Någon som vet vad en elektrisk VVB drar (kWh/mån)?
Finns det schablonvärden?
Förstår att det varierar med storlek på VVBn och förbrukning, men det finns ju schablonvärden på DM, TM, kyl & frys etc.
Kanske någon som har mätt/loggat med elmätare?
 
Min VVB (liten, bara på 100liter), drar drygt8Kwh/dygn om den är konstant inkopplad, men jag kör den på timer så den går bara 5 timmar på natten, under den tiden drar den drygt 5Kwh. Det räcker för mig hela dygnet utan problem. Så min drar 3Kwh för mycket om den skulle vara inkopplad hela tiden.
 
Vilket sammanträffande!

Jag har nyss mätt förbrukningen till min el-beredare under två månader.
Två-personershushåll, inget badkar och inga långduschar.

Förbrukningen blev 125 kWh/månad.

Se
http://www.byggahus.se/forum/varme-...akningen-ut-kalla-december-5.html#post1911601
http://www.byggahus.se/forum/varme-...akningen-ut-kalla-december-6.html#post1911989
och
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/227377-hur-ser-varmerakningen-ut-kalla-december-6.html#post1912436



PS
Beredaren är på 100 liter och är naturligtvis kontinuerligt inkopplad.
Hur Amarace menar att han skall minska förbrukningen något nämnvärt genom att koppla in och ut beredaren förstår jag inte. Är den inte isolerad?
Var har han fått de 8 kWh ifrån?
 
Redigerat:
Min 50-liters beredare av allra billigaste sort drar 50 kWh per månad, vilket är onödigt mycket då den är seriekopplad efter en vedanläggning. Men vi använder inte så jättemycket vv, så den hinner nog svalna av (och gå på el) rätt ofta.
 
Man kan ju spara en del el om man ställer ner temperaturen i beredaren genom minskade värmeförluster.
Gjorde mer än man kunde tro när ja mätte förbrukningen en gång.
Besparingen ökar ju större och sämre isolerad beredaren är
 
Era siffror verkar väldigt höga.
Min 60L beredare läcker 1kW/h per dygn. Mätt under en vecka utan någon förbrukning på den.
Den är iofs tillägsisolerad med en 5cm byggmatta..
 
Min beredare är nedskruvad till vad jag tror är 60 grader. Ska försöka mäta temperaturen inuti beredaren. Finns det termometer där själva känselkroppen är magnetisk? I så fall skulle jag kunna sätta den mot stålplattan i botten.
 
Jag har borrat ett hål i den yttre plåtbeklädnaden och har givaren mot plåten innanför pur isoleringen.
Legionella fritt
 
  • Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag har en 110 liters elektrisk VVB, som är den vi använder, under tillsynes samma förutsättningar som KoW så är ett grovt riktvärde alltså 1500 kWh/år el 125 kWh/mån för varmvattnet.

Sedan har vi en andra elektrisk VVB på 300 liter i andra änden på huset. Den används sällan, men måste finnas där (tvättstuga, extra wc & badrum). När den beredaren ger upp så kommer den att ersättas av en mindre.

Kan det vara rimligt att anta, utifrån Andreas Hanssons siffror, att min 300 l i tomgång drar ca 2 W/dygn x 5 x 30 dagar = 300 kWh/mån ? (Dubblerad spillvärme då vår beredare inte har någon extra isolering, och storlekskorrigerad 5 ggr större.) Känns ju inte helt bra att en VVB som knappt används drar (mycket) mer än en som används normalt.

Motsvarande för en 110 l VVB blir 2 W/dygn x 2 x 30 dagar = 120 kWh/mån. Hm, antingen är spillvärmen så stor att ett litet hushålls förbrukning knappt märks, el så är mina grova korrigeringar lite väl grova, el så är KoWs siffror och/el VVB inte direkt jämförbara med Andreas Hanssons siffror/beredare?

Storlekskorrigeringen är förmodligen för stor om man betänker avgivande värmeyta vs volym.

Förlustsiffran är kanske också lite för hög, vilket kanske skulle kunna bero på VVBns vattentemp. Som Magnetens skriver så ökar förlusterna med vattentemp.
Andreas Hanssons siffror visar en beredartemp på ca 68 C (ögonmåttssnitt).
KoW, vad har ni för temp inställd på VVBn?
Magnetens, har du någon uppfattning om hur stor skillnad det gör på förlusten för olika temp?
 
Oldboy skrev:
...KoW, vad har ni för temp inställd på VVBn?...
Det är en Nibe Eminent 100 L.
Tempinställnngen är inte graderad, men det finns ett litet hack där det enligt bruxen skall vara 60°C.
Jag har den inställd på lite lägre, troligen ca 55°C.

Tyvärr är jag sällan bortrest flera dygn, så jag har inte lyckats mäta "tomgångsförbrukningen" än.
Men jag får väl ta en restresa och skicka räkningen till Bygga Hus i vetenskapens namn :)

Jag hade tidigare en Metro Focus beredare (billig variant) och den var märkbart kallare på utsida höljet.
Vid låg förbrukning bör isoleringen vara av relativt större betydelse än vid hög förbrukning.
 
Om volymen räcker till så går det fint att köra på 50 grader oxå, det tar bara lite längre tid innan legionella avdödas till 100 %

I värmepumpar körs det ju kallare för det mesta och så gör man en temphöjning ex var 14e dag bara för säkerhets skull. Har för mig att tempen på nibes pumpar tom. är några grader under 50 om man kör varmvattnet i läge "EKONOMI"
 
Redigerat:
Oldboy skrev:
Magnetens, har du någon uppfattning om hur stor skillnad det gör på förlusten för olika temp?
Har för mig att förlusten halverades om man sänkte från max, 75 till typ 50 på en nibe 55 liters.

Så på din gamla 300 liters vore det nog en stor besparing att ställa in så låg temp som möjligt!
 
55 C vs 68 C det bör ju göra en del skillnad i förluster. Frågan är hur mycket?

Jag har en Metro 110 l som är gissningsvis 5 år gammal, och en Nibe Compact 300 l från 80-talet.
Metron har jag gissningsvis på 62-64 C (ograderad skala), och Niben ca 60 C (också ograderad skala). Jag har Metron lite högre ställd då den endast är inkopplad på 1-fas 1kW, och den därför är rätt långsam med uppvärmningen. (Tyckte det var lite klent med varmvattnet efter 2 duschar och lite diskvattenblaskande förut när den var ställd på 60 C.)

Edit: magnetens hann publicera ett inlägg till medans jag hade lite klent med ström :( och internetuppkoppling. Men vad kan man förvänta sig. Det blåser ju hela 10 m/s såklart att luftledningarna inte klarar det. :thumbdown:
 
Redigerat:
hahalj
Intressant ämne, en fundering bara, om VVB:n står i ett svalt källarutrymme med säg 8-10° omgivningstemperatur, då bör förlusterna genom värmeläckage vara större än om den står i rumstemperatur? Förlusten bör vara relaterad till skillnaden mellan inställd temperatur och omgivningstemperatur?
Frågan är hur mycket man kan minska läckaget genom att tilläggsisolera kärlet?
 
Skall testa att ställa ner min till 55grader och koppla bort den från systemet och kolla förlusterna igen.
Ang isolering så var det typ 1cm pur isolering i min beredare under plåtskalet:mad:
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.