G
A ArneTW skrev:
Jag vet inte att Norrland ville ha sina älvar utbyggda?

Jag vet inte heller att Norrland ville ha ledningar söderöver?

Jag vet heller inte att Norrland ville ha eller behövde kärnkraften?

En bra början vore ju att låta skatten från all energiproduktion stanna där den produceras istället för att skicka pengarna till fattiga Stockholm.

/ATW
Återigen! Stockholm är och har inte varit tärande!
Ska tex alla komuner vara som fristående nationer?
 
D Daniel 109 skrev:
Är ”Nordpolsammarbetets algoritm” en ny benämning på marknadsekonomi?
Tja, så kan man se det.
I min värld tänker man i första hand på sitt eget land och dess medborgares ekonomi.
Om Sverige har naturresurser i form av vattenkraft, och ett energieffektivt tänk i bygg och industri, så borde det vara en frukt som kommer oss tillgodo. Men det är förstås väldigt patriotiskt, jag vet.
Sen kanske problemet inte är så stort egentligen om man tänker efter. En betydand del av vår energiförsörjning sker från statliga Vattenfall så det trillar ju in överprisvinst den vägen - som kan delas ut i högkostnadsbidrag.
 
  • Gilla
CFj och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Återigen! Stockholm är och har inte varit tärande!
Ska tex alla komuner vara som fristående nationer?
Nog är Stockholm tärande... Men för det mesta lyckas de ju inbilla sig att de är närande. (Börjar ofta att prata om kommunal utjämning).

Men att bidra med lite energiproduktion det vill de inte..

Måste ju finnas klockrena grund områden för en rejäl vindkraftssatsning i skärgården.

/ATW
 
  • Gilla
Muhrman och 4 till
  • Laddar…
Nedlagd energiproduktion i södra Sverige har gjort oss beroende av elimport för att täcka energi- och effektbehovet. Vi har inte lyckats bygga kablar som duger för elöverföring från norr till söder, men det har däremot Norge gjort. Så nu skickar dom elkraft till Storbritannien och till kontinenten. Jag tycker själv det är lite märkligt när elpriserna sjunker till 25 öre/kWh i norr och går upp till 235 öre/kWh på en och samma dag. Likaså att fordonsgasen därtill blir 4 kr dyrare i elprisområde 4 än i 3, för att det delvis är dyrare att köra kompressorerna i söder. Det är något som är helt galet. Totalt Misslyckad energipolitik under lång tid, som nu kryddas av det som händer i världen. Staten är väl den enda som är nöjd, med rejält ökade skatteintäkter som följdeffekt av detta…
 
  • Gilla
CFj och 8 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Nedlagd energiproduktion i södra Sverige har gjort oss beroende av elimport för att täcka energi- och effektbehovet. Vi har inte lyckats bygga kablar som duger för elöverföring från norr till söder, men det har däremot Norge gjort. Så nu skickar dom elkraft till Storbritannien och till kontinenten. Jag tycker själv det är lite märkligt när elpriserna sjunker till 25 öre/kWh i norr och går upp till 235 öre/kWh på en och samma dag. Likaså att fordonsgasen därtill blir 4 kr dyrare i elprisområde 4 än i 3, för att det delvis är dyrare att köra kompressorerna i söder. Det är något som är helt galet. Totalt Misslyckad energipolitik under lång tid, som nu kryddas av det som händer i världen. Staten är väl den enda som är nöjd, med rejält ökade skatteintäkter som följdeffekt av detta…
Nja, även i Norge är elpriset betydligt högre i södra delen av landet (som har kablar till kontinenten och UK), än i norra halvan. Och då har Norge ändå betydande vattenkraft även i södra delarna av landet.
Karta över Norge som visar elpriser i euro i olika regioner med pilar som representerar energiflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Nedlagd energiproduktion i södra Sverige har gjort oss beroende av elimport för att täcka energi- och effektbehovet. Vi har inte lyckats bygga kablar som duger för elöverföring från norr till söder, men det har däremot Norge gjort. Så nu skickar dom elkraft till Storbritannien och till kontinenten. Jag tycker själv det är lite märkligt när elpriserna sjunker till 25 öre/kWh i norr och går upp till 235 öre/kWh på en och samma dag. Likaså att fordonsgasen därtill blir 4 kr dyrare i elprisområde 4 än i 3, för att det delvis är dyrare att köra kompressorerna i söder. Det är något som är helt galet. Totalt Misslyckad energipolitik under lång tid, som nu kryddas av det som händer i världen. Staten är väl den enda som är nöjd, med rejält ökade skatteintäkter som följdeffekt av detta…
Rejält fel där. Norge har betydande flaskhalsar. Så pass mycket att de säljer el till Sverige i norr och köper i söder under perioder. Dvs de använder Sveriges nät för att flytta el från norra till södra Sverige.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rejält fel där. Norge har betydande flaskhalsar. Så pass mycket att de säljer el till Sverige i norr och köper i söder under perioder. Dvs de använder Sveriges nät för att flytta el från norra till södra Sverige.
När du säger södra Sverige så menar du elprisområde 3? För jag menar elprisområde 4. Mellan område 1&2 finns inga större flaskhalsar i Sverige. Det är framförallt ner till område 4 där Sydvästlänken är tänkt för elöverföring. Denna är fortfarande inte fungerande såsom tänkt, så jag tvivlar på att Norge lyckas transmittera därigenom när vi inte själva lyckas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja, område fyra har inte ledningar till Norge. Men Norge har inte ett elnät utan flaskhalsar. Snarare tvärtom.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, område fyra har inte ledningar till Norge. Men Norge har inte ett elnät utan flaskhalsar. Snarare tvärtom.
Så är det säkert. Inga system är utan flaskhalsar. Däremot ser jag inte att Norge har de enorma och helt orimlig prisskillnader som Sverige har. Sverige är nettoexportör av el, men är samtidigt helt beroende av elimport för att kunna försörja delar av sitta land med något vi till synes har överskott av. Detta tycker jag ör märkligt, och likaså den retorik politikerna förbi denna fråga.
 
Då har du extremt dålig koll på marknaden.
Norge har haft extrema prisskillnader mellan norr och söder. Större än i Sverige.

Det är inte alls konstigt att man i vissa lägen importerar även om man är netto exportör. Det gör Norge också, trotts att de med lätthet skulle kunna klara sitt eget behov med egen produktion. El kan inte lagras, den förbrukas i samma ögonblick som den produceras. Då är det vettigt att den produceras där det för tillfället är mest förmånligt.
 
G
A ArneTW skrev:
Nog är Stockholm tärande... Men för det mesta lyckas de ju inbilla sig att de är närande. (Börjar ofta att prata om kommunal utjämning).

Men att bidra med lite energiproduktion det vill de inte..

Måste ju finnas klockrena grund områden för en rejäl vindkraftssatsning i skärgården.

/ATW
Va då vill inte? Och vad skulle det göra för skillnad när det inte blåser i tex december - februari. Personligen anser att det räcker med vindkraft och solceller nu i Sverige. Vi skulle aldrig lagt ner tex Ringhals så nu är det dax att bygga nya ersättare! Jag vill att HELA Sverige ska ha vettiga förutsättningar, inte sätta människor emot varandra som du alltid gör. Från Djursholm till Dorotea. Gör om regelverket om elområdena och exportreglerna för detta fungerar bevisligen inte. Satsa även mer på olika typer av inhemska flytande biobränslen.
 
  • Gilla
chrwid
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Va då vill inte? Och vad skulle det göra för skillnad när det inte blåser i tex december - februari. Personligen anser att det räcker med vindkraft och solceller nu i Sverige. Vi skulle aldrig lagt ner tex Ringhals så nu är det dax att bygga nya ersättare! Jag vill att HELA Sverige ska ha vettiga förutsättningar, inte sätta människor emot varandra som du alltid gör. Från Djursholm till Dorotea. Gör om regelverket om elområdena och exportreglerna för detta fungerar bevisligen inte. Satsa även mer på olika typer av inhemska flytande biobränslen.
Det är inte så svårt att förstå varför det finns så få vindkraftverk runt Stockholm. En stor befolkning har stort inflytande på miljön, glest befolkade områden går det lättare att köra över de boendes intresse av en bra boendemiljö.

För att citera Ronny Eriksson: ”Om man bygger en mur runt Stockholm gissa på vilken sida det är klösmärken?”
 
  • Gilla
Muhrman och 6 till
  • Laddar…
Politikerna får se till att lösa skiten.
Själv är jag glad att bo i norra Norrland.
Jag skrev tidigare i en tråd att jag inte märkt av några höjda elpriser nämnvärt och blev direkt anklagad som lögnare nöstan. Borde leta upp användaren och tagga.

"Lösningen" kommer säkert vara att det blir lika dyrt för alla inte att det blir billigare i söder :(

Sen folk i den här tråden som vänder sig mot varandra, en salig blandning lantis-tölpar och blåsta noll åttor.
Det är väll inte nåns fel förutom dom styrandes?
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 5 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Politikerna får se till att lösa skiten.
Själv är jag glad att bo i norra Norrland.
Jag skrev tidigare i en tråd att jag inte märkt av några höjda elpriser nämnvärt och blev direkt anklagad som lögnare nöstan. Borde leta upp användaren och tagga.

"Lösningen" kommer säkert vara att det blir lika dyrt för alla inte att det blir billigare i söder :(

Sen folk i den här tråden som vänder sig mot varandra, en salig blandning lantis-tölpar och blåsta noll åttor.
Det är väll inte nåns fel förutom dom styrandes?
Nu bröt du allt mot § 5.4
 
De här snacket om att Stockholm skulle vara en stor bov? var kommer det ifrån?
Vi har många förorter som kostar pengar.
Tur att vi har några som bidrar.

Annars så är lagen den samma här som någon annanstans Nu kommer massa säga emot mig... Säkerligen inget som styrker deras idé

men jag tror nog att de flesta kommuner gör allt för att komma undan skatter och annat skoj. vindkraft? kommunen har sitt veto... oavsett geografisk placering
 
  • Gilla
Ewestman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.