S
Jag glömde en detalj. En av anledningarna till att jag förordar bergvärme är att man relativt billigt kan installera frikyla. Enkelt och miljövänligt.
 
En helt annan aspekt är förbrukningen. Nu vet jag inte hur mycket luft/luft pumpen i dagsläget gör osv men hur står det till med isolering, trossbotten, vindsbjälklag, fönster osv. Om något går att åtgärda relativt enkelt sänker det förbrukningen och ökar komforten också. Oavsätt uppvärmning kommer energi inte bli billigare i framtiden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P per s skrev:
En helt annan aspekt är förbrukningen. Nu vet jag inte hur mycket luft/luft pumpen i dagsläget gör osv men hur står det till med isolering, trossbotten, vindsbjälklag, fönster osv. Om något går att åtgärda relativt enkelt sänker det förbrukningen och ökar komforten också. Oavsätt uppvärmning kommer energi inte bli billigare i framtiden.
Det som enkelt och billigt gått att åtgärda(vindsbjälklaget) har fått ordentligt med kompletterande isolering.
Golv, fasad, fönster och dörr är fungerande i dagsläget och blir därmed väl kostsamma att försöka spara några kWh på.

Den energin som kan bli billigare som jag ser det är den som byts till ved, Elöverföring och Energiskatt kostar redan nu tillsammans över kronan när man tittar på räkningen.

Att byta den befintliga vedpannan är inte ekonomiskt försvarbart, men att öka andelen värme från ved är mycket lönsamt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Rent lönsamhetsmässigt är det inget som slår vattenburet system med vedpanna, det går helt enkelt inte att värma upp huset billigare än så. Hållbart är det så länge den boende i huset orkar elda.QUOTE]

Jag tror kakelugnar är lika lönsamt men det är inte aktuellt i den här fastigheten från 40talet, den befintliga vedpannan gör sitt jobb och radiatorerna med sina "Bäst ventiler" är fortfarande hela.
 
Om du vill ersätta köpt el med egenhuggen (gratis?) ved i större utsträckning, tycker jag du ska komplettera den elektriska varmvattenberedaren med en pannberedare som är inkopplad i det vattenburna värmesystemet. Om du kopplar dem i serie så att pannberedaren matar elberedaren har huset extremt billigt varmvatten på vintern, men ändå alltid eluppvärmt varmvatten på sommaren (så man inte behöver elda för att diska eller duscha på sommaren).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bara lite kanske utanför, bergvärme minst 125 kkr, med en VP , luft/vatten kopplat direkt till huset 50 kkr, bara där är 50 tusen kW som kan köpas. Räknas det med service haveri på en bergvärme under tiden av dess liv så tillkommer nog 30 kkr + lite annat. En ved ska alltid gå mot ackumulatortank, pelletts går direkt inga tankar. Vid sammankoppling panna/VP/tankar så blir det lite mer rör och styrning för at få det fungera bra. Solcell- EL ,lite dyrt och komplicerat , ger mest på sommaren, solfångare-vatten ska gå mot tank och ger mest på sommaren och går att ha till samma tank som ved.
 
Kan jag få be om svar på mina listade alternativ tack
 
N
Bor i gammalt dåligt isolerat hus på c:a 80 m2 beläget i Östergötland. Har vattenburen värme genom kökspanna och elpatron. Skaffade luftvärmepump för drygt tio år sedan. Det bästa jag gjort. Slutat elda i kökspannan och värmer hela huset enbart med värmepumpen. När det är riktigt kallt kan det behövas stödvärme genom elradiator på ena sovrummet på övervåningen.
Total elförbrukning 6-8000 kWh beroende på hur kall vintern är.
Med så låg förbrukning ser jag ingen anledning att fortsätta slita med veden längre och heller inte i att investera i bergvärme/solceller.
Bytte precis till en ny värmepump (sålde den gamla som funkade fint) och ser att förbrukningen med den nya är väsentligt lägre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Bor i gammalt dåligt isolerat hus på c:a 80 m2 beläget i Östergötland. Har vattenburen värme genom kökspanna och elpatron. Skaffade luftvärmepump för drygt tio år sedan. Det bästa jag gjort. Slutat elda i kökspannan och värmer hela huset enbart med värmepumpen. När det är riktigt kallt kan det behövas stödvärme genom elradiator på ena sovrummet på övervåningen.
Total elförbrukning 6-8000 kWh beroende på hur kall vintern är.
Med så låg förbrukning ser jag ingen anledning att fortsätta slita med veden längre och heller inte i att investera i bergvärme/solceller.
Bytte precis till en ny värmepump (sålde den gamla som funkade fint) och ser att förbrukningen med den nya är väsentligt lägre.
Fantastisk låg förbrukning, jag räknar med att det kan gå åt 5000kWh bara till hushållsströmen och ytan och klimatet är väl oxå rätt lika.
Vad valde du för värmepump och vad fick du betala för den?
 
N
F fribygg skrev:
Fantastisk låg förbrukning, jag räknar med att det kan gå åt 5000kWh bara till hushållsströmen och ytan och klimatet är väl oxå rätt lika.
Vad valde du för värmepump och vad fick du betala för den?
Jag valde faktiskt en utgående modell - Mitsubishi FH25 eftersom den fått väldigt fina vitsord vad gäller driftsäkerhet.
Fick ge 15 900:- efter ROT och då ingick bortmontering av min gamla pump (Panasonic som funkat helt problemfritt i 11 år).
Bör tillägga att jag alltid håller 22-23 grader inne så jag snålar inte (avskyr att sitta inne och frysa) utom i sovrummet där 20 grader känns lagom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan jag få be om svar på mina listade alternativ tack
OK, OK...
Jag röstar på alternativ 1 eller 2. Till alternativ 1 vill jag tillägga: hugg mer ved så den boende kan elda mer, och inte behöver använda värmepumpen så möe.
(Vad är det för fel med den nuvarande värmepumpen, förresten?)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, OK...
Jag röstar på alternativ 1 eller 2. Till alternativ 1 vill jag tillägga: hugg mer ved så den boende kan elda mer, och inte behöver använda värmepumpen så möe.
(Vad är det för fel med den nuvarande värmepumpen, förresten?)
Det finns gott om torr huggen ved, kommer köra dit ved för säsongen22/23 innan hösten -21
Nuvarande värmepump är från jula och är installerad 2015 så det kan vara läge att se sej om efter effektivare alternativ.
 
hsd
Eftersom Du inte ser investeringen som ett problem så installera bergvärme, ger mest värme i förhållande till elförbrukningen, minst problem för den boende
Låt luftvärmepump sitta kvar, gött med svalka på sommaren
Finns det plats så låt vedpannan vara kvar, bra backup vid strömavbrott
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Eftersom Du inte ser investeringen som ett problem så installera bergvärme, ger mest värme i förhållande till elförbrukningen, minst problem för den boende
Låt luftvärmepump sitta kvar, gött med svalka på sommaren
Finns det plats så låt vedpannan vara kvar, bra backup vid strömavbrott
Bör inte solcellerna ge ännu mindre problem och minskad elförbrukning?
 
hsd
Tror solceller kommer att bli olönsamt när subventioner försvinner och skatter tar vid, idag får man från vissa nätägare ett fast kwh-pris men det kommer att växlas till aktuellt nordpolspris vilket ger väldigt dåligt då solen skiner kan tom. bli negativt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.