Hej. Vi har en enkild servitutväg som är ca 250 cm bred och 450 meter lång. Vägen blir ännu smalare när jag har plogat vägen. Brandbilen skulle aldrig kunna komma fram om det skulle hända något under vintertid Problemet är att markägaren vägrar gå med på att bredda vägen. Inte nog med det, han har elstängsel utmed vägen med påslagen ström, men inte någon annanstanns på sina åkrar. Har varit i kontakt
med chefen på Lantmäteriet ett fler tal gånger, men han vill inte komma hit och titta. Det verkar som om han är polare med markägaren. Är inte det tjänste fel? Jag nu skall låta ta några flygbilder på vägen och åka in och visa för Lantmätaren. Vad skall jag göra?
Jag och min familj vi är 5st har bott här i 20 år. Det har alltid varit så här.
 
Hur är servitutet formulerat då? Begränsar det vägen till 250cm?
 
Hej! Det är ett gammalt servitut från 1971. På den tiden satte det aldrig ut några mått.
Det kom några år senare,
när de större fordonen krävde mer plats
 
Göran.W
Räddnings tjänsten måste kunna komma fram och då är det minst 3 meter som gäller då dom största bilarna är 2,6 meter breda.
Hör med räddnings tjänsten vad dom säger dom kan kanske kräva att vägen ska bredas.
 
Hemmakatten
Jag hänvisar till mitt svar i din första tråd (jag vet att den var inlagd i fel delforum)
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/153878-vaegbredd.html

Men även ett servitut från 1971 (det är inte såå gammalt) borde infatta, även om det inte är specifikt inskrivet, en rimlig vägbredd som jag menar är 5 meter, 3 meter för vägen och 1 meter på vardera sidanför underhåll, snöröjning mm.
 
Jag har pratat med räddningstjänsten,de får inte utala sig om vägbredden enligt deras regler. Kommer de inte fram så skall de dra slang.
________________________
Servitut: Det står bara med området följer rätt att som utfartsväg nyttja den väg, som leder till området över styckningsfastigheten. Vägens fortsättning till allmän väg äger området nyttja med samma rätt, som tillkommer styckningsfastigheten.
 
Redigerat:
Vår lantmätare sa att om det inte står något så brukar man räkna sex meter. 3 meter bred väg och 1,5 meter på varje sida för diken etc.
 
Hej Rebeckaf. Vill du ge mig telenr och namn till den lantmätaren som utalade sig att de ger 6 meter?
Går det igenom så lovar jag att skicka något till dig.
Mvh veddige
 
Redigerat:
Detta var i Örebro och det är ett och ett halvt år sedan. Det gällde vår sommarstuga som hade en lång tillfartsväg över en åker. Vi hade servitut på hela sträckan men servitutet specificerade inte hur bred vägen skulle vara. Vi var då i kontakt med lantmäteriet på kommunen som gav oss ovanstående mått.

Jag har tyvärr inget namn och du behöver naturligtvis inte skicka något (rådgivning på det här forumet är ju tack och lov gratis.. :) ). Ett tips är att du kanske kunde ringa till riksförbundet för enskilda vägar. De arbetar ju ffa med större vägar som har delägare (men ändå är enskilda) men jag vet att det finns massor av kompetens där vad gäller sådana här frågor. Om du bara hittar rätt person där så kan de garanterat hjälpa dig. Hemsidan är
http://www.revriks.se/

Lycka till!
 
Tack för det svaret Rebecaf. Hoppas nu att alla lantmäterier har samma regel.
 
Redigerat:
För att undvika alla missförstånd får du själv bekosta arbetstid, maskiner och material till breddningen.

Tjänande fastighet är bara skyldig att upplåta den mark som behövs. Detta behov kan du lätt vitsorda på flera sätt. Inte bara räddningstjänsten berörs av enskilda vägars skick. Också kommunala renhållningen levererar gärna synpunkter och krav på sin arbetsmiljö.
 
Hej jag vet att jag får bekosta alla kosnader själv. Den tjänande har inga förpliktelser.Maskiner är inget problem för mig, fixar allt arbete själv.Kommunala renhållningen levererar gärna synpunkter och krav på sin arbetsmiljö.
Men vad hjälper det när markägaren inte vill släppa till mark för breddning av väg?
 
Vad som hjälper? Det avgör du själv! Antingen sliter du frågan som tvist i tingsrätten eller också begär du fastighetsbestämning hos lantmäteriet enligt 14 kap, fastighetsbildningslagen.

 
Jag har läst kap 14 i fastighetsbildningslagen.Chefen för lantmäteriet vill inte att jag lämnar in en förrättnings ansökan.
Han säger att hon som har hand om förrättningar har så mycket att göra så hon hinner inte ta hand om ditt fall.
Och det finns ingen annan heller som kan hjälpa dig.
Jag skall ringa läntmäterimyndigheten på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.