:) ;)
 
Hemmakatten
Om du tycker att sotaren är orimligt grinig kan du faktiskt anlita en annan sotare (skorstensfejarmästare) från ett annat sotningsdistrikt. Finns ingen lag som säger att det måste vara en sotare från ditt distrikt. Så gjorde vi, mest för att byggaren hade kontakt/kände sotaren. Vi fick ett protokoll där allt var godkänt. SOtaren skickade även protokollet till vårt sotningsdisktrikt (vilket de måste ha) så att vi kom in i"rullorna" för sotning mm.

vad gäller fönster så kan du visst ha det bakom bastuugnen. Vår bastuugn står med sidan mot (5-10cm) en putsad murstock.Baksidan av bastuugnen står ca 30-40cm från en fönstervägg med fönsterfrån golv till tak. Inga som helst problem.

Förstår inte riktigt kravet/önskemålet att bastuugnen skall stå inuti en uppmurad betongvägg
 
Ja då är bastun klar med alla lister och fönster.
Premiärbadet blev till midsommar.
Och trots alla problem är jag glad att jag valde vedeldat aggregat.
 
  • Bastu1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikeed
  • Laddar…
Snyggt! Hur lång tid har det att värma ugnen? Har funderingar på en sån själv! (legend alltså)
 
Halvtimme till 50 grader, men med mycket vatten så behövs det inte mer än 50 grader tycker jag, det är ju 120 kg sten.
 
snyggt bygge
 
Lajkare skrev:
snyggt bygge

Kan bara hålla med! Ser framförallt riktigt mysigt ut.d^_^b
Blir det bad inne i båthuset också?

//MVH
 
Redigerat:
Tackar, vi är också väldigt nöjda, tyvärr så regleras sjön så just nu är det bara 30 cm vatten..... som mest är det ca 120 cm, så nu måste man gå ut en bit utanför för att doppa sig eller använda den dusch som jag har satt upp utanför. Nu finns det även musik både i bastun och utanför bastun. Och ännu så länge är jag väldigt nöjd med värmen från aggregatet och storleken på bastun. Även om jag inte följde standard måtten så är lavhöjden anpassad och utprovade efter mig.
Tak höjd: 205 cm
Översta Laven från taket: 111 cm
Från översta laven till nedersta laven 47 cm
Och från nedersta laven till golvet 47 cm
Lav bredd: 193 cm, så 4 st kan sitta.
Lav djup: 66 cm, den nedre även flyttbar
Bastu djup 212 cm.

Så det enda som just nu saknas är ljushållare i järn/metall så det blir lite mysigt nu på hösten.
 
grymt snygg bastu!!Vad har du satt för panel?:D
 
Tackar, AL från Bastubutiken egentligen alldeles för dyrt men väldigt snyggt.
 
Hemmakatten
Jätteifn bastu! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.