Ask är suverän ved, och alldeles särskilt stora grova knastar. De är så hårda och kompakta att det slår gnistor om yxan. Dessutom är de så otroligt besvärliga att klyva ner till lagom kaminstorlek att de nog värmer 10 ggr mer än annan ved i vedboden. 😅

Min erfarenhet är att björken brinner så snabbt och hårt att man riskerar härdsmälta i kaminen. Asken däremot brinner lagom snabbt och ger massiv värme länge.
Så, en stor del av björkens värmeinnehåll försvinner upp i skorstenen till kråkorna. Men, det är ju en läroprocess och efter en sådan omgång modererar man inläggen till lagom värme efter behov.

Med vedens sort/träslag/blandning, hur mkt som läggs in i kaminen och dess grovlek/klyvstorlek så kan man styra hur mkt värme som kaminen genererar. Ibland vill man snabbt få upp värmen, och när man sedan toppat den till lagom för ett parti klädpoker så styr man om vedinläggen till svag/underhållande värme. 😁
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar hur tabellen ser ut om man räknar om den till energiinnehåll per vikt, kWh/kg …
 
  • Gilla
ptk och 1 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Jag undrar hur tabellen ser ut om man räknar om den till energiinnehåll per vikt, kWh/kg …
Det undrar jag också. Har ingen räknat på vikten av en m3 ved??
 
P ptk skrev:
Det undrar jag också. Har ingen räknat på vikten av en m3 ved??
Beror ju till stor del på fukthalt, förutom vilken sorts trä det är.
 
Henrik99999 Henrik99999 skrev:
All ved har nästan samma värmevärde om det räknas per kg.
[länk]
Ja, men det var inte det som efterfrågades utan vikten på en kubik och det varierar en hel del mellan olika träslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.