tack oceanis, tror att jag kommer att gjuta det i sektioner med avgränsningsbräda då det blir svårt att räkna på exakt antal säckar vid köp, det är ca 8 kvm och ca 20 cm höjd minus alla avlopp och rör.
 
oceanis skrev:
Hornbach säckar är som jag skrev tidigare Finjas EPS och de är på 17kg / 50 liter

kolla länken ovan till deras produkt som finns på Hornbach
Jepp, det stämmer bra det!

Jag har märkt att Hornbach väldigt ofta håller bra priser. Deras fiber förstärkta flytspackel är ju också det billigaste jag hittat. :)
 
Det som jag upptäckte var att EPS fyllningen verkade svälla lite.
Körde med rejäl visp och mätte upp vatten noga i stora baljor och tömde sedan i EPS (för då dammade det minst av någon anledning).
Vi la i bjälklaget enligt konstruktionsbeskrivningen och var väldigt noga med avjämningen, kanske lite för noga vid packningen för på morgonen hade ytan, enligt lasern, höjt sig vilket gjorde att jag fick hacka av lite på ytan. Det var iofs inget svårt men tog tid och jag ville flytspackla minst 25mm för att få stabilitet i bjälklaget så jag var tvungen att ta av lite.
Så ett tips är att inte vara så "noga" när du avjämnar.

Ja att räkna exakt åtgång är inte det lättaste därav mina 4 extra säckar som köptes vid en blixtutryckning kl 1900 när vi såg att det började ta slut i högen av säckar :)
 
Så, nu är gjutningen klar, med finja EPS. Se bilder på länk nedan.
http://villaparadis1.blogspot.se/2013/05/gjutningen.html

Det blev inte "helt" plant för att lägga värmerör ovanpå, så frågan är:
- är det ok att lägga värmevattenslingor även om det sklijer någon centimeter i höjd?, det skall ju flytas sedan ändå?
- bör jag blanda en lös sats och flyta lite själv innan värmen läggs på? eftersom det bara blir ca 1-3 cm i höjd och ligger på EPS, kan det bli sprickor i den och är det i så fall farligt då det skall flytas ovanpå?

/Jan
 
Fräs ner spår för värmeslingorna i epsen. Skruva sen fast armeringen i epsen. Går åt mindre spackel då och mindre chans för resning för slingorna.
Bör vara 2cm flyttspackel ovanför slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.