Nej de nya grejerna är inte samma som de gamla. Vad jag förstått slutar de fungera om man lämnar E.ON som kund.
 
Är det inte bara sammanställningen av statistiken som slutar fungera? (Burken kan ju inte veta om du är kund eller inte om den inte har tillgång till trådlöst nätverk, så det är ju enkelt att testa om burken funkar att använda utan trådlöst nätverk.)

Eller har den nya burken inte ens nån egen display? I såna fall verkar det ju totalt värdelöst.
 
Nej den har ingen display, så gissar allt måste vända hos E.ON innan man får det i appen. Eftersom den ges bort gratis gissar jag det ju är ett sätt att hålla fast kunderna.
 
Fast månadskostnaden var väl inte så hög, så det är kanske överkomligt. Men man fick bara med EN plugg nu va?

Det känns lite skumt att betala extra för en burk som läser av elmätarens lysdiod, eftersom idag är det väl ändå redan krav på att ha timvis avläsning? Så alla elnätsleverantörer borde ha data timme för timme som de borde kunna göra tillgängligt på sina hemsidor.
 
Nerre skrev:
Fast månadskostnaden var väl inte så hög, så det är kanske överkomligt. Men man fick bara med EN plugg nu va?

Det känns lite skumt att betala extra för en burk som läser av elmätarens lysdiod, eftersom idag är det väl ändå redan krav på att ha timvis avläsning? Så alla elnätsleverantörer borde ha data timme för timme som de borde kunna göra tillgängligt på sina hemsidor.
Månadskostnad 15kr/mån = 180kr/år.
Om elen kostar 1kr/kWh så måste man minska förbrukningen med minst 180kWh/år för att det ska vara lönande.
Vi har en årsförbrukning (har bara hushållsel) på ca 4500kWh, det ger att vi måste sänka årsförbrukningen med ca 4% för att det ska bli lönande.

Vi har inte köpt en vanlig glödlampa dom senaste 10-15 åren. Har inte en massa belysning tänd i rum vi inte är i. Lagar minst ett mål mat om dagen.

Det är bara sunt bonnfönuft vad man bör/ska göra för att sänka förbrukningen.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Man skaffar inte en sån där för att minska förbrukningen utan för att hålla koll på den.

Vi sparar nästan 700 spänn om året på ny frys har jag konstaterat mha vår gamla 100koll:)

Samma sak där jag bytte router och ett par gamla servrar mot nyare router och en "NAS" (som egentligen är en router med USB-disk ansluten till), sparar 650 spänn om året där.

För att inte tala om alla andra småförbrukare som vi har identifierat som dolda strömslukare.


180 kWh om året motsvarar en effekt på 20 W dygnet runt.
 
Redigerat:
peternicklas
Någon som vet om man kan köpa smartpluggs på annat håll. Tycker de är lite väl dyra.
 
Eftersom de kommunicerar via WiFi kan jag inte tänka mig att några andra fungerar rakt av.
 
Den gamla 100koll var ju Current Cost, jag tror att jag i nån annan tråd har länkat till ett svenskt företag som sålde pluggarna.

Kommunicerar de nya pluggarna via WiFi? Jag trodde bara basenheten använde WiFi för att kommunicera med Eons server.
 
Nerre skrev:
Jag trodde bara basenheten använde WiFi för att kommunicera med Eons server.
HUr fungerar detta? Är det ett krav/måste att kunden har WI-FI ? Även om många idag har Internet så inbillar jag mig att det inte är alla. :confused:
 
Finns ingen basenhet i den nya lösningen. Bara pluggar och läsaren du sätter på elmätaren, dessa kopplar du upp mot din WiFi router vid installationen.
 
Nerre skrev:
Man skaffar inte en sån där för att minska förbrukningen utan för att hålla koll på den.
Vi sparar nästan 700 spänn om året på ny frys har jag konstaterat mha vår gamla 100koll:)
Demmpa skrev:
Månadskostnad 15kr/mån = 180kr/år.
Om elen kostar 1kr/kWh så måste man minska förbrukningen med minst 180kWh/år för att det ska vara lönande.
Vi har en årsförbrukning (har bara hushållsel) på ca 4500kWh, det ger att vi måste sänka årsförbrukningen med ca 4% för att det ska bli lönande.

Vi har inte köpt en vanlig glödlampa dom senaste 10-15 åren. Har inte en massa belysning tänd i rum vi inte är i. Lagar minst ett mål mat om dagen.

Det är bara sunt bonnfönuft vad man bör/ska göra för att sänka förbrukningen.
Eons mätutrustning är väl det mest onödiga att betala för enligt min mening.
En rolig leksak under första året när det är gratis men att betala 180:- + batteri varje år. :thumbdown:
Som Demmpa skriver måste man minska förbrukningen varje år med låt säga 200 kWh för att gå ”break even”.
Till sist så borde förbrukningen vara nere på noll och då har man väl bara avgiften för mätutrustningen att betala där i total mörkret. :cool:
Man byter inte frys varje år, när man bytt till energilampor så finns det inte fler lampor att byta… osv.
Om man håller koll på sin månadsfaktura så ser man hyfsat snabbt när det börjar dra iväg……
Nej, det är en onödig leksak som säljes in pga av folks teknikintresse/nyfikenhet.

Dessutom är det tydligen ett krav att ha fungerande WI-FI vilket torde utesluta en del av svenska befolkningen ?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
funkar ju sisådär för en som har elskåpet ute på stolpe på gården. Att få Wifi att fungera då sändaren sitter innei ett plåtskåp är ju inte helt enkelt om man säger så.
EONs lösning :" Sätt en koppartråd på antennen och dra ut genom skåpet så blir det nog bra".
Jaja.,.. skickar nog tillbaka skiten helt enkelt.
 
Nerre skrev:
Man skaffar inte en sån där för att minska förbrukningen utan för att hålla koll på den.

Vi sparar nästan 700 spänn om året på ny frys har jag konstaterat mha vår gamla 100koll:)

Samma sak där jag bytte router och ett par gamla servrar mot nyare router och en "NAS" (som egentligen är en router med USB-disk ansluten till), sparar 650 spänn om året där.

För att inte tala om alla andra småförbrukare som vi har identifierat som dolda strömslukare.


180 kWh om året motsvarar en effekt på 20 W dygnet runt.
Om ni förbrukar ca 700 kWh mindre per år med den nya frysen så måste den gamla varit många år gammal, hur mycket gav ni för den nya frysen, det måste också räknas in för att få fram om ni sparat något på att byta frysen.

Det är självklart att en router med usb-disk drar betydligt mindre än en dator/server

Dom där 180 kWh/år måste man minska sin energiförbrukning varje år som man betalar för energimätarna för att man varje år ska gå plus, så fort du inte lyckas minska förbrukningen så kommer du att förlora pengar på den.

Om du köper tex denna http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058 så går du bara mer plus för varje år du lyckas sänka förbrukningen. Om du inte lyckas sänka förbrukningen år tre-xxx så kommer du aldrig att gå minus (jämfört med "100koll").

Vilka små förbrukare har du/ni hittat med "100koll"?
Mobil-/läsplatteladdare som sitter i vägguttag utan att ladda något, tv/dvd/spelkonsoll/hemmabio/mm i standbye, "gammal" radio/bandspelare som inte har standbye (där man bryter på klenspänningssidan, transformatorn är inkopplad på 230V nätspänning), mm? Allt detta har bl.a. energimyndigheten gått ut med som "dolda förbrukare" många gånger, det är även sunt bonnförnuft att allt som är inkopplat (som man inte bryter inkommande spänning på) förbrukar ström hela tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
roland53 skrev:
Om man håller koll på sin månadsfaktura så ser man hyfsat snabbt när det börjar dra iväg……
På månadsfakturan ser man inte såna saker som hur mycket det kostar när ungarna lämnar TVn påslagen med svart skärm mellan filmerna de kollar på eller hur mycket man tjänar på att använda olika energisparlägen på datorn.

Visst, själva mätningen av den totala förbrukningen är relativt ointressant (eftersom där ser man inte VAD det är som drar, bara att nåt drar), men de tre pluggarna har vi haft mycket nytta av. Väldigt bra också att t.ex. märka om nåt som går dygnet runt (kyl, frys, värmepump) plötsligt börjar dra mer el när det inte borde (d.v.s. det fungerar som övervakning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.