MultiMan MultiMan skrev:
Hur gör jag här i mitt kök? Vänster eller högervarv?

Strömställare monteras och kopplas, där så är möjligt, med följande indikering av tillslaget läge:
• vippströmställare: vippan uppfälld
• tryckvippströmställare: vippans övre del intryckt
• vridströmställare: vredet lodrätt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, så ditt enda problem är att jag använde ordet testa och att det skulle kunna smitta av sig på något sätt så att folk helt plötsligt tror att det är ok att testa vad som helst? Ooookeeeeej ... :rolleyes:
Då förstår jag precis vad du har problem med och jag håller inte med. Det är ingen idé att vi tar detta ett varv till.
Du behöver inte överreagera så. Jag sågade inte direkt ditt inlägg vid fotknölarna. Jag tror nog att du förstår poängen nu, men du behöver inte hålla med. Det finns ju grader av allting, inklusive elsäkerhet, och sedan finns det åsikter om vad som är snabbast och enklast - koppla rätt eller snurra på en strömbrytare upp o ned.
 
Det ingår väl i 'Kontroll efter spänningssättning' att kontrollera att motorer har rätt fasföljd, jordfelsbrytare bryter som den ska och att strömbrytare tänder lampan vid rätt läge på knappen?
Stämmer det inte så får man vända brytaren eller flytta en sladd...

Varför krångla till det?
 
MultiMan
GK100 GK100 skrev:
Det enda du behöver tänka på där helt likt de andra gamla "reglerna" som var uppe för olika brytare är att montera så polerna sluter då du på valfitt sätt fått vredet vertikalt. Och öppnar du den är det inte omöjligt en av skruvarna är identifierad genom att vara "kopparfärgad" dvs det som senare märkts P och ännu senare L även om den är koppling 1 och inte 5, 6 där det vore mer till nytta.
Nu var det ju lite menat som skämt i debatten, men kunskapen i forumet imponerar! :cool:
 
MultiMan MultiMan skrev:
Nu var det ju lite menat som skämt i debatten, men kunskapen i forumet imponerar! :cool:
Förstår det mycket väl men ett torrt svar lite i "rätt" riktning skadar inte, eller åtminstone förhoppningsvis väldigt lite. Fin gammal brytare du har där och med kulo och blixtklammer.
 
Mikael_L
Lite gammal dödskulo piggar alltid upp. :)




(Men ärligt talat, jag kan inte från den bilden avgöra vilken kulo du har, det kan vara en gammal sämsta, men även modernare med PVC och därmed ofarlig än idag)
 
MultiMan
Det är ingen dödskulo där, men jag har sparat en stump till en gammal oisolerad skomakarlampa på andra våningen. Isolationsmätte den när jag flyttade in och den var tillräckligt ok för att få ingå i den museala delen av min elinstallation. Alltid bra att ha samtalsämnen när man umgås med vännerna. Tyvärr var brytaren utbytt till en modern a la 1970-tal men kulodosan är oerhört antik, kanske från när huset byggdes på 1920-talet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kopplade in nå tyska designströmbrytare för ett par veckor sedan, sån där crappig skit i porslin som ska se ut som 200 år gamla elinstallationer
Var det en sådan här som skulle likna 200 år?
Och hur skall vredet stå när det är på undersidan?:thinking:
Gammal och smutsig elektrisk strömbrytare monterad på en vägg försedd med sprickor och spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, den där ser ju 300 år gammal ut, ser du väl ..! :rofl:
(Men mums, vilka coola saker du stött på där, källarisolatorer som sig bör, i den miljön)



edit:
Det jag fick greja med var THPG, såg ut såhär:
0000083_vridbrytare-i-porslin-trapp.jpeg
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Och hur skall vredet stå när det är på undersidan?
Om jag försöker tänka som GK så antar jag att rakt ut från väggen = av, parallellt med väggen = på.
Men nu börjar det bli hårigt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men mums, vilka coola saker du stött på där, källarisolatorer som sig bör, i den miljön
Ja. En bonne ringde och sade:
"D e ingen lyse i stalled en tråd e å" :crysmile::surprised:

Slitet eluttag med trasiga kablar i ett stall som indikerar varför belysningen inte fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Grannens hela andra våning i den gamla träpatronsgården har fortfarande sådan luftledning med brun, tvinnad textiltråd. Underbart vackert. Tyvärr trillade han av pinnen förra året (av andra orsaker) så bara änkan som lever där nu, men kommer det ut på marknaden kommer jag vara spekulant pga den installationen, och att flyttlasset bara blir 100m. Sedan är huset fint på andra sätt också. ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Får man komma och fota i så fall?

Det börjar vara bråttom att få en komplett, original knoppledningsinstallation på bild. :)
 
useless useless skrev:
Det ingår väl i 'Kontroll efter spänningssättning' att kontrollera att motorer har rätt fasföljd, jordfelsbrytare bryter som den ska och att strömbrytare tänder lampan vid rätt läge på knappen?
Stämmer det inte så får man vända brytaren eller flytta en sladd...
Kontrollens syfte är att bekräfta att det är rätt. Kontrollen syftar inte till att ta reda på hur det ska vara. Man kopplar inte en strömbrytare på chans med tanken att det ska kontrolleras senare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det fanns "modernare" porslins brytare i stallet med vredet på framsidan.;)

Gammal porslinsbrytare med vred fram på en vit smutsig vägg med synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.