largab skrev:
Nått jag inte fattar: Hur kan man säga att det ska vara 0.4 l/s/m2 istf 0.35 l/s/m2 ??! Vad styr detta tyckande. Jag tror att golvytan har väldigt lite att göra med vad som behövs. Mera vetenskapligt borde vara typ:
1/ Tilluft linjärt mot antalet personer som vistas i rummet / huset (ex sovrum med 2 vuxna kräver mycket mer luft än ett till golvytan större rum med 1 barn)
2/ Tvättstuga med blöt hängd tvätt behöver mycket frånluft, men det beror mindre på golvytan.
3/ Dusch/bad/toa utrymmen kräver mycket frånluft under och kort tid efter användandet (i princip lika mycket oavsett om badrum på 20m2 eller duschbås på 2m2).

Det finns säkert många som protesterar. Men fysikaliskt så borde det vara en "liten grundventilation" + antal_pers * X + händelsestyrt [l/s].
Sedan balansera frånluft > tilluft , så man får visst läckage in.

Naturligtvis så kan inte boverket ha sådana regler, så det är mkt enklare att ange 0.35 l/s/m2 vilket då även ska räcka till, om det är några blöta personer som bor i ett liten hus.

mvh Lars
Jo, du är inne på rätt spår och som det redan skrivits i tråden så är 0,35 l/s/kvm ett snitt över hela huset. Tittar vi i reglerna så finns det där; nämligen i SOSFS 1999:25:
"I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person. "
....

Om koldioxidhalten i ett rum vid normal användning regelmässigt överstiger 1 000 parts per million (ppm), bör detta ses som en indikation på att ventilationen inte är tillfredsställande."

Till detta kommer många kommuners allmänna rekomendationer om att luftbytet i smutsiga utrymmen (kök, badrum, tvättstuga etc) skall vara det dubbla än den generella normen på 0,35 l/s/kvm.

Problemet är att det är ganska många regelsamlingar att hålla koll på, därav att det är klokt att anlita expertisen på området.
 
"I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person. "
"allmänna rekomendationer "

Då det står "bör" resp "rekom.." så tolkar jag det att det är fritt upp till husägaren att själv bestämma. Jag jämför bara med många 70-talshus som inte har tilluft i något rum på tex bovåning, endast frånluft kök/toa/bad samt tilluft i källarventiler. Om det skulle vara ett hälsoproblem så skulle detta ej tillåtas.... Och om det ej är ett hälsoproblem så kan det ju vara ett fuktproblem. Men det kan det ju (i princip) bara vara i fuktiga utrymmen, så jag vidhåller att ventilation per golvarea är en ganska dålig rekomendation (men enkel såklart).
För att hålla ner energikostnaderna så kan man följa "bör"-reglerna 4 liter/sek/person som vistas i rum, ventilera fuktiga rum ordentligt när de är fuktiga, närvaro och fukt sensor som sänker vent till 0.1 l/s/m2 då huset är tomt och fuktfritt.
mvh L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.