En fantastisk titel men jag har inte vvs-vokabuläret till att skriva tydligare.

Jag bifogar en bild
. Rörkopplingar under renovering av kök med fråga om installation av avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi renoverar köket och behöver temporärt plugga igen rören men slutmålet är att ha en ballofix för enkel avstänging. Det brukar alltid finnas ett uppenbart sätt för vvs:are att göra sånt här på så jag tar och frågar innan jag köper för många komponenter...

Vad är enklast/mest korrekta sättet att få dit en avstäningsventil på?

//
 
Krilleman
Det korrekta sättet är att kapa dina rör under dom gamla mässingsfärgade muttrarna och montera en Vatette ballofix 15x10.

RSK: 8546962

Kan tex köpas här:
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...cu-vred-8546962/5110829/artikel-detaljer.html

Det ser ut att vara 15mm Prisol, kontrollmät!

Dom muttrarna som är dragna på dina kromade kopplingar passar även på ballofixen direkt då dessa är av samma tillverkare! (y)

Glöm inte stödhysor i Prisolrören!
 
  • Gilla
Arvid och Anna och 3 till
  • Laddar…
Perfekt tack Krilleman! Du hjälpte till när jag drog vatten för badrummet och det blev kalasbra!

Om jag bara temporärt vill plugga det (vatette säljs inte I min stad förutom på ahlsells typ, måste beställas) kan jag köpa en sån där liten "plugg-kon" tills vidare?

https://www.bauhaus.se/plugg-for-pexkoppling-10mm.html
 
M mrmlz skrev:
Perfekt tack Krilleman! Du hjälpte till när jag drog vatten för badrummet och det blev kalasbra!

Om jag bara temporärt vill plugga det (vatette säljs inte I min stad förutom på ahlsells typ, måste beställas) kan jag köpa en sån där liten "plugg-kon" tills vidare?

[länk]
Borde det inte gå med vanliga lock och filt/gummipackning?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452269/
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Det går fint då 10mm-ände från vatette har slät ansats för packning! (y)
 
  • Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Kalas! Tack så mycket!
 
Krilleman
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det korrekta sättet är att kapa dina rör under dom gamla mässingsfärgade muttrarna och montera en Vatette ballofix 15x10.

RSK: 8546962

Kan tex köpas här:
[länk]

Det ser ut att vara 15mm Prisol, kontrollmät!

Dom muttrarna som är dragna på dina kromade kopplingar passar även på ballofixen direkt då dessa är av samma tillverkare! (y)

Glöm inte stödhysor i Prisolrören!
Det är ju så att Vatette har minikulventiler. Ballofix är ett varumärke. Vatette kulventil är klart bäst.
 
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ju så att Vatette har minikulventiler. Ballofix är ett varumärke. Vatette kulventil är klart bäst.
Visst är det så, men om du skriver minikulventil på forumet så kliar sig en del i huvudet.

Skriver man "montera en Vatette Ballofix" fattar alla.

Ordet "Ballofix" har blivit en vedertaget samlingsord för samtliga minikulventiler sen gammalt, oavsett om du agerar som privatperson eller rörpulare.
 
  • Gilla
dannoelmano och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Visst är det så, men om du skriver minikulventil på forumet så kliar sig en del i huvudet.

Skriver man "montera en Vatette Ballofix" fattar alla.

Ordet "Ballofix" har blivit en vedertaget samlingsord för samtliga minikulventiler sen gammalt, oavsett om du agerar som privatperson eller rörpulare.
Du har så rätt! Men Frigolit är också ett varumärke som missbrukas, även Masonite! Ballofix är en riktigt dålig minikulventil. Finns de som är ännu sämre. Jag är av den åsikten att i en villa behövs inte sådana över huvud taget. Ställer till mer problem än nyttan.
 
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ballofix är en riktigt dålig minikulventil. Finns de som är ännu sämre. Jag är av den åsikten att i en villa behövs inte sådana över huvud taget. Ställer till mer problem än nyttan.
Jag har både fullflödesventiler förgrenat till tre olika sektioner i huset och minikulventiler på samtliga förbrukare. Jag är en förespråkare av ventiler!

Men som vanligt med samtlig utrustning som inte man underhåller fungerar den inte länge.

En kulventil (oavsett storlek) skall motioneras minst en gång per år.
Jag själv vrider på alla kulventiler när jag ställer om klockan vår/höst. Även brandsläckarna kastas runt då.

Enkelt!
 
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
På grossisten Dahls finns 'Ballofix' och 'VSH Ballofix'
Om Broen äger VSH antar att de äger Ballofix med? Värför då Ballofix och VSH Ballofix? Värför inte bara en eller den andra?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det korrekta sättet är att kapa dina rör under dom gamla mässingsfärgade muttrarna och montera en Vatette ballofix 15x10.

RSK: 8546962

Kan tex köpas här:
[länk]

Det ser ut att vara 15mm Prisol, kontrollmät!

Dom muttrarna som är dragna på dina kromade kopplingar passar även på ballofixen direkt då dessa är av samma tillverkare! (y)

Glöm inte stödhysor i Prisolrören!
Ballofix är ett varumärke. Ungefär som Frigolit och Masonit.
 
Krilleman
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ballofix är ett varumärke. Ungefär som Frigolit och Masonit.
Frågan har varit uppe flera gånger!

Visst är det så, men det är ett allmänt vedertaget namn på produkten som nästan alla förstår. Med andra ord oerhört enkelt att få folk att förstå med det slanguttrycket.

Ett mer korrekt namn för denna produktgrupp är minikulventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.