Nu kör Eon igång med 100Koll (igen)!

Jag har beställt ett startpaket och väntar på att få komma igång. Någon mer?

http://www.eon.se/100koll

100koll.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostnad år 1: 0 kronor.
Kostnad år 2+: 15 kr/mån.
 
Samma här. Hade deras gamla 100koll men den enheten dog för bara nån vecka sen.. batteri gissar jag. Ska bli skönt att kunna få tillbaka graferna i appen.
 
Har dem bara som elnätsleverantör, och man måste väl även köpa elen från dem för att få 100koll?
 
Nerre skrev:
Har dem bara som elnätsleverantör, och man måste väl även köpa elen från dem för att få 100koll?
Yepp, verkar vara så.
 
Jag har också valt Eon som leverantör för att få 100Koll men räknar självklart med att inte betala något för tjänsten år två - frågan är när första hacket kommer som gör att man kan skicka datat till "mottagare" på lokala nätet istället.
I värsta fall får man ju göra en DNS-omstyrning på lokala nätet, tror inte datat är så värst skyddat, kan ju ha fel.
 
Jag vet inte hur den nya 100koll funkar, men den gamla 100koll hade ju ett GPRS-modem i sig som den använde för att kommunicera med Eons server och dessutom modifierad mjukvara (CC 128 i original har en serieport i RJ45-kontakten på baksidan som man kan koppla till en dator och på det viset logga, men på 100koll fungerar tydligen inte serieporten enligt de som testat).
 
Nya 100Koll verkar köra wifi för det är krav på trådlöst nätverk.
 
Ja det är Wifi på nya 100 koll, installerade min i Tisdags och än så länge har det inte varit något avbrott. Det är riktigt bra och roligt att kunna övervaka mätningen. Ska bli intressant att se nu när man ska iväg utomlands och kan kolla hur mycket ström som förbrukas när huset är på tomgång.
 
Hello!

Kör hela hemmet med Domoticz och skaffade för några veckor sedan 100Koll. Är ju grymt sugen på att få in datat ifrån 100Koll (wifi varianten) in i Domoticz, eller ngn annan databas som man har lokalt. Ngn som har hört ngt?
 
Installerade det nu ikväll. Blev tokig när enheterna efter installation inte hittades längre. Testade då att montera ögat i fasadmätarskåpet och då kom det igång...

Skulle jag vara singel skulle jag spara så in i bomben för att få ner staplarna men frugan bryr sig nog inte ;)
 
Någon som vet om man kan köra pluggarna på ett annat wifi än enheten med mätögat? Har 2 olika wifinät hemma pga långa avstånd.
 
Jag körde 100koll förra gången (testomgången?).?) så efter mina erfarenheter så skulle jag inte betala en krona för skiten.
Jo, bra när det fungerar, men när batterier börjar ta slut (vilket tog mindre än 1 år) så dog grejerna.
Dessutom förlorade enheten kontakten och man var tvungen att återstarta lite då och då.

Sedan blev hela statistiken fel eftersom inga mätvärde skickades och det fanns ingen funktion i beräkningarna som gjorde en sannolikhets graf baserat på tidigare mätdata utan det blev 0 i grafen. - Inte särskilt användbart.


Dom medskickade uttagsmätarna visade sig skicka en störningssignal som gick rakt in i TV:n och störde så man fick använda dessa på behörigt avstånd.
Systemet kändes inte färdigt. Så om dom ska ta betalt så får man verkligen hoppas om en standardförbättring.
Man kan ju inte sitta och titta på mätutrustningen ständigt i syfte att ha koll på batterierna.:thumbdown:

Jag har EON som nätleverantör nu (kan inte slippa undan), men kraften köper jag numera från annan aktör.
EON kan inte konkurrera med sina priser om man jämför.
 
Redigerat:
För oss så håller batteriet ett år i alla fall (jag byter på hösten eftersom på vintern när det blir kallt har ju batterierna lite lägre kapacitet så det är bra om de är fräsha då). Jag upplevde aldrig de problem du beskriver, inga störningar från mätpluggarna och ingen "drop-out" i mätdata. Har grejerna igång fortfarande men man har ju inte tillgång till lika mycket statistik längre. Men jag använder de tre mätpluggarna för att se hur det går att påverka vissa förbrukare. Vi köpte t.ex. ny kyl och frys i mellandagarna och jag har testat att kört dem en månad vanligt och sen en månad på "eko"-läge. Frysen var ingen skillnad men kylen drog MER el på "eko", så det skippar jag nog:) Iofs var skillnaden bara 1 kWh på 30 dagar (7 istället för 6), men ändå.
 
Någon som vet om det går att använda detta utan eon efter första året?
 
Prylarna hemma funkar, men man får ju inte den detaljerade statistiken.

Tyvärr var ju Eons grejer lite modifierade, i original har man en serieport som man kan koppla till en dator och logga, men det funkade inte på Eons grejer. Jag har funderat på att köpa en "ny" Current Cost CC128, men de kostar en tusenlapp.

Har haft lite planer på att försöka reverse-engineera den och sen om det går att få ut data (det sitter en modul med GPRS-modem i som borde gå att byta ut mot t.ex. en Carambola 2 om man kan lista ut hur den snackar med själva mätaren). Eventuellt går det att programmera om GPRS-modulen t.o.m. (men den kan ju då bara snacka GPRS och det blir lite begränsat).


Fast hur de nya grejerna funkar vet jag ju inte, det är kanske inte samma leverantör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.