Jag skall lägga in ett nytt furgolv (21x135) ovanpå ett befintligt undergolv av spontad 34x120. Golven kommer att läggas i samma riktning och undergolvet som är 102 år gammalt är buckligt till följd av slitage och att virket har kupat sig. Jag vet av erfarenhet att det är svårt att lägga golv ovanpå ett vågigt golv.

Därför behöver jag jämna till undergolvet på något sätt. Jag har funderat på en billig elhyvel.
Cotech från Clas Ohlson verkar vara en av de minst dåliga i billighetsklassen. Tror ni att den duger till ändamålet?

Jag vet att Hr Geschwint har erfarenhet av maskinen, och att den gavs bort för att den var dålig. Jag skall sedan aldrig mer använda maskinen. Kan det funka med en billighetsmaskin, tro?

Jag behöver få lite input före kl 12 idag.

Edit: det är ca 12 kvm
 
Välj inte en Kellen iaf, de ser robusta ut men två st har gått för mig.
 
Jag har aldrig behövt jämna till ett golv men varför inte. Med tanke på risken för diverse rester i träet så verkar en billig elhyvel vara ett bra alternativ. Den jag gav bort skulle funka bra till regelhyvling där inte precision och stabilitet är det mest nödvändiga. Skulle nog själv köra med den på ett tilltänkt undergolv.

Skulle nog köpa två hyvlar då risken för varmgång är överhängande. Då kan dom vila emellanåt..

Är det för buckligt för att slipa alltså? Tar iofs mycket längre tid
 
Blir det helt fel att lägga nya golvet i andra riktningen? Det är svårare än man tänker sig, att få golvet rakt.
 
Nej det är inte ett alternativ att lägga golvet i andra rikningen. Jag provar med Classehyveln och rapporterar här i tråden. Kanske med bilder om det går att få tll några.
 
Ett lager lump-papp eller foam under skadar nog inte. Risken är annars att det blir fiollåda på delar av golvet. Sen tar ju iaf foamen en del av kvarvarande ojämnheter.
 
Hmmm, nu är klockan över 12, men jag funderar om inte det vore bättre att köra med en riktig golvslip istf för en elhyvel. Slipen har större anliggningsyta och det borde funka bättre att få till ett jämnt underlag. Med rätt golvslip så blir det minimalt med skräp (läs damm).
 
"Risken" med att golvslipa undergolvet är ju att du slipper lägga ngt nytt golv sen.;)
 
Nu är det ju inte det här du frågar om, men om det gamla golvet är 34 mm tjockt låter det rimligare att ta upp det, hyvla om det och sala upp det. Misstänker att du funderat på det också men... Det låter väldigt svårt att få det nya golvet att ligga bra, i synnerhet över tid.
 
Tyvärr är det för mycket spikhål i det gamla golvet och dessutom en liten vattenskada, så någon renovering blir det inte. Jag har funderat på att bryta upp golvet, skotta ur sågspån och kolstybb från golvbjälklaget och sätta in fler reglar, isolering och skruva det nya golvet direkt i golvreglarna. Men det blir helt enkelt för mycket jobb. Speciellt skottandet av kolstybb är något jag vill undvika.

Jag köpte Cotechhyveln och en uppsättning hyvelskär i hårdmetall. Originalskären verkade mest vara skräp. Någon typ av kolstål skulle jag tro. Det gick förvånansvärt lätt att posta hyveln med de nya skären.

Vi får se hur det går med hyvlingen. Det behöver inte bli perfekt. Jag återkommer när jag har provat. Planen är att hyvla diagonalt över brädorna
 
Har använt en väldigt billig elhyvel från Ö&B till att hyvla ett trägolv hyggligt plant. Hyvlade precis som du tänkt diagonalt över brädorna. Själva tekniken var helt rätt och resultatet blev hyfsat. Det blir ju inte superslätt utan slipning, men tillräckligt för att lägga nytt golv ovanpå. Dock tog det väldigt mycket längre tid än det skulle behöva göra p.g.a. att djupinställningen på hyveln strulat väldigt. Hur djupt jag än ställde in den så tog det bra i några tag innan den gått tillbaka till att mest fjutta.

Sammanfattning: Skulle absolut använda en elhyvel igen för att plana ut ett mindre golv. Dock skulle jag betala mer än 200-250 kr för en hyvel någon annanstans än på Ö&B (vilket jag såklart borde insett från början).
 
Det var helt rätt metod. Det tog ca tre timmar inkl lunch och städning. Bilder bifogas:

Bild 1: Så här buckligt är golvet. Det är stört omöjligt att lägga ett nytt golv ovanpå detta. Jag har provat tidigare.

Bild 2: Festoolslangen passar som en smäck i kineshyveln

Bild 3: Spikrensning

Bild 4: Dags att tömma påsen. Bra med evighetspåse, eftersom det blir en del spån...
 
  • DSC_1292.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fler bilder:

Bild 5: Första övergången klar. Det visade sig att spånorna blir lite som stickor när man hylvar diagonalt. Det leder till att det blir stopp i slangen hela tiden. Det blev att köra utan slan och istället köra med dammsugaren manuellt. Då kunde hyveln kyla ned sig under tiden, vilken nog var bra.

Bild 6: Nästa övergång diagonalt åt andra hållet. Jag började med två övergångar med 1,5 mm skärdjup, och därefter tre till fyra gånger med 0,5 mm.

Bild 7: Klart

Bild 8: Detta duger som underlag för fortsatt golvläggning.

Tyvärr sabbar forumet kvaliteten på bilderna. Det finns skärpa i bilderna på riktigt.
 
  • DSC_1305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1311.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Masafestrampar
  • Laddar…
Bild 9: Det blir mycket spån. En halvfull 240-literssäck!
 
  • DSC_1313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobb!
Var maskinen värd sina pengar? Något att rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.