Inte hinner? Nonsens! Om denne chef står fast vid sin uppfattning, fråga om detta är hans beslut beträffande din ansökan. Om så är fallet begär beslutet skriftligt med instruktion om hur det överklagas.

Men överväg också möjligheten att gå tingsvägen. Du bör kunna få rättshjälp över villehemförsäkringen isåfall.
 
Men om man har ett servitit som säger "väg" utan någon ytterligare definition, borde då inte bara vara att bygga en lämplig väg, och om tjänande fastigheten inte gillar det så borde det vara upp till den tjänande fastigheten att ta till rättsliga medel för att hindra "intrånget".
 
Hej! Jag måste ha en annan handläggare, för den jag har nu har jag inget förtroende för
Lantmätaren har inte alls talat om för mig vad jag har för rättigheter, och hur jag skall göra för att gå vidare. Att man kunde göra en lantemäteriförrättning hittade jag på nätet. Är inte det hans skyldighet att tala om detta?

Visst kan jag bygga väg men först måste jag veta villka rättigheter jag har. Gör jag intrång på den tjänande
fastigheten utan dessa regler så kommer det garanterat att stå en dyngkärra med fullt lass på vägen med avtaget hjul när jag skall till arbetet en tidig morgon.
 
Redigerat:
När jag har en väg med nyttjanderätt och vill bredda denna väg, varför måste jag då göra en lantmäteriförrättning? Jag måste väl ändå ha några rättigheter. Det måste väl ändå vara så att lantmätaren skall tala om för den tjänande villka rättigheter jag har, och besluta att jag har rätt? Vill inte då tjänaren godta detta, så måste det väl bli tal om tvångsservitut för tjänaren?
 
Det är inte "du" som har någon vägrätt, utan din "fastighet". Problemet är att ni som äger berörda fastigheter hamnat i tvist om rättighetens omfång. Man skulle mycket väl kunna tolka rättigheten på det vis hempularen nämner. Men tydligen tolkar grannen rättigheten så att den skulle vara begränsad till den vägbredd som redan finns, en gång för alla given.

Personligen tycker jag hela saken är mycket fånig. Men LM:s inställning är inte fånig. Den är upprörande. Och jag tycker inte man ska släppa taget om ämbetsmäns ansvar för allmänhetens rättssäkerhet utan vidare.

Om inte LM burit sig så illa åt skulle jag gett rådet till "veddige" att anlita lämplig processadvokat att komponera två brev. Det första till grannen med förslaget till frivillig uppgörelse utan stämning. Det andra brevet som formell stämning ifall grannen (mot förmodan) tackar NEJ till det generösa erbjudandet.
 
Redigerat:
Tack det var bra skrivit. Skall gå vidare med detta.

Jag gick för bi tjänaren för för en stund sedan. Han kom ut på gårdsplanen och sade att han har skaffat en advokat och gjort en polisanmälan mot mig angående vägen. Skall man skratta eller gråta.
 
veddige skrev:
Jag gick för bi tjänaren för för en stund sedan. Han kom ut på gårdsplanen och sade att han har skaffat en advokat och gjort en polisanmälan mot mig angående vägen. Skall man skratta eller gråta.
Polisanmälan? För vadå? Jag ser inte i dina inlägg att du gjort något annat än att prata med grannen och med lantmäteriet.

Såg i ditt första inlägg att du tänkte ordna flygfoto. Men det kanske du har släppt nu. Du behöver ju antagligen bara visa att räddningstjänsten med flera kräver en bredare väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tycker att du varken behöver skratta eller gråta eller besvara dumheter med nya dumheter. Om du har lust kan du möjligen ARTIGT hälsa grannen, att du ser fram mot en kontakt med polisen och hans advokat. Mitt intryck är att du antingen glömt berätta om en annan konflikt mellan dig och grannen, eller att grannen vill provocera dig för att bringa dig ur fattningen så att du gör något han kan dra nytta av.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det finns ingen lag på att räddningstjänsten behöver bredare väg.

Grannen hävdar att servitutet från 1971 gäller och att det inte går att ändra på. De uppgifterna har han fått från
lantmätaren. Han tror väl att advokaten skall intyga det för mig. Han kanske tycker att jag trackarserar honom
angående vägen och därför gjort en polisanmälan. Kommer det ett brev till mig från polisen ja då blir det Krig.
 
Men det är väl ingen som sagt annat än att servitutet gäller? Frågan handlar väl om huruvida det servitutet ger dig rätt att ha en väg med ändamålsenlig bredd?

Som sagt kolla med en riktig jurist om du inte kan göra som jag skrev härovan, dvs börja bredda vägen och låt grannen stå för att via stämning försöka stoppa ditt bygge.
 
Det får bli en jurist
Men det måste väl vara någon annan som har varit med om något liknande här?
Hur gjorde ni?
 
Varför inte erbjuda dig att köpa marken som du nu lånar gratis av honom, klart han inte vill skänka bort mer mark än han redan gjort?
 
Hur gick det???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.