Här är lite illustrationer på nackdelen med välisolerade fönster:
Bilderna tagna vid 12-tiden den 25/11 efter en relativt klar natt:
P1000443 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000444 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000446 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000447 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På norrfönstret (bild 3) försvann inte imman/kondensen på hela dagen.

Dessa fönster är av konstruktionen 4-18-4-18-4 med argonfyllning,
och glaskasetten skall ha Ug = 0,5 W/m2k.

Vill man kunna se ut skall man alltså välja sämre fönster.

Vi funderar lite på att sätta upp utvändiga fönsterluckor, som vi stänger när det kvällas.

Hur väljer ni?
Om man är borta och jobbar hela dagarna, och bara är hemma vid frukost och kvällsmat,
har man ju inte så mycket glädje av fönstren.
Men vi är mest hemma och kan få en glimt av omgivningen mitt på dan :)
 
  • P1000445 (Medium).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
(Det är tydligen omöjligt att radera/byta en redan uppladdad bild. Därav den sista bilden :( )
 
Har samma sits...löser sig dock om man som jag är frusen av mig och brassar på värmen lite mer...kör ca 23 grader...det verkar värma fönstren en aning mer så kondensen ger sig under förmiddagen:)
 
Testa med glasförsegling som finns till bilar typ någon nanoprofukt och putsa utsida fönster med.
Typ detta http://www.sonaxpartner.se/index.php/behandlingar/glasfoersegling
 
Lösningen som nämns är taket ska sticka ut över fönster en bit eller någon form av utbyggnad ovanför till markis. Sedan nämns det att träd eller buskar framför kan lösa det. Det är väl när glaset är under 1,0-1,1 ug som det kan bli kondens på utsidan. Argongasen försvinner efter en tid så då kanske det löser sig.
 
Nuförtiden kan man välja Antifog glas utv. Då slipper man problemet.
Argongasen försvinner väl på ca 30-40år om man har otur så det ska man inte hoppas på.

Bästa tipset är att ha något som skymmer över fönstret!

Mvh fremax
 
slurppe99 skrev:
Lösningen som nämns är taket ska sticka ut över fönster en bit eller någon form av utbyggnad ovanför till markis...
Enligt någon "norm" så räknas större takutsprång än 50 cm in i bostadsytan, så det är nog ovanligt att man drar ut taket längre än så.
Och man vill ju få en chans att se en glimt av himlen ibland också :)

Och jag hoppas verkligen inte att argonet diffunderar ut.
Då skulle fuktig luft ta sig in som ersättning, och vi skulle få imma mellan glasen i stället.

Skall prova den där bilglasbehandlingen på ett par fönster, annars får det bli några fönsterluckor.
Eller så tar vi lååånga sovmorgnar efter klara nätter :)
 
Det sista alternativet låter bäst. Då är du dessutom utvilad när vårsolen tittar fram igen.:wow::rolleyes:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Sätt annars markiser. Släpp ut dem en bit över natten så löser det problemet oxå.
 
Har bara råkat ut för detta en gång sedan bytet av fönster 2010. Jag har takutsprång (valmat tak) runtom hela huset på c 90cm inkl hängrännor. Har även markiser ovanför varje fönster. Mitt u-värde är 1.2 för hela konstruktionen, vad kassetten har för värde vet jag inte, är 3 glas argon Pilkington med varmkant i gummi.


Är väl snarlikt carport , man slipper is och imma, så enbart markis borde förhoppningsvis hjälpa.

Om argonet slinker ut så kommer förhoppningsvis inte lika mycket fukt in i kassetten som det gör på de vakumisolerade 60tals kassetterna jag har i sommarstugan. Fy satan hur de ser ut, men utbyte pågår.
 
verktygsgurun skrev:
Sätt annars markiser. Släpp ut dem en bit över natten så löser det problemet oxå.
Det känns lite fånigt att fälla ut markiser på höst/vinternätter.

Tar emot lite grand alltså :surprised:
 
Slipper oxå att köpa frostade fönster 👍
 
Risken för utvändig kondens ökar om man sätter fönstret längst ut i fasaden. Rekommendationen är också att montera fönstret innanför fasadens luftspalt, som annars kyler ner produkten onödigt mycket och det yttre glaset blir kallare än det borde vara. Sen har ju värmen inifrån svårare att nå produkten och värma upp glaset från insidan om man har djupa invändiga smygar.

Annars har jag hört att man kan putsa glasets utsida med kemisk ren bensin, Apoteket, så fäster inte kondensen på glaset. Har dock inte testat själv. Men vet att det fungerar på visir i ex hockey.
 
Blekfet skrev:
Risken för utvändig kondens ökar om man sätter fönstret längst ut i fasaden. Rekommendationen är också att montera fönstret innanför fasadens luftspalt, som annars kyler ner produkten onödigt mycket och det yttre glaset blir kallare än det borde vara. Sen har ju värmen inifrån svårare att nå produkten och värma upp glaset från insidan om man har djupa invändiga smygar.
...
Du får gärna förklara, helst med bild, vad du menar med att
...montera fönstret innanför fasadens luftspalt...
Och vad du menar med
...och det yttre glaset blir kallare än det borde vara...
Borde vara?
Skall ytterglaset vara varmare än den omgivande luften, så måste det naturligtvis värmas upp inifrån.
Och U-värdet skall alltså vara högre menar du, eller?
 
Blekfet skrev:
Risken för utvändig kondens ökar om man sätter fönstret längst ut i fasaden. Rekommendationen är också att montera fönstret innanför fasadens luftspalt, som annars kyler ner produkten onödigt mycket och det yttre glaset blir kallare än det borde vara. Sen har ju värmen inifrån svårare att nå produkten och värma upp glaset från insidan om man har djupa invändiga smygar.

Annars har jag hört att man kan putsa glasets utsida med kemisk ren bensin, Apoteket, så fäster inte kondensen på glaset. Har dock inte testat själv. Men vet att det fungerar på visir i ex hockey.
Aldrig hört något liknande som det du säger med bensin, vill varna dem som inte vet vad de har för fönsterglas för denna metod. Har du tex active-glas förstör du direkt hela ytan. (Självrengörande glas)

Mvh fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.