Du får en trevlig altan att fika eller ställa prylar på, och får en naturlig utfyllnad av den delen av huset till en rektangulär form. Jag tycker att det blir snyggare så.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
Du får en trevlig altan att fika eller ställa prylar på, och får en naturlig utfyllnad av den delen av huset till en rektangulär form. Jag tycker att det blir snyggare så.
Du tar orden ur munnen på mig!

Eller heter det ur fingrarna :)

Eventuellt kan man förlänga det befintliga taket med ett litet altantak för att få en regnskyddad veranda.
 
Gambino skrev:
Ja, det ser bättre utan tak, men det kan bli som arkiplan säger: inte optimalt, ytterdörr slits snabbare.

Ytterdörren kan flyttas en liten bit, men jag vill inte den ska ta utrymme från köket.
[bild]
Som sagt, att dörrar måste ha tak tror jag inte på. Hela huset slits ju med tiden, man kan inte gardera sig mot allt.
 
Jag var inne på att vrida trappan istället.[/QUOTE skrev:
Något i den här stilen alltså?

[media]
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Båda dessa förslag ser bra ut, men jag håller INTE med dem som säger att man inte behöver tak över ytterdörren. Däremot får det gärna vara ett ganska platt pulpettak istället för ett sadeltak så att det blir lite nättare.

Taket gör att det blir väldigt mycket mindre att städa i hallen, plus att man kan ställa ifrån sig inköpen och fälla ihop paraplyet medan man låser upp dörren utan att allt blir sjöblött.

Dörren slits mycket mer än övriga huset av direkt regn eftersom det studsar upp från trappan och därmed står i fukt på ett helt annat sätt än övrig fasad.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Båda dessa förslag ser bra ut, men jag håller INTE med dem som säger att man inte behöver tak över ytterdörren. Däremot får det gärna vara ett ganska platt pulpettak istället för ett sadeltak så att det blir lite nättare.

Taket gör att det blir väldigt mycket mindre att städa i hallen, plus att man kan ställa ifrån sig inköpen och fälla ihop paraplyet medan man låser upp dörren utan att allt blir sjöblött.

Dörren slits mycket mer än övriga huset av direkt regn eftersom det studsar upp från trappan och därmed står i fukt på ett helt annat sätt än övrig fasad.

Så här kanske?

entre-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
taxfrida
  • Laddar…
Anna_H har bra synpunkter, det är nog klokare med ett tak över dörren.

Jag tror att det är en sämre lösning att vrida trappan. Då följer bron inte längre husets rektangulära linjer, och hela trappan blir en gångväg utan någon plats att ställa grejor på eller sitta och fika.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beroende på vad man har för möjligheter till takhöjd kan man ju också helt bygga in trappan och få en inglasad farstu. TS verkar ju en ganska liten hall, vilket ofta innebär problem med att förvara skor och ytterkläder. Skulle man bygga en farstu så skulle man istället få rätt mycket förvaringsmöjlighet, och det behöver inte bli så mycket mörkare i köket om man använder mycket glas i konstruktionen. I värsta fall så kanske det går att sätta in ett takfönster eller ett extra fönster i köket.
 
  • Gilla
taxfrida
  • Laddar…
Jag var kanske inte tydlig men jag måste vara sparsam med ytan jag upptar. Om jag bygger "bron" då kommer utbyggnaden vara mindre.

Att vrida trappan och ha pulpettak känns som väldigt bra förslag.
 
Gambino skrev:
Jag var kanske inte tydlig men jag måste vara sparsam med ytan jag upptar. Om jag bygger "bron" då kommer utbyggnaden vara mindre.

Att vrida trappan och ha pulpettak känns som väldigt bra förslag.
Det blir väldigt klassiskt också, nästan samma som du har idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.