B
D Daniel 109 skrev:
Nej, dessa 50% är normalt sett ingen rabatt.
Tibber nyttjar sina kunders elbilar för att sälja reglerkraft, det resulterar i att de kanske inte laddas när det är som billigast. För att kompensera det har de garantin att elbilsladdningen inte ska bli dyrare än 50% av det övriga elpriset. Det har fallit ut någon gång.

När jag tecknade timprisavtal uppfattade jag vattenfall som billigare än tibber.
kolla in jönköping energi timpris, klart billigast i våras i alla fall, det gäller se upp med "övriga lagstadgade avgifter" som en del lägger på.....
 
TRJBerg
B BSOD skrev:
[bild]
[bild]

Gjorde en snabbkoll på elpriskollen, runt 10000kWh/år I se3 i exemplet. Vattenfall låg tillfälligtvis lägst av alla för nya kunder. Klart lägre än tibber. Men det var nog 15 andra aktörer som också var billigare än tibber. Tibber är inte speciellt billiga.

Men det är väl inte set som är grejen med tibber heller? Ska de ligga lite i framkant med appen, deras api, integrationer med mera så kostar det ju lite mer för användarna.
Noterar att Vattenfall har fast påslag som som tillsammans med det rörliga blir mer än Tibbers. Också att de har en tillfällig säkning. Tillfälliga sänkningar är ointressanta i sammanhanget. F ö är deras momsberäkning märklig.

F ö är mitt intresse just timpris generellt plus bra app (kan följa kostnaden per timme).
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Ni som skriver att Tibber har ett påslag per kWh, var hittar ni det? Är inte det bara något som prisjämförelse-siterna lägger dit för att man ska kunna jämföra, då Tibber har en fast månadskostnad på 49kr?

Jag betalar Nordpols pris + 49kr per månad.

https://tibber.com/se/smart-elavtal#business-model
 
  • Gilla
flamuren
  • Laddar…
S SamB skrev:
Ni som skriver att Tibber har ett påslag per kWh, var hittar ni det? Är inte det bara något som prisjämförelse-siterna lägger dit för att man ska kunna jämföra, då Tibber har en fast månadskostnad på 49kr?

Jag betalar Nordpols pris + 49kr per månad.

[länk]
Elledningar mot blek himmel, mobilappskärmdump visar information om fossilfri elproduktion och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen plus moms så ca 12 öre i ”påslag”
 
  • Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
S SamB skrev:
Ni som skriver att Tibber har ett påslag per kWh, var hittar ni det? Är inte det bara något som prisjämförelse-siterna lägger dit för att man ska kunna jämföra, då Tibber har en fast månadskostnad på 49kr?

Jag betalar Nordpols pris + 49kr per månad.

[länk]
Klicka på elprisbubblan i tibberappen och välj producent längst upp. scrolla längst ner på sidan. påslaget är en siffra bestående av både inköp, elcertifikat och ursprungsgaranatier. Siffran varierar under året beroende på de olika faktorerna.
 
A amoreex skrev:
[bild]
Sen plus moms så ca 12 öre i ”påslag”
Jo, men kan man slippa momsen? Svart…? 🤔det är väl samma på alla i proportion till priset. Som för alla varor o tjänster? Eller är jag helt fel ute?
 
S SamB skrev:
Jo, men kan man slippa momsen? Svart…? 🤔
Nä.. men många företag visar pris exkl moms som standard
 
S SamB skrev:
Ni som skriver att Tibber har ett påslag per kWh, var hittar ni det? Är inte det bara något som prisjämförelse-siterna lägger dit för att man ska kunna jämföra, då Tibber har en fast månadskostnad på 49kr?

Jag betalar Nordpols pris + 49kr per månad.

[länk]
Jag trodde som dig. Men jag kollade i appen och då stod det att de gjorde ett litet påslag per kwh. Har skrivit till Tibber och frågat om detta då det inte framgick när jag signade avtalet. Jag förstod det som att det bara skulle vara 49kr/månad. Men det är 39kr/månad dessutom... Så blivit hemskt rörigt.
 
Det här är en typisk grej som man inte ens behöver kolla upp.

Det är självklart att Tibber kostar mer än ett generiskt timprisavtal.

Det är en gimmicktjänst med lite lull-lull för de som vill ha sånt. Och då får man betala lite extra för lull-lullet.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
F flamuren skrev:
Jag trodde som dig. Men jag kollade i appen och då stod det att de gjorde ett litet påslag per kwh. Har skrivit till Tibber och frågat om detta då det inte framgick när jag signade avtalet. Jag förstod det som att det bara skulle vara 49kr/månad. Men det är 39kr/månad dessutom... Så blivit hemskt rörigt.
Det är lite fult. Men de menar väll på att det är omkostnader som de har. Och de tjäna inga pengar på det.. utan bara på månadsavgiften..
 
Ja, de har varit väldigt otydliga i sin marknadsföring. De har framfört att man får elen till inköpspris utan påslag. Det är bara det att definierat inköpspris som spotpris plus det som andra bolag redovisat som påslag. Balanskostnader, handelskostnader, ursprungsgarantier mm.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har varit väldigt otydliga i sin marknadsföring. De har framfört att man får elen till inköpspris utan påslag. Det är bara det att definierat inköpspris som spotpris plus det som andra bolag redovisat som påslag. Balanskostnader, handelskostnader, ursprungsgarantier mm.
Nä, men… är det så…
Ser ju på deras site att man skriver timpris och inköpspris (men inte SPOT, som man nog tänker att det syftar på).
 
B
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har varit väldigt otydliga i sin marknadsföring. De har framfört att man får elen till inköpspris utan påslag. Det är bara det att definierat inköpspris som spotpris plus det som andra bolag redovisat som påslag. Balanskostnader, handelskostnader, ursprungsgarantier mm.
jag körde tibber ett tag och gjorde sen koll på timpriskollen, och det var betydligt högre påslag än vad det stod någonstans. jönköping energi var betydligt lägre, och helt transparant.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
E
En annan nackdel med Tibber är att deras kundtjänst är bedrövlig + de hittade själva på min timförbrukning utifrån den månadsförbrukning de fick från Vattenfall innan mätarbytet. De hittade även på hur min kurva varierade när Vattenfall skickade dygnsförbrukning, så i mitt fall spelade det absolut ingen som helst roll hur mycket jag flyttade min förbrukning efter Nordpool spot, Tibber fakturerade från sin egen kurva och återkopplade aldrig till mig trots att jag i flera månader mailade dem och klagade.

Allt jag fick när jag slutade som kund var en ursäkt. Aldrig mer Tibber.
 
Då tolkar jag att jag troligen som de säger vinner nånstans 10-20 öre per kwh på att byta till Vattenfall...

Mina stora frågor är,

1) vann jag egentligen nåt på "elbilsladdgarantin"? Det lyckas jag inte läsa mig till nånstans på tibbers app...

2) kommer det bli knepigt att styra laddningen med Easee och Zoe utan Tibber? För måste jag sköta laddningen mer "manuellt" så är risken att jag laddar på dyrare tider. Nu har inte Tibber integration med Zoe så troligen är det inte helt optimalt nu heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.