hej,

jag ska renovera ett badrum i ett gammalt torp.
Vi har läst oss till att helkaklat inte är en bra idé i gamla trähus då väggarna troligtvis kommer röra på sig, och då är kakel ingen bra idé.

Det lutar åt att ha klinker på golv, våtrumstapet ( vill helst att det ska se ut som en målad vägg? Är det våtrumstapet + våtrumsfärg?) och sedan kakel i det hörn som duschen skall stå.
Vi ska köpa tjänsten via byggmax, att göra grundarbete såsom spackla väggar och sätta upp våtrumsskivor på vägg, samt flytspacka golv och sätta in ny golvbrunn. Men resten vill vi gärna göra själva, av rent ekonomiska skäl. Vi ska ha förbränningstoalett, så inget avlopp för detta finns. Bara gråvatten ut.

Min fråga är egentligen: Vad tycker ni är det enklaste och billigaste och enklaste sättet att slutföra badrumsväggarna?

Och är detta något ni tror man kan göra själv? Alltså lägga klinkers på golv, 5kvm. Och kakla/sätta upp våtrumstapet på vägg ca 20kvm.
Sedan koppla in dush och handfat + installera förbränningstoaletten.
En elektriker ska vi såklart ta in för el.

// Linda
 
R
pelpet skrev:
Det enklaste och billigaste sättet är ett målat våtrumssystem. Det passar också väldigt bra i ett gammalt torp. Här är en utförandebeskrivning från Beckers.
kan man verkligen ha målat våtrumssystem i en dusch?! Våtzon 1.
 
Redigerat:
Det går alldeles utmärkt. Själva håller vi på med precis samma sak.
 
R
okej, ja de känns väl inte helt hundra om man inte har ett riktigt tätskikt bakom iof.
 
Jag tror inte det är sämre än vanlig tätskiktsfolie bakom kakel och klinker. Den är ju jämt blöt, medans det målade systemet torkar snabbt.

Man kan ju skippa kartonggipset för säkerhets skull.
 
R
ok, jag blev mest förvånad, har aldrig hört talas om det eller sett det "in real life" så att säga.
 
Färgen är tätskiktet. Vi har valt att måla med Alcro system då det hade bra och tydlig arbetsbeskrivning. Samt att väv endast krävdes i VT. Vita väggar och ljusgrått klinkergolv kommer det bli tillslut
 
  • Gilla
Lindamyz
  • Laddar…
Ja, målat tätskikt är nog det enklaste, men är det billigare än våtrumstapet?

Fibo-trespo våtrumsskivor är ju en enkel variant, och snygg, men kanske inte billigast.
 
R
Fibo trespo är dyrt och kräver underarbete med nya reglar inuti väggen.
Att sätta våtrumstapet kräver ju specialverktyg så att man kan löda ihop mattan i alla skarvar. Jag tror inte de är något för den oerfarne. Isåfall låter de där med målning som de allra billigaste och lättaste. Vi har sådan väv och färg i tvättstugan. Det är ju inget man väljer ur ett estetiskt perspektiv, snarare funktionaliteten isåfall :)
 
Fibo-trespo kostar storleksordningen 500 kr/kvm men då kan man å andra sidan sätta den direkt på reglarna. Inget krafsande med dyr plyfa, våtrumsgips osv.
 
Roland112 skrev:
Fibo trespo är dyrt och kräver underarbete med nya reglar inuti väggen.
Att sätta våtrumstapet kräver ju specialverktyg så att man kan löda ihop mattan i alla skarvar. Jag tror inte de är något för den oerfarne. Isåfall låter de där med målning som de allra billigaste och lättaste. Vi har sådan väv och färg i tvättstugan. Det är ju inget man väljer ur ett estetiskt perspektiv, snarare funktionaliteten isåfall :)
Du blandar ihop våtrumsmatta med våtrumstapet. Tapeten är inga problem att sätta själv.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5126
 
R
aha du menar att väven är samma sak som våtrumstapet.
 
Roland112 skrev:
aha du menar att väven är samma sak som våtrumstapet.
Nej, inte alls. Väven använder man när man målar tätskikt. Tapeten målar man inte på.
Läs gärna om våtrumstapeterna hos leverantörerna, och länken jag bifogade.
 
R
thomasx skrev:
Nej, inte alls. Väven använder man när man målar tätskikt. Tapeten målar man inte på.
Läs gärna om våtrumstapeterna hos leverantörerna, och länken jag bifogade.
intressant, visste inte ens om att det fanns våtrumstapeter, kul o lära nytt!
Frågan är, kan man rolla väggar med våtrumsmatta och sätta denna tapet tro? Jag målade om min våtrumsmatta med färg avsedd för tvättrum/badrum. Då borde de väl gå för i listan står de att de fäster på tidigare målad slät yta men först ska man torka med sodalösning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.