Ja det där med rotskott är ett litet helvete och de kommer ganska så snabbt. Jag gräver fortfarande upp poppel som dyker upp lite här och där.
 
Nimajneb skrev:
och hur vet trädet/busken om den kallas häck eller träd? :wow:
Ju mer man klipper ner desto bättre fart på rötterna.
Det är självreglernde. Mindre biomassa, mindre rötter. Inget konstigt med det. Ett träd med diameter på 3.5 cm har inte rötter som demolerar ett hus.
 
Tyvärr så kan man inte vara säker på att det hjälper att klippa ner Poppeln och dess kompisar.
Säkrast är att hålla dom minst 10-15 meter från ledningar och husgrunder samt för att bli av med dom eländiga rotskotten som sprider sig åratal efter man slaktat eländet så får man satsa på round-up.
 
Det jag menar är att en Salix-häck med ved i storleken 3-5 cm inte bygger rotsystem som ställer till problem. Ett stort träd, ja då kan man säkert få problem.
 
Nimajneb skrev:
Poppel, Korgvide, Pil mfl snabbväxande växter bör man undvika inom bebyggt område.
Rotsystemet är fruktansvärt och förstör avloppsrör, asfaltsvägar, husgrunder eller vad som annars kommer i vägen.
Jo det har jag redan tänkt på men det borde inte vara något problem. Den kommer att planteras långt från vårt hus och grannens hus som den kommer stå närmare (som är det hus vi vill dölja) har berg mellan vår tomtgräns fram till sitt hus så det finns ingen möjlighet att sprida sig ditåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.