C
Sittställning Sittställning skrev:
Hade varit intressant att göra en riktig uträkning på kostnaden.
Har du en vatten slinga och ungefärliga siffror på förbrukningen?
Instämmer. Vattenslinga - tänker du på golvvärme eller varmvatten nu?

Vad gäller golvvärme har jag inga specifika siffror, men man kan ju resonera lite.

Som jag antydde, har man vattenburet och vill ha varmt om fossingarna i badrummet även på sommaren är förmodligen den självklaraste lösningen en separat shuntgrupp med elpatron. Det innebär ju att förbrukningen är identisk med en elslinga på sommarhalvåret, 1 kWh in = 1 kWh ut.

Under uppvärmningssäsongen tas värmen däremot från VP. Då är också effektbehovet högre, i synnerhet om golvet är rummets primära värmekälla.

Att därifrån gå till kronor och ören är lite knepigare då det hänger på rummets energiprestanda, elpris, värmepumpens verkningsgrad, önskad temperatur, livslängd, osv.

Men det skall ställas mot ungefär 10' + installation för en shuntgrupp med elpatron. Säg 30', kan det vara rimligt? I så fall går det nog mer eller mindre jämnt ut i slutänden.
 
Sittställning
C cpalm skrev:
Instämmer. Vattenslinga - tänker du på golvvärme eller varmvatten nu?

Vad gäller golvvärme har jag inga specifika siffror, men man kan ju resonera lite.

Som jag antydde, har man vattenburet och vill ha varmt om fossingarna i badrummet även på sommaren är förmodligen den självklaraste lösningen en separat shuntgrupp med elpatron. Det innebär ju att förbrukningen är identisk med en elslinga på sommarhalvåret, 1 kWh in = 1 kWh ut.

Under uppvärmningssäsongen tas värmen däremot från VP. Då är också effektbehovet högre, i synnerhet om golvet är rummets primära värmekälla.

Att därifrån gå till kronor och ören är lite knepigare då det hänger på rummets energiprestanda, elpris, värmepumpens verkningsgrad, önskad temperatur, livslängd, osv.

Men det skall ställas mot ungefär 10' + installation för en shuntgrupp med elpatron. Säg 30', kan det vara rimligt? I så fall går det nog mer eller mindre jämnt ut i slutänden.
Golvvärme el vs vatten menar jag.

Tror också det blir jämt ut i slutändan. Vi hade en en uträkning på det men det va några år sen vi gjorde badrummet. Har för mig rummet är 8m2, har 26°c på året om.

Min känsla är att vatten är bättre långsiktigt eftersom ett byte till nyare pump än den vi har hade gjort bättre ifrån sig energi mässigt över tid, men alla kostnader inräknat så blir återbetalningen väldigt lång så då tog vi ett enkelt beslut att tänka på kortare sikt.
 
Golvvärme drar ändå en del, ett spann som anges är ofta 150-300kwh per m2 och år. Ett normalstort badrum ligger kanske på 5 kvadrat vilket är runt 750kwh i ett nytt och välisolerat hus och kanske kanske en bit över 1000kwh i ett äldre. Förr låg elpriset stabilt strax över kronan men den tiden är nog förbi. Man får nog snarare räkna på 2kr vilket betyder att elvärmen kommer kosta drygt 22000kr över 15 års tid. Motsvarande för vattenburen med en COP på runt 3 skulle då vara 7500kr. Kan man behålla installationen vid en badrumsrenovering så lönar det sig ännu mer och också om man bor i ett lite sämre isolerat hus.

Men man är ju också lite garderad och priset skulle sticka iväg ännu mer vid 3 kr/kWh och uppåt är det nog inte många som är sugna på att köra direktverkande medans en vattenburen med lite tjockare gjutning kan vara väldigt snål i kompbination med en elprisstyrd värmepump
 
En badrumsmatta för nån hundring löser alla dessa problem, behövs ingen värme på sommaren.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Oavsett el eller VP (med separat shunt och push) så har det sina fördelar att hålla badrummen uppvärmda året runt.
Finns väl inget som kan bli så "läbbigt" svalt och fuktigt som ett badrum i slutet på sommaren / början på hösten.
 
Sittställning
L Liljeros skrev:
Golvvärme drar ändå en del, ett spann som anges är ofta 150-300kwh per m2 och år. Ett normalstort badrum ligger kanske på 5 kvadrat vilket är runt 750kwh i ett nytt och välisolerat hus och kanske kanske en bit över 1000kwh i ett äldre. Förr låg elpriset stabilt strax över kronan men den tiden är nog förbi. Man får nog snarare räkna på 2kr vilket betyder att elvärmen kommer kosta drygt 22000kr över 15 års tid. Motsvarande för vattenburen med en COP på runt 3 skulle då vara 7500kr. Kan man behålla installationen vid en badrumsrenovering så lönar det sig ännu mer och också om man bor i ett lite sämre isolerat hus.

Men man är ju också lite garderad och priset skulle sticka iväg ännu mer vid 3 kr/kWh och uppåt är det nog inte många som är sugna på att köra direktverkande medans en vattenburen med lite tjockare gjutning kan vara väldigt snål i kompbination med en elprisstyrd värmepump
Din uträkning ser rimlig ut. Men elpriset är inte samma under hela året samt elslinga går att styra värmen med timbasis på ett annat sätt än vattenburen.

Va tror du om installationskostnaden el kontra vatten ?
 
Elpriset är ju en vetenskap i sig men var nog många som var nervösa senaste året och låste in på ett pris som låg runt 3kr. Självklart varierar det och är helt omöjligt att säga exakt.
Det är minst lika enkelt att timstyra en vattenslinga, antingen om du redan har timstyrning av den befintliga värmepumpen men man kan även styra elpatronen på shuntgruppen för golvvärmen under sommaren. Fördelen med vattenburet är att man behöver flyta mycket tjockare så golvet ackumulerar värmen under mycket längre tid än ett golv med elslinga kan bli kall (inte längre upplevt som varmt) på ett par timmar om det är riktigt tunt flytspackel.

Är dåligt insatt i kostnaden för elslinga men vattenburet är väl kanske 5-6000kr för en shuntgrupp med elpatron kanske en tusenlapp för lite golvvärmeslang och sen några säckar extra flytspackel. Jag skulle nog säga att man väldigt grovt kan räkna att vattenburen golvvärme och elslinga har ungefär samma kostnad för material och montage. Prisskillnaden kommer vara shuntgruppen och eventuellt om man har lång framdragning av radiatorslingan
 
Rickard.
Installationskostnaden är en fraktion för elslinga i jämförelse. Jag köpte en T2 blå kartong som innehåller allt som behövs på rea för ≈2000kr och elektrikerräkningen var på 8000-9000kr för hela badrummet inkl resten av materialet.

Jag gjorde i och för sig det "tidskrävande" jobbet att strippa fast kabeln själv men resten gjorde elektrikern och det kan inte tagit mycket mer än en timme. Matningen var i och för sig oförskämt enkel i mitt fall vilket såklart kan dra ut på det.
 
Redigerat:
När jag valde specades kostnaden till ca 15k mer för vattenburet kontra elslinga i knappt 8 kvm badrum. Ytterligare en nackdel med vattenburet är det fula skåpet man får på väggen.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Jag fick också på min offert dyrare kostnad för vatten jämfört med el, samt högre arbetskostnader.
Blir därför lite konfunderad hur du kommer fram till att det skulle vara samma kostnad. Att golvet håller.
 
Tack för allt engagemang, uträkningar och erfarenheter! Det lutar åt att vi beställer badrummet med vattenburen golvvärme, ett beslut som kanske inte är rätt för alla, men för mig känns det helt enkelt bra att utnyttja bergvärmen (med elprisstyrd pump) och ducka för de framtida elpriserna som känns minst sagt osäkra.

Vi har nu samtal med en annan badrumsentreprenör som tycker att det är görbart och som tänker koppla in vattenburen golvvärme med en justerbar ventil på det befintliga elementröret under golvet. Det blir avsevärt billigare än att dra egna rör (vilket den första entreprenören menade att han behövde göra. Har han rätt? Svårt för mig att säga, därav frågan i detta forum). Jag har inte fått kläm på vilken ventil badrumsentreprenören har i åtanke, men när jag frågade vår bergvärmeinstallatör föreslog han en sån här shunt: https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-minishunt-m60n-77772406
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K Kipara skrev:
Tack för allt engagemang, uträkningar och erfarenheter! Det lutar åt att vi beställer badrummet med vattenburen golvvärme, ett beslut som kanske inte är rätt för alla, men för mig känns det helt enkelt bra att utnyttja bergvärmen (med elprisstyrd pump) och ducka för de framtida elpriserna som känns minst sagt osäkra.

Vi har nu samtal med en annan badrumsentreprenör som tycker att det är görbart och som tänker koppla in vattenburen golvvärme med en justerbar ventil på det befintliga elementröret under golvet. Det blir avsevärt billigare än att dra egna rör (vilket den första entreprenören menade att han behövde göra. Har han rätt? Svårt för mig att säga, därav frågan i detta forum). Jag har inte fått kläm på vilken ventil badrumsentreprenören har i åtanke, men när jag frågade vår bergvärmeinstallatör föreslog han en sån här shunt: [länk]
Du behöver absolut inte dra nya rör men behöver en shunt av något slag för att temperaturreglera den högre tempen i elementsmingorna
 
  • Gilla
Kipara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.