Hejsan, nån som vet om det går att bygga ett extremt energisnålt timmerhus ca 150 kvadrat, utan tilläggsisolering i väggarna? Nån med erfarenhet av detta?
 
Vad innebär extremt energisnålt?
 
Med extremt tjockt timmer i så fall. Annars går det inte. Så i praktiken, nej det går inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Med extremt energisnålt så menar jag lika energisnålt som de bästa trähusen, ett passivhus eller plusshus.
 
Rickard.
Definitivt inte med svenska träd.
 
Såna hus brukar ha runt 30-40 cm mineralull i väggarna. Ska du uppnå samma isoleringsvärde med timmer behöver väggarna vara 1,5 meter tjocka.
 
Rickard.
Och helt ouppnåligt täta för timmer utan plast på insidan.
 
Tack för svaren! Går det att bygga ett permanentboende i Värmland av timmer som uppfyller dagens krav på u värden/energikrav tror ni? Blir det betydligt dyrare än vanligt hus?
 
Klart du ska bygga ett timmerhus med tjockt timmer, men kompensera du förlusterna med en rejäl vedpanna och braskamin för varmvattnet, glöm inte solcellerna. Är du riktigt modig ansluter du dig inte till elnätet och hämtar vatten manuellt i en grävd brunn.
 
Tack för tipsen, men varför vedpanna, är inte det dyrare/mindre miljövänligt än ex bergvärme?

Samma sak med egen brunn?

Jag vill främst bygga timrat eftersom det känns hälsosammare, det är snyggt och underhållsfria. Vill mest bygga lågenergi för att jag tänker det blir billigare i längden.
 
Varför skulle de vara mer underhållsfria?
 
Underhållsfria hus finns inte och det går inte att bygga lågenergihus utan isolering tyvärr.
 
Med underhållsfria menar jag såklart relativt sett, bla behöver de inte målas och kan lämnas helt obehandlad vad jag förstått.
 
sunnis
F Fläktköparen skrev:
Tack för svaren! Går det att bygga ett permanentboende i Värmland av timmer som uppfyller dagens krav på u värden/energikrav tror ni? Blir det betydligt dyrare än vanligt hus?
Klart man kan, men du behöver ju isolera insidan. En vanlig timmervägg isolerar ungefär som 45mm mineralull. En nybyggt hus idag har minst 250mm o väggarna. Så 200mm behöver ju på insidan som minst.
 
Du behöver ju inte bygga i timmer för att bygga underhållsfritt
Bygg dig ett passivhus, granpanel på utsidan som du struntar i att måla så blir den snyggt grånad och ekfönster.
Slår du också till med bandplåtstak, hängrännor och stuprör i koppar så har du byggt dig ett underhållsfritt hus. I alla fall utvändigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.