Ska absolut dryfta detta med vår KA. Inte heller någon av husfirmorna (bara de stora/seriösa) vi varit i kontakt med har kunnat svara på den här frågan. Det kan verka som om det just nu byggs ett antal hus där varken beställare, leverantör eller myndigheter har koll på lagstiftningen.......
 
håvis skrev:
Det kan verka som om det just nu byggs ett antal hus där varken beställare, leverantör eller myndigheter har koll på lagstiftningen.......
Det är inte första gången...........

Tyvärr är de allra flesta ändringar i lagarna dåligt förberedda och det hela dumpas i princip i knäet på branschen som i efterhand skall hitta ett vettigt sätt att leva upp till lagkraven.
Oftast innebär detta fördyringar för slutkonsumenten som oftast inte står i proportion till besparingarna.
 
Har kollat med vår KA. KA säger: Energideklaration införs 1 jan 2009 för nya hus. Om man säljer ett hus (oavsett ålder) efter 1 jan 2009 måste man sälja huset med en energideklaration. Kommentarer?
 
Óm det är nytt hus som skall byggas så började regeln gälla 1/7-06 och det har vart en övergångsperiod fram till 1/7-07, så efter det måste det finnas en energihushållningsberäkning och den måste utföras av en person som är certifierad och det är den beräkningen som skall finnas vid byggsamrådet. Vad som gäller med begagnade hus vet jag ej! Men vid nybygge gäller detta, oavsett vad KA säger, personen har fel, eller har ej hängt med i svängarna....
 
Det verkar som om det är vi som inte är rätt informerade. Går man till boverkets hemsida stämmer uppgifterna från vår kvalitetsansvarige. Kolla här.
 
håvis skrev:
Har kollat med vår KA. KA säger: Energideklaration införs 1 jan 2009 för nya hus. Om man säljer ett hus (oavsett ålder) efter 1 jan 2009 måste man sälja huset med en energideklaration. Kommentarer?
Äpplen och päron!

Energideklaration på befintliga hus är en sak.
Energikrav i nya BBR på nyproducerade hus är en annan sak.
 
BFS 2006:12, BBR 12
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2006.
Äldre bestämmelser får dock tillämpas på arbeten som kräver bygganmälan
och för vilka bygganmälan görs före den 30 juni 2007, samt på arbeten som inte
kräver bygganmälan om de påbörjats före den 30 juni 2007.

Kraven i avsnitt 9:2 bör verifieras dels genom beräkning av byggnadens
förväntade specifika energianvändning och genomsnittliga värmegenomgångskoefficienten
vid projekteringen, dels genom mätning av specifika
energianvändningen i den färdiga byggnaden. Utifrån dessa förutsättningar
bör kontrollplanen utformas så att slutbevis kan meddelas före mätning
och byggnaden därmed kan tas i bruk.
Vid beräkning av byggnadens förväntade specifika energianvändning
bör lämpliga säkerhetsmarginaler tillämpas så att kravet på byggnadens
specifika energianvändning uppfylls när byggnaden tagits i bruk. Beräkningar
bör utföras med utgångspunkt i aktuell inne- och utetemperatur,
normalt brukande av tappvarmvatten och vädring.
Mätningar av byggnadens energianvändning kan utföras enligt avsnitt
9:71. Byggnadens energianvändning bör mätas under en sammanhängande
12-månadersperiod, avslutad senast 24 månader efter det att byggnaden
tagits i bruk. Normalårskorrigering och eventuell korrigering för onormal
tappvarmvattenanvändning och vädring bör redovisas i en särskild utredning.
(BFS 2006:12)
Det som alltså skall redovisas senast efter 24 mån att byggnad tagits i bruk kallas alltså "Energideklaration",
det som man gör innan byggstart är "Energihushållningsberäkning" och skall finnas efter 1 Juli 2007!
 
Den hemliga formeln finns på sid. 172 i Regelsamling för byggande. Den kanske ser obegriplig ut, men det får man skylla på att matematiska uttryck använder sig ofta av serier och underliggande index. Förstår man bara den biten, kan vem som helst räkna ut U-medel.

En alternativ metod finns, visserligen för hus med golvyta upp till 100kvm, men dess krav på U-värde för väggar på 0,18 W/m2K diskvalificerar alla stenhus. Löjligt.

Energideklarationen däremot, lutar sig mot formeln på sid. 27 i Energideklaration för byggnader - en regelsammanställning. Analyserar man vidare hur man har viktat formeln, märker man att lagstiftningen hade som mål att framför allt premiera "rätt" värmekälla, läs berg-, mark- sjjövärme.

Ännu en lag från våra kära folkvalda som banar väg för utomordentligt goda inkomster för diverse oumbärliga "konsulter". Jag som tyckte att straffavgiften på sisådär 16000 kr för KA i kombination med den värdelösa byggfelsförsäkringen för dryga 25000 kr (?) tog priset. Skandalöst att vansinnet får fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.