Bart Bart skrev:
Se inlägg #8 ;)
Just det ☺️ sömnbrist, trött 15 månaders och byggtankar gör att huvudet inte är helt påskruvat
 
Bart Bart skrev:
Se inlägg #8 ;)
Ursäkta att jag fortsätter kapa din tråd EmilSth. Jag har suttit ca 6 timmar utspritt på några kvällar och skulle likt Bart också slå ett slag för Inkscape. Det finns guider och stöd på youtube att få om man stöter på patrull. Jag höll nog på 1.5 timme med att bara få till kvartsradien till dörröppningarna. Titta gärna på mitt alster med kritiska ögon och se om det är något som ni skulle gjort annorlunda.
 
  • Ritning av husplan i Inkscape med betecknade rum som sovrum och kök, synlig kvartsradie vid dörröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Jag tycker det ser bra ut tekniskt. Om du vill ha feedback på layouten har jag nog inte så mycket att tillägga annat än att det är trevligt med fönster i badrummet.

Angående att sitta och tillverka objekt i ritningen finns det som Blueprint säger en mängd användare runt om i världen som tillverkar objekt och lägger upp dem. En jag hade stor nytta av är t ex denna. Där kan man även ladda ned en fil med alla objekt han visar i videon. Jag skulle ha tipsat om den innan Blueprint satt och försökte få till radien ... Ledsen för det :oops:

 
Mats-S
Bart Bart skrev:
Jag tänkte säga att det är dåligt med enkla program. Jag använde Inkscape för att skapa många av de nödvändiga ritningarna.
Tackar för tipset, äntligen ett förslag på ett enkelt program som är bra nog :)

Har suttit och googlat hela eftermiddagen utan att hitta något vettigt som passar mina behov, typ basic som ersätter det gamla hederliga milimeterpapperet, skallinjal och vass blyertspenna, var på väg att ta fram dom relikerna som jag använde 1982 när jag ritade mitt garage ... då jag såg ditt inlägg här på forumet :cool:.

Inkscape verkar vara det närmaste man kan komma dom analoga verktygen, dessutom open source och gratis :p
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Tack för alla bra tips i denna tråd!

Inkscape verkar som ett bra alternativ - gratis och relativt enkelt

Jag valde Scetchup och bifogar ritningsunderlaget på det garage vi vill bygga först. Efter dialog med kommunen tror jag att ritningarna är tillräckligt bra.

Erfarenheter: Scetchup har en gratisversion som man kommer långt med. Under en första provperiod får man även ett program som konverterar 3D modellen till 2D ritningar. Med programmet kan man skapa kompletta bygg- och konstruktionsritningar.
Dock är det en ganska hög tröskel som man ska över innan man får till allt i Scetchup. Jag har lagt väääldigt många timmar på att lära mig rita och man behöver tycka att det är kul.
 
  • Gilla
Kastrijot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.