Hemmakatten
Och nu var jag inte helt sanningsenlig när jag sa att vi aldrig betalat ngåot i förskott. det har vi faktiskt gjort en gång och det var till ett snickeri som tillverkade hela vår inredning efter vår arkitektritning, kök, badrums, tvättstugeinredning, förvaring, arbetsrum och garderober. Det var en stor kostnad, flera hundra tusen. Vi betalade då 20 eller 30% (kommer inte riktigt ihåg) vid beställning och resten efter leverans. (Det var förresten ett riktigt duktigt snickeri som ligger i närheten av Kungsbacka, så behöver du ett tips på kökssnickeri, hör av dig :) )
 
Kökssnickeri har jag redan på det klara, dock har jag en dröm att inreda ett kontor/bibliotek i gammal engelsk stil. Då vill jag ha stora delar av väggarna täckta med platsbyggda bokhyllor i snyggt mörkt trä. Men vi får se vart allt landar till slut.
 
Har fått preliminär offert över telefon idag och jag är mycket nöjd.
Om drygt en vecka ska vi sätta oss ner och gå igenom den också, ser mycket lovande ut :)
 
Lycka till!

Tycker absolut inte man skall döma någon utifrån dessa siffror. Mer alarmerande vore om du fick in uppgifter på dåligt utfört arbete, direkta blåsningar, uteblivna löften/leveranser etc. Och upprättar och följer ni en betalningsplan, så betalar ni ju inte för mer än vad som egentligen är utfört/levererat. Glöm inte teckna byggfelsförsäkring och slutförandegaranti bara!
 
v_skogh skrev:
Har fått preliminär offert över telefon idag och jag är mycket nöjd.
Om drygt en vecka ska vi sätta oss ner och gå igenom den också, ser mycket lovande ut :)
Det går säkert bra. Lycka till.

Går det inte bra så välkommen tillbaka hit så ska vi säga va var det vi sa ;)
 
Balra lite fakta och vad man kan utläsa bland siffrorna med mera;

Ett bolag som misstänker att det egna kapitalet understiger 50 % aktiekapitalet är skyldiga att upprätta en kontrollbalansräkning. Efter att en sådan har upprättats så har bolaget sex månader på sig att återställa det egna kapitalet, om så inte sker driver styrlelsen bolaget vidare med personligt ansvar. Hjälper dock inte mycket om man ugrå från att det är svårt att lugga en flintskallig.

Snitt intäkter per anställd uppgår till 15 mn kr vilket innebär att det är en anställt och att under entreprenörer faktureras i sin tur.

Vilken fordringsägare som helst som inte har fått betalt för sina fordringar på bolaget kan sätta det i konkurs.

Betalar man in pengar i förskott till ett bolag som går i konkurs står man mer eller mindre sist i kön av fordringsägare om det skulle visa sig att bolaget försätts i konkurs.

Om förskott någon gång krävs av en byggare, begär då att han inkommer med en bankgaranti. Detta gör att byggaren exempelivis måste leverera det han sagt sig leverer, annars och om så inte blir fallet så kommer banken att täcka upp för det förskottsbetalade beloppet om inte leverans sker. Vill inte byggaren inkomma med en garanti så beror detta på att han inte kan få någon hos banken och banken är nomalt sett bättre än gemene man att bedöma huruvida ett företag är kreditvärdigt eller inte...

Personligen skulle jag inte gå vidare med ett bolag om inte siffrorna för bolaget ser bra ut, i detta fall skulle jag personligen leta mig vidare efter en ny byggare...

Kasta inte bra pengar efter dåliga...

Lycka till

PC
 
PCLarsson, tack för ett bra svar precis i stil med det jag sökte.
Nu i veckan lämnar jag in ansökan om förhandsbesked på bygglov, med andra ord ligger det ett tag fram i tiden innan eventuellt kontrakt skrivs.
Känner många i byggsvängen i kommunen och alla som känner till den omtalade byggaren har idel positiva referenser att lämna, något som känns bra. Även känslan som jag själv har. Nu är det än inte säkert att det blir denne byggherre men mycket lutar åt det och om fallet blir sådant kommer jag göra allt för att inte bli stående med skägget i brevlådan vid ev. KK eller andra problem.
Jag ska be honom själv göra en plan för hur alla betalningar/leveranser ska gå till för att mina pengar ska bli tryggade. Känner jag att han gör detta seriöst känns det som en affär är nära till hands.
 
firman kanske har åkt på en kundförlust så det betyder inte att det är ett slarvigt bolag för det.
och ni har väl ändå en betalnings plan samt färdigställande försäkring ??
om mna skulle rata alla företag som har taskiga siffror så skulle man inte kunna köpa ngt av så många.
det är fler företag än ni anar som har dåliga siffror,men gör bra jobb för det.
jag läser justitias rapport er i mitt jobb varje vecka och skulle man följa det merparten skriver här så skall man inte göra affärer med knappt någon.
 
nybyggd skrev:
firman kanske har åkt på en kundförlust så det betyder inte att det är ett slarvigt bolag för det.
och ni har väl ändå en betalnings plan samt färdigställande försäkring ??
om mna skulle rata alla företag som har taskiga siffror så skulle man inte kunna köpa ngt av så många.
det är fler företag än ni anar som har dåliga siffror,men gör bra jobb för det.
jag läser justitias rapport er i mitt jobb varje vecka och skulle man följa det merparten skriver här så skall man inte göra affärer med knappt någon.
Precis som du säger, man kan inte lita blint på alla dessa upplysningsinstitut och deras siffror. Själv har jag ett bolag som utför arbeten och ett holdingbolag som har hand om pengar och värdepapper och det vill säga att företaget som anlitas för arbeten visar ju inga höjdarsiffror men om man sen kollar på holdingbolaget så visar det en helt annan sak.
 
Glufsglufs skrev:
Precis som du säger, man kan inte lita blint på alla dessa upplysningsinstitut och deras siffror. Själv har jag ett bolag som utför arbeten och ett holdingbolag som har hand om pengar och värdepapper och det vill säga att företaget som anlitas för arbeten visar ju inga höjdarsiffror men om man sen kollar på holdingbolaget så visar det en helt annan sak.

exakt dit jag ville komma.
t,e,x min bilreperatör har femtielva anmärkningar,och siffror som kan få en revisor att få andnöd.
men bilen blir kanon och aldrig några problems.
men självklart ska man va vaken oavsett företag man handlar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.