Tänkte bygga nytt kök på landet. Vem är idag billigast på kök? Har hela tiden trott att Ikear billigast men finns de andra billiga märken och som har ett planeringsverktyg där man digitalt kan bygga upp köket?
mvh
 
Priset kan nog komma att handla om luckor och knoppar mer än själva stommarna. Sen vitvaror naturligtvis.
Vi håller på med köksbygge och valde Ikea tillsammans med epoq.
Ikeas fördel för oss var flera. Planeringsverktyget. Att stommarnas mått passade vårt kök väl. Lätta att montera. Bättre pris tillsammans med den färgen på luckorna vi ville ha. Upphängningsskena. Ikea finns i stan och har i princip allt på lager.

Epoq. Fördelen som gjorde att vi valde deras vitrinskåp var att de hade den luckan vi ville ha. Men sedan var minusen många tyvärr som gör att jag är väldigt glad att vi inte valde dem som komplett leverantör.
Gångjärnen har en sämre mjukstängande funktion. Rappligarre stommar att montera raka. Ingen upphängningsskena. Spån kvar i kartongerna efter tillverkning. Sedan blev det mesta fel i beställningen som gick att göra fel trots att det är deras köksexperter som sätter ihop paketet. Allt är beställningsvara.

Vitvaror blev ett hopplock av olika märken på olika reor.
 
Ok tack. Ikea vann i testet, tack
Mvh
 
R Rolle85 skrev:
Ok tack. Ikea vann i testet, tack
Mvh
Vann och vann... ;)

Allting är ju inte med i testet heller. :)

Kan ju nämna att HTH GörDetSjälv kök som också kommer i platta paket är sjuuukt mycket smidigare att både packa upp och montera ihop vilket sparar enormt med tid och jobb.
Pluggar, pinnskruvar och snäckor sitter t.ex redan monterade när de levereras.

Själv tycker jag dessutom kvaliten är en klass högre än Ikea med tjockare täcksidor etc.
Fördelen att man kan kombinera ihop med detaljer från deras ordinarie sortiment som är grymma.
Du får hjälp av riktigt duktiga säljare som ritar upp det till dig även där.

Jag brukar dock rekommendera den näst billigaste luckan som är en 16mm målad mdf av bra kvalite för om olyckan skulle vara framme så är det lätt att få lagat en målad lucka till skillnad från en melaminbeklädd och merkostnaden är försumbar.

Jag gjorde själv jämförelser ett antal ggr för ganska många år sedan när kunder ville ha billiga kök och kostnadsskillnaden var typ +-5000kr, ibland till Ikeas fördel men lika ofta på andra hållet och då jag ser fördelar att hålla sig till den standarden som är vanligast bland kökstillverkarna så får HTH lite högre betyg.
Du kan ju t.ex se i en annan tråd vilka problem man kan få med Ikeas 8cm låga sockelhöjd om man vill flytta avloppet lite grann. ;)

https://www.byggahus.se/forum/threa...ea-metod-baenkskap.524010/page-2#post-5821665


...och NEJ, jag är inte anställd av HTH-kök och arbetar inte heller åt dem utan talar bara utifrån egen mångårig erfarenhet !! ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.