Kanske blandar ihop det med något annat fyrstävigt fabrikat...:thinking:

Edit: Kvik var det jag tänkte på.
 
Redigerat:
B betula skrev:
Jag har också satt Epoq luckor på faktum stommar, det passar lika bra som de gamla IKEA luckorna gjorde. Hålen i skåpen stämmer till gångjärnen men som major_tom skriver är inte borrhålen i lådfronterna exakt samma. Därför bytte jag även lådorna till epoqs egna och då var det inga problem att installera i faktum stommarna. På köpet fick jag mjukstängande lådor :)
Hej, såg att du installerade epoq lådor i faktum stomme och de passade, vilken storlek? Är jätteintresserad av tråden, vill nämligen uppdatera mitt IKEA Faktum kök utan att betala för mycket för nya fronter men har 7 lådor i storlek 50 (bredd) och IKEA verkar inte sälja dem längre. Tack!
 
G gracilis skrev:
Hej, såg att du installerade epoq lådor i faktum stomme och de passade, vilken storlek? Är jätteintresserad av tråden, vill nämligen uppdatera mitt IKEA Faktum kök utan att betala för mycket för nya fronter men har 7 lådor i storlek 50 (bredd) och IKEA verkar inte sälja dem längre. Tack!
Ikea säljer ingenting till Faktum längre. Epoq-luckorna passar direkt på Faktumstommarna. Lådfronter kräver att man borrar nya hål om man använder Faktums lådinsatser. Lite pilligt, men inte svårt.
 
G gracilis skrev:
Tack! IKEA säljer vissa luckor till Faktum [länk]
Där ser man. Letade efter det när jag skulle uppdatera mitt Faktum-kök, men hittade inget. Löste det med Epoq istället. Funkade kanon.
 
  • Gilla
gracilis
  • Laddar…
G gracilis skrev:
Hej, såg att du installerade epoq lådor i faktum stomme och de passade, vilken storlek? Är jätteintresserad av tråden, vill nämligen uppdatera mitt IKEA Faktum kök utan att betala för mycket för nya fronter men har 7 lådor i storlek 50 (bredd) och IKEA verkar inte sälja dem längre. Tack!
Är också intresserad av den här tråden!!

I min förra lägenhet så bytte jag ut fristående spis till spishäll och ugn installerad i stomme.
Det var Ikea faktum och jag köpte epoq stomme och det funkade perfekt.
Detta var 2019 tror jag.

Nu har jag ingen köpt en ny lägenhet med faktum kök och vill göra samma sak.
Byta ut fristående spis till spishäll och ugn i stomme.

Samt köpa lådor att installera i s stommarna.

Tyckte jag läste någonstans att epoq inte passar i faktum längre.

Någon som vet?
 
S Sara00K skrev:
Är också intresserad av den här tråden!!

I min förra lägenhet så bytte jag ut fristående spis till spishäll och ugn installerad i stomme.
Det var Ikea faktum och jag köpte epoq stomme och det funkade perfekt.
Detta var 2019 tror jag.

Nu har jag ingen köpt en ny lägenhet med faktum kök och vill göra samma sak.
Byta ut fristående spis till spishäll och ugn i stomme.

Samt köpa lådor att installera i s stommarna.

Tyckte jag läste någonstans att epoq inte passar i faktum längre.

Någon som vet?
Köpte nya luckor i höstas, inga problem och återanvände gångjärnen. Elgiganten rekommenderade att man ersatte hela raden med bestiklådor istället för att bara byta luckorna men sa att det inte skulle vara några större problem att bara byta luckorna. Köpte även ett par nya stommar och utökade köket lite. Dom nya gångjärnen hade inbyggd mjukstängning men såg ungefär lika dana ut.
 
Hej! Tack för svar!

Vill bara kolla att jag förstår- du kunde köpa lådor från Elgiganten till IKEAS faktumstommar utan problem? Men du valde att bara ta fronterna till lådorna till ikea, och det funkade också?

Väldigt goda nyheter att det gick att lägga till stommar också! Min köksrenovering blir väldigt mkt billigare!!

Även om jag inte är heeelt säker.. Stommarna jag har är från 2005 och jag kan inte påstå att de ser fräscha ut när man kollar inuti.. Men å andra sidan planerar jag inte att bo där länge så borde väl satsa på budget renovering..

Förresten, ang överskåp, vet du om det funkar med samma mått även där? Om luckorna från elgiganten passar även där? Borde väl göra det då antar jag?
 
Det är samma storlek på IKEA Faktum skåpen som Epoq.
Dörrar och gångjärn passar båda fabrikaten utan problem.
Storleken på lådförstyckena är samma hos bägge. Det som skiljer är placeringen av de förborrade hålen på lådförstyckena. Här finns två alternativ, att behålla de gamla IKEA lådorna eller byta till nya från Epoq. Behåller man IKEA lådorna så får man borra nya egna hål i lådförstyckena från Epoq. Det är inte svårt men lite pyssligt. Man kan använda det gamla lådförstycket som borrmall. Att byta hela lådan till en från Epoq är en dyrare men enklare lösning. De nya lådorna passar IKEA stommarnas borrhål samtidigt får man mjukstängande lådor.
Senast valde vi att byta till nya lådor eftersom vi samtidigt ville ändra ett skåp som tidigare hade dörr till lådor. Lådor är mycket mer praktiskt än bänkskåp med hyllor.
 
Men gud va bra!!
Jag har också två luckor nu där jag hellre vill byta till lådor.

Kollade på Elgigantens ritprogram igår. Vill köpa till stomme för integrerade kyl och frys. Det skulle kosta över 5000 inkl lucka !! Lite andra priser än Ikeas...

Måste räkna på om det blir så stor prisskillnad eg..

Dvs att köpa nya luckor + lådor + 2 stommar från Elgiganten, jämfört med att faktiskt byta ut allt helt nytt från Ikea..

Men bra att alternativet finns!
 
S Sara00K skrev:
Men gud va bra!!
Jag har också två luckor nu där jag hellre vill byta till lådor.

Kollade på Elgigantens ritprogram igår. Vill köpa till stomme för integrerade kyl och frys. Det skulle kosta över 5000 inkl lucka !! Lite andra priser än Ikeas...

Måste räkna på om det blir så stor prisskillnad eg..

Dvs att köpa nya luckor + lådor + 2 stommar från Elgiganten, jämfört med att faktiskt byta ut allt helt nytt från Ikea..

Men bra att alternativet finns!
Priset blev mycket högre än vad jag från början tänkt, ikea har någon enstaka stil med luckor till faktum fortfarande, dock inte alls den stilen jag ville ha men dom luckorna hade kostat ungefär 7000kr.
Med dom nya stommarna och utan handtag så gick Epoq fakturan på 18,000 vilket sved en del, den snabba, enkla, billiga, temporära köksrenoveringen fick bli nästan tre gånger så dyr som tänkt.

Ville fräscha upp köket för att göra en mycket större renovering om tio år då allt rivs bort, nu när luckorna blev mycket dyrare så fick det även bli ny köksbänkskiva, diskho, blandare, lite ny el, lister, färg på väggarna och köpte ikeas stänkskiva(rekommenderas ej) som limmas up.

Insidan på och ovansidan som bänkskivan ligger på på stommarna slipade jag lätt, grundmålade och täckmålade en gång med vit färg. Väl värt dom få timmarna det tog och hundralapparna i färg, dom blev otroligt mycket fräschare, man tänker inte på att dom är typ 15år äldre än dom nya stommarna och jag har köpt extra livslängd med det nya skyddande lagret av färg.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Priset blev mycket högre än vad jag från början tänkt, ikea har någon enstaka stil med luckor till faktum fortfarande, dock inte alls den stilen jag ville ha men dom luckorna hade kostat ungefär 7000kr.
Med dom nya stommarna och utan handtag så gick Epoq fakturan på 18,000 vilket sved en del, den snabba, enkla, billiga, temporära köksrenoveringen fick bli nästan tre gånger så dyr som tänkt.

Ville fräscha upp köket för att göra en mycket större renovering om tio år då allt rivs bort, nu när luckorna blev mycket dyrare så fick det även bli ny köksbänkskiva, diskho, blandare, lite ny el, lister, färg på väggarna och köpte ikeas stänkskiva(rekommenderas ej) som limmas up.

Insidan på och ovansidan som bänkskivan ligger på på stommarna slipade jag lätt, grundmålade och täckmålade en gång med vit färg. Väl värt dom få timmarna det tog och hundralapparna i färg, dom blev otroligt mycket fräschare, man tänker inte på att dom är typ 15år äldre än dom nya stommarna och jag har köpt extra livslängd med det nya skyddande lagret av färg.
Smart!

Inte ens tänkt tanken på att måla insidan. Tänkter att man ju inte kan måla igen hålen.. Och att det inte blir snyggt att måla runt.. Men går kanske att lösa !

Ja tack för varningen.. måste nog räkna på det för att se att det inte blir just så...

Jag är inne på att köpa ikeas luckor ändå och lämna in dom för lackering...
För dom luckor jag har kan jag använda om jag bara lackerar dom.

Här är köket i nya lägenheten förresten.

Alternativ:
Detta ska jag göra oavsett:

Byta ut fristående spis till spishäll och ugn i stomme.
Byta ut fristående diskmaskin till integrerad med lucka från faktum.
Byta ut hela bänkskivan till troligen komposit eller ev vitbehandlad ek - troligen i sten och då också byta ut kaklet till stänkskydd i samma sten.
( alternativt ha kvar kaklet, helt ok ändå)


Lämna in alla luckor - gamla och nya från faktum- till lackering

Sen olika alternativ :
1.
Byta ut fristående kylfrys till integrerad med stomme från epoq.
Byta ut överskåpen till ikeas nuvarande + dold fläkt

2.
Ta bort kyl och överskåpet över kyl / stomme runt kylen och sätta dit en fristående kylfrys.
Ha kvar överskåp och fläkt
Köpa täcksida till överskåpen och lämna in för lackering

Just nu är jag inne på att lacka om luckorna till mörktblått och ha vit kompositstenskiva.

Jag ska för övrigt också slipa om golvet och behandla med vitolja.

Tar jättegärna emot förslag!!

Det här är en lägenhet som jag inte kommer ha länge så vill renovera för att trivas när jag bor men också för att få upp värdet vid försäljning. Dvs vill inte lägga ner mer än jag rimligen kan få tillbaka. Inte så lätt att veta förstås!


Synpunkter?[/QUOTE]
 
  • Kök med träskåp, kakel, fristående vitvaror innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sara00K skrev:
Smart!

Inte ens tänkt tanken på att måla insidan. Tänkter att man ju inte kan måla igen hålen.. Och att det inte blir snyggt att måla runt.. Men går kanske att lösa !

Ja tack för varningen.. måste nog räkna på det för att se att det inte blir just så...

Jag är inne på att köpa ikeas luckor ändå och lämna in dom för lackering...
För dom luckor jag har kan jag använda om jag bara lackerar dom.

Här är köket i nya lägenheten förresten.

Alternativ:
Detta ska jag göra oavsett:

Byta ut fristående spis till spishäll och ugn i stomme.
Byta ut fristående diskmaskin till integrerad med lucka från faktum.
Byta ut hela bänkskivan till troligen komposit eller ev vitbehandlad ek - troligen i sten och då också byta ut kaklet till stänkskydd i samma sten.
( alternativt ha kvar kaklet, helt ok ändå)


Lämna in alla luckor - gamla och nya från faktum- till lackering

Sen olika alternativ :
1.
Byta ut fristående kylfrys till integrerad med stomme från epoq.
Byta ut överskåpen till ikeas nuvarande + dold fläkt

2.
Ta bort kyl och överskåpet över kyl / stomme runt kylen och sätta dit en fristående kylfrys.
Ha kvar överskåp och fläkt
Köpa täcksida till överskåpen och lämna in för lackering

Just nu är jag inne på att lacka om luckorna till mörktblått och ha vit kompositstenskiva.

Jag ska för övrigt också slipa om golvet och behandla med vitolja.

Tar jättegärna emot förslag!!

Det här är en lägenhet som jag inte kommer ha länge så vill renovera för att trivas när jag bor men också för att få upp värdet vid försäljning. Dvs vill inte lägga ner mer än jag rimligen kan få tillbaka. Inte så lätt att veta förstås!


Synpunkter?
[/QUOTE]

Jag hade dubbelt så många och i snitt 15cm bredare luckor än dig så det borde inte bli riktigt så farligt dyrt.

Jag målade rakt över hålen, vet du var du vill ha hyllplanen så är det nog värt att leta reda på något meterial man kan stoppa in i hålen under tiden man målar. För vissa hål blev väldigt jobbiga att få i hyllplans hållarna igen, hålla i pinnen med en smal tång och hammra in dom i hålet. Men dom andra hålen syns nu mindre än vad dom gjorde innan.
 
Hej

Mycket intressant tråd. Jag har två faktumstommar och lådfronter men saknar glidskenor. Skulle Epoq kunna fungera enligt er här då?
 
M M.K skrev:
Hej

Mycket intressant tråd. Jag har två faktumstommar och lådfronter men saknar glidskenor. Skulle Epoq kunna fungera enligt er här då?
Har du hela lådan, men saknar bara glidskena? Om du har lådfront från Faktum så funkar det med Epoqs låda, men du måste fixa nya hål i fronten
 
  • Gilla
M.K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.