Nu är ju dessa förluster endast förluster under 2-4 mån/år för oss eftersom vi har direktverkande el som uppvärmning.
Dock är jag intresserad av att få en hyfsad uppfattning om hur mycket av elförbrukningen som vv står för.

Edit: 3:a på bollen.
Båda våra beredare står i normaluppvärmda utrymmen.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
...
Jag hade tidigare en Metro Focus beredare (billig variant) och den var märkbart kallare på utsida höljet.
Vid låg förbrukning bör isoleringen vara av relativt större betydelse än vid hög förbrukning.
Jag rättar mig själv :surprised:

Metro-beredaren var märkbart varmare på utsidan.
Speciellt ovanpå var den varm, vilket tyder på brister i isoleringen.
 
Oldboy skrev:
...Edit: magnetens hann publicera ett inlägg till medans jag hade lite klent med ström :( och internetuppkoppling. Men vad kan man förvänta sig. Det blåser ju hela 10 m/s såklart att luftledningarna inte klarar det. :thumbdown:
Jaså blåser det :x

Jag har en sned karm till ytterdörren. Över dörren sitter luftvärmepumpens innedel.

Nu i östanvinden blåser det in lika mycket kalluft genom dörrspringan som varmluft från värmepumpen :confused:
 
hahalj skrev:
Intressant ämne, en fundering bara, om VVB:n står i ett svalt källarutrymme med säg 8-10° omgivningstemperatur, då bör förlusterna genom värmeläckage vara större än om den står i rumstemperatur? Förlusten bör vara relaterad till skillnaden mellan inställd temperatur och omgivningstemperatur?
Frågan är hur mycket man kan minska läckaget genom att tilläggsisolera kärlet?
Detta är het korrekt ju större delta T ju större värmeläckage. Det är aldrig fel att tilläggsisolera såvida man inte behöver extra (direktverkande) värme i utrymmet där beredaren är placerad.
 
hahalj
magnetens skrev:
Detta är het korrekt ju större delta T ju större värmeläckage. Det är aldrig fel att tilläggsisolera såvida man inte behöver extra (direktverkande) värme i utrymmet där beredaren är placerad.
I mitt fall gör nog värmeläckaget från VVB:n varken till eller från... står i källaren med oisolerad naturstensgrund, skulle behövas några kW för att hålla tempen uppe på dräglig nivå...
 
Har kopplat bort den från systemet nu.
Man borde väl kunna räkna ut förlusten ur den här bilden?
Den är på 60L.
Mellan måndag 12.00 och tisdag 00.00 har har temp sjunkit 7,5 grader.

Hur räknar man?
 
  • Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som att den sjunkit 13 grader på ett dygn 75 till 62

I så fall blir det:
(13x4.2x60) / 3600 = 0.91 kWh per dygn

Sjunker den däremot 7.5 grad på 12 timmar så blir det 1.05 kWh på 24 timmar
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Då tycks ca 1 kWh/dygn stämma, för just denna VVB med denna volym och isolering.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
hahalj
magnetens skrev:
Tycker det ser ut som att den sjunkit 13 grader på ett dygn 75 till 62

I så fall blir det:
(13x4.2x60) / 3600 = 0.91 kWh per dygn

Sjunker den däremot 7.5 grad på 12 timmar så blir det 1.05 kWh på 24 timmar
Jag kanske har missat nåt, men kan du förklara din uträkning?
 
ullberg
Oldboy skrev:
Då tycks ca 1 kWh/dygn stämma, för just denna VVB med denna volym och isolering.
Tyvärr är ju få lika duktiga som @Anderas_Hansson och har extraisolerat VVB (och tack för bra info), ingen annan som har lika fina mätningar men utan extra isolering så man ser hur mycket skillnad det gör?
 
Hittade en gammal artikel från 2001 http://www.metrotherm.se/pdf/rad_ron.pdf där 6 st 300 l (?) beredare testas, bl a tomgångsförlust. Nibe Compact 300 var snålast med 860 kWh/år ( = 72 kWh/mån = 2,4 kWh/dygn) i tomgångsförlust. Man kan misstänka att Nibes rek temp (60C) som är den klart lägsta är starkt bidragande till den lägre förlusten.

Ju mindre beredare desto mindre förlust.
Hur t ex Andreas Hanssons 60 l beredare står sig i konkurrensen med andra 60 l beredare framgår dock inte av detta test.
 
ullberg
Som en annan referens kan man ta min VVB, den sitter i krypgrunden så värmen kommer mig till godo i form av minskad rel. luftfuktighet (och nej, det är inte onödigt torrt), och därför har jag inte gjort något åt det, men man kan ju bara gissa hur mycket det här läcker, det är nog inte att leka med.

FLIR0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1,5 grader varmare trossbotten ovan VVB jämfört med på sidan (och en bit bort gissar jag det är ännu svalare), och yttempen på toppen av VVB är 10 grader högre än den "kalla" trossbotten...

När jag dränerat om (och om luftfuktigheten då sjunker), ja då blir det extraisolering eller flytta upp till bostadsutrymmen...

/U
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
hahalj
magnetens skrev:
Tycker det ser ut som att den sjunkit 13 grader på ett dygn 75 till 62

I så fall blir det:
(13x4.2x60) / 3600 = 0.91 kWh per dygn

Sjunker den däremot 7.5 grad på 12 timmar så blir det 1.05 kWh på 24 timmar
Jag undrar över siffran 4.2, varifrån kommer den?
 
ullberg
hahalj skrev:
Jag undrar över siffran 4.2, varifrån kommer den?
Vattens värmekapacitet
 
hahalj skrev:
Jag undrar över siffran 4.2, varifrån kommer den?
Det specifika värmevärdet för vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.