Som jag har förstått det ska man undvika plast när det är en byggnad som är ouppvärmd.. För då fastnar fukten istället för att andas med träet. Nån med mer koll kan säkert fylla på med mer info.
 
För att förtydliga menade jag alltså att plasten skulle ligga direkt på marken, inte mot trät (men det förstod du säkert)
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Jag skulle inte lagt plast där, men å andra sidan hade jag gjutit ett golv där istället för att göra ett trägolv. Jag tror dock att ditt golv kommer hålla i många många år.
 
I krypgrunder ger man ju ofta rådet att lägga byggplast på marken för att stoppa markfukten. Tänkte samma råd kanske var tillämpligt här. (Men jag håller med vectrex, tror också det kommer hålla många år så som du gjort nu. Var bara mer intresserad på en teoretisk nivå :) )
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Ja just ja.. tror det är ok som jag gjort än så länge i alla fall :)
 
tlundberg skrev:
I krypgrunder ger man ju ofta rådet att lägga byggplast på marken för att stoppa markfukten. Tänkte samma råd kanske var tillämpligt här. (Men jag håller med vectrex, tror också det kommer hålla många år så som du gjort nu. Var bara mer intresserad på en teoretisk nivå :) )
Finns det inget organiskt under så tror jag nog det hade fungerat med plast på marken, men poängen är att det högst troligen inte behövs. Det ser ju inte ut att vara sjöblött och den lilla markfukt som trots allt kommer upp lär torka upp genom golvet.

Det finns en risk med plast och det är att man inte får det tätt överallt, då kommer den markfukt som trots allt finns att koncentreras till de ställen där plasten inte sluter tätt, och då riskerar man värre fuktproblematik vid just dessa områden. Så eftersom inte plasten behövs så tycker jag det är dumt att stoppa dit den.
 
  • Gilla
aleklint
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.