C
Om några år? Jag tror nog att en gjutjärnspanna (Viadrus) håller i närmare 50 år om jag får gissa. Mer ändå kanske.

Å andra sidan är det väl sällan elektroniken som krånglar på en modern panna, utan det brukar vara att man får byta keramik.

Ta en titt på dessa vedpannor.

edit: länken också: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28403.0

Den största ETA:n fyller man med ved, tänder med ett tidningspapper, stänger luckorna och lämnar i fyra timmar tills det är dags att göra nytt ilägg. Bara att fylla igen och stänga luckan. Den sköter all upptänklig injustering själv.
Sen en 5 m3 acktank till det... *drömmer*

Problemet är väl att en ETA går på från 70000 och uppåt, beroende på återförsäljare och effekt förstås. Plus acktankar, rördragning och installationsarbetet förstås.
 
_ap_
Har inte du Don82 funderat på ny panna i flera år?

Mitt tips till dig är att "göra slag i saken" mycket få saker blir billigare med tiden.
Vilken panna vill du själv ha?
Köp sedan en sån så enkelt är det.

Men komihåg att oavsett vad alla säger är det du som ska leva med den i flera årtionden, och belåtenheten över ett billigt pris brukar gå över efter 1-2år
det är då man börjar uppskatta funktion, enkelhet och driftsäkerhet i första hand.
 
Jag skulle vilja påstå att det går över mycket fortare än så...
 
Har en Calmar v33 och den innehåller inget mysko, en fläkt, ett par termostater, en brytare, en termometer och driftkonding till fläktmotorn. Allt standardkomponetner av enkelt slag som kan handlas lite varstans om det pajar.
 
_ap_ skrev:
Men komihåg att oavsett vad alla säger är det du som ska leva med den i flera årtionden, och belåtenheten över ett billigt pris brukar gå över efter 1-2år
det är då man börjar uppskatta funktion, enkelhet och driftsäkerhet i första hand.
Precis.. Därför är det viktigare att man tar till med rejäl ackvolym,när det inte skiljer så mycket på pannorna.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.