Det stämmer nog. Det verkar inte som om u-värde mäts riktigt som jag föreställde mej.

Under alla omständigheter så ger inte dubbla energiglas någon förbättring.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det stämmer nog. Det verkar inte som om u-värde mäts riktigt som jag föreställde mej.

Under alla omständigheter så ger inte dubbla energiglas någon förbättring.
Energiglaset skall ju bara minska IR-strålningen ut genom fönstret,
det påverkar inte alls värmeledning och konvektion.
Som en argon- eller kryptonfylld glaskasett gör.

Alla "moderna" fönster är väl fyllda med åtminstone argongas, vilket gör att de får låga U-värden.
I stället för "energiglas" kan man nog lika gärna dra ner en tät rullgardin när det är mörkt.
Det är väl just på natten som utstrålningen av värme är som störst.


Tror jag i alla fall :p
 
KOW

Nu får di f-n i mej bestämma dig för en avatar, jag blir helt förvirrad! :surprised:)

Du inte di !
 
Redigerat:
Kyleman skrev:
KOW

Nu får di f-n i mej bestämma dig för en avatar, jag blir helt förvirrad! :surprised:)

Du inte di !
Wiliam Golding: A Moving Target :)

It's hard to hit a moving target.
Thåström: https://www.youtube.com/watch?v=FqIcYUTmU1s

MovingTarget.png
 
KnockOnWood skrev:
Energiglaset skall ju bara minska IR-strålningen ut genom fönstret,
det påverkar inte alls värmeledning och konvektion.
Som en argon- eller kryptonfylld glaskasett gör.

Alla "moderna" fönster är väl fyllda med åtminstone argongas, vilket gör att de får låga U-värden.
I stället för "energiglas" kan man nog lika gärna dra ner en tät rullgardin när det är mörkt.
Det är väl just på natten som utstrålningen av värme är som störst.


Tror jag i alla fall :p
Njae, ja..jo, kanske..

Nettostrålningen beror på temperaturen ute, temperaturen inne, Planks Strålningslag, emissiviteter och en massa annat tjafs om inte går att uttala sig om i det allmänna fallet.

Rullgardin är nog bra på natten. På dagen vill man ju gärna få in solens kortvågigare värmestrålning vilken LE-glaset släpper igenom, medan den långvågiga vämestrålningen ut från rummet skall blockeras.

Att det skiljer i våglängd mellan solens värmestrålning och rummets dito beror på att solen är 6000 grader på ytan, medan rummet är något svalare. LE-glaset släpper alltså igenom solens värmestrålning, men blockerar rummets.
 
mycke_nu skrev:
Njae, ja..jo, kanske..

Nettostrålningen beror på temperaturen ute, temperaturen inne, Planks Strålningslag, emissiviteter och en massa annat tjafs om inte går att uttala sig om i det allmänna fallet.

Rullgardin är nog bra på natten. På dagen vill man ju gärna få in solens kortvågigare värmestrålning vilken LE-glaset släpper igenom, medan den långvågiga vämestrålningen ut från rummet skall blockeras.

Att det skiljer i våglängd mellan solens värmestrålning och rummets dito beror på att solen är 6000 grader på ytan, medan rummet är något svalare. LE-glaset släpper alltså igenom solens värmestrålning, men blockerar rummets.
Nja, det där låter lite hemmasnickrat, typiskt Gotländskt alltså :)

Och Max hette alltså Planck, inget annat.
 
Snickra med planck kan du göra själv. :) Solen lyser lik förbannat, som Galileo sade.
 
-Och ändå rör hon sig, sa han väl och syftade på jorden?
 
Jag tror inte att sådant energiglas räknar sig. Det kostar ju extra men ger inte så mycket tillbaka, speciellt när fönstret för övrigt inte är av modernaste snitt.
Men fönstersäljarna är duktiga!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte att sådant energiglas räknar sig. Det kostar ju extra men ger inte så mycket tillbaka, speciellt när fönstret för övrigt inte är av modernaste snitt.
Men fönstersäljarna är duktiga!
Dessa glas kommer förmodligen att löna sig om man ändå måste göra en fönsterrenovering,
men jag är skeptiskt om det lönar sig om man byter glas i ett fönster som är i bra skick (då kan man nog använda dessa pengar bättre på annat håll).

Har man gjort jobbet med att ta ner, ta ur glas, fixat ev problem med trä osv osv
Då är det inte så stor skillnad om man passar på att lägga i ett "bättre glas" eller sätter tillbaka det gamla glaset eller ett nytt fönsterglas.

Det rör sig om några hundringar extra per fönster (jämfört med att köpa vanligt fönsterglas).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.