så dålig bara för något år sedan
Sök och läs andra trådar med inlägg från de som utvecklar/implementerar mobila lösningar, finns många, som förklarar tekniska skillnader. ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vi kommer inte ha gigabitfart kontinuerligt allihopa via mobilnätet.
Radio är och förblir reservsambandsmedel.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vem behöver 2,2 Gbit i en iphone12?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.