Hej!

Någon som vet vad energiexperten gör i en villa när han skall utfärda en energideklaration? Mäter han luftomsättning? Kollar han på olje/elräkningar? Gör han u-värdesberäkningar på husets klimatskal? Kollar isoleringen? :O
 
Fick idag höra att metoden har blivit enkel, eller att idén liksom har fallerat lite. Men ser till uppvärmningskostnaden bara verkar det som, räcker ju då med att titta på räkningarna. Känns löjligt att ta en energiexpert.
 
Håller med dej om att det hela är löjligt!! Kan förstå att man kan behöva det som hjälp, men det kan väl vara frivilligt vid försäljning! Inte lag som det är!!
Bor i ett hus från -30, oisolerat, originalfönster, dålig panna etc... Med andra ord, rätt lätt att fatta vart energin tar vägen!!
 
Så vitt ja förstår kollar han fönster, isolering, värmesystem, elförbrukning bla och föreslår förbättringar. Tror att han bara tittar, inte mäter nåt.
 
Tjodjuret skrev:
Så vitt ja förstår kollar han fönster, isolering, värmesystem, elförbrukning bla och föreslår förbättringar. Tror att han bara tittar, inte mäter nåt.
Tror den som bara gör en energideklaration inte ger rekomendationer på det byggtekniska planet utan ger dig nog bara ett papper i handen där det står hur mycket huset förburkar i uppvärmnings.

Sen kan man ta en energikonsult som pekar på förbätteringsåtgärder, det får man göra upp innan vilken typ av tjänster man vill köpa av honom.

Kan va bra för den som inte har koll att man som köpare kan se en energideklaration så man vet vilka kostnader som väntar.
 
nattugglan11 skrev:
Kan va bra för den som inte har koll att man som köpare kan se en energideklaration så man vet vilka kostnader som väntar.
Problemet är ju då att många verkar använda sig av tidigare ägarens förbrukning av energi. Familjen som har 17 grader inne och aldrig duschar. Sen kommer 5 barnfamiljen och vill ha 23 grader inne och halvtimmes duschar. :S Har ju synts här allt för många gånger i frågor där människor har köpt hus och energiförbrukningen inte allas stämmer med vad som uppgetts.
 
Jag har sett ett par sådana deklarationer och de består i huvudsak av en genomgång av gamla räkningar för el och uppvärmning. De innehåller också en del allmänna tips "tvåglasfönster kan bytas energiglas för lägre energiförbrukning". Inte så mycket mer än vad den normalbegåvade husköpare själv kan räkna ut.
 
Här (bostadsrättsförening med 15 lägenheter) ville de veta när huset byggdes, när det var bytt fönster och dörrar, om det var tilläggsisolerat, uppvärmningssystem/modell, elräkning, om ljus i gemensamhetsutrymmen stängs automatisk efter typ 5 minuter och om det är lågenergilampor, hur gamla maskinerna i tvättstugan är/modell, om toaletterna kan spolas olika efter vad man "haft i dem" + säkert några grejer till jag har glömt.
 
Låter som Andersmc säger som nåt den normalbegåvade kan räkna ut själv. Gammal taskig panna/oisolerat=hög vedförbrukning...
Håller fast vid att det borde vara frivilligt!
 
Har precis sålt huset och gjort en sk "energideklaration". De hade "copy-paste" från ett program som de använder. De hade fyllt i massa uppgifter från oss och sedan föreslagit åtgärder som min blinda döva mormor hade kunnat sett.

Pris 5250kr!!!

Säljer jag hus igen skulle jag köra en rövare och strunta i energideklarationen. Ingen har frågat oss om den och nya ägarna har aldrig fått den.
 
Jag har ett bra exempel på vilken skrivborsprodukt detta är ibland.

Företaget jag arbetade anlitade en mindre firma för att göra energideklarationer på totalt 70 lägenheter i några fastigheter.

En av fastigheterna var helt nyrenoverad. De andra var stambytta för 20 år sedan och i sisådär skick.

De hade samma åtgärdsförslag till alla fastigheter. dvs att byta radiatorventiler. I den nyrenoverade fastigheten så var radiatorventilerna knappt 1 år gamla och av en bra modell.

En av de andra fastigheterna var inte tillägsisolerad mm men det sa de inget om.

Ändå var de ute vid fastigheterna i 4 timmar.

En ren skrivbordsprodukt... tragiskt.

Nu känner jag privat en som jobbar som energideklaratör och har sett bra jobb med genomtänkta paketlösningar. Det är när man ser dessa som man förstår vad staten tänkte när de la fram den här lagen. Synd bara att det ofta kostar bra mycket mer än en skrivbordsprodukt.
 
mabcar - vi är på jakt efter en energideklaratör, kan jag få rekommendation från dig?
 
mabcar skrev:
Jag har ett bra exempel på vilken skrivborsprodukt detta är ibland.

Företaget jag arbetade anlitade en mindre firma för att göra energideklarationer på totalt 70 lägenheter i några fastigheter.

En av fastigheterna var helt nyrenoverad. De andra var stambytta för 20 år sedan och i sisådär skick.

De hade samma åtgärdsförslag till alla fastigheter. dvs att byta radiatorventiler. I den nyrenoverade fastigheten så var radiatorventilerna knappt 1 år gamla och av en bra modell.

En av de andra fastigheterna var inte tillägsisolerad mm men det sa de inget om.

Ändå var de ute vid fastigheterna i 4 timmar.

En ren skrivbordsprodukt... tragiskt.

Nu känner jag privat en som jobbar som energideklaratör och har sett bra jobb med genomtänkta paketlösningar. Det är när man ser dessa som man förstår vad staten tänkte när de la fram den här lagen. Synd bara att det ofta kostar bra mycket mer än en skrivbordsprodukt.
Jag tror faktikiskt inte man springer i alla 40 lägenheter, det är inte rimligt. Man vill väl bara få ett snitt på vad lägenheterna tillsammans/hela fastigheten förbrukar. Själv skulle jag tycka det va rimligt att kolla kanske 10 lägenehter av de 40.

Men till saken så är det metoden jag funderade över. Verkar som folk här blandar ihop två saker, det vill jag oxå utreda. En energideklaration kan väl inte innehålla förbättreingsåtgärder? Deklaration skall väl innehålla siffror på vad huset förbrukar punkt. Får man seden förslag på förbättringsåtgärder så är det en annan femma och en tilläggstjänst man betalar extra för(?)
 
Jag är certifierad energiexpert och har iofs inte gjort så många villor utan mest större fastigheter. Men generellt sett så går energideklarationen till så att men lägger en viss skrivbordstid och samlar och sammanställer uppgifter från fastighetsägaren om tex elförbrukning, värme, vatten, m.m. Därefter görs själva besiktningen av villan/fastigheten. Här har jag förstått att det skiljer sig rejält från besiktningsman till besiktningsman. Vissa gör en grundlig besiktning där man kollar allt från vitvaror till klimatskal och tyvärr så finns det vissa som slarvar och knappt ens gör ett besök i villan/fastigheten. Detta är inte OK.

Poängen med besiktningen är att ge förslag på de mest lönsamma åtgärdena ur energisynpunkt.
De kan ju vara ganska självklara i vissa villor tex de äldre med dålig isolering.
 
När vi sålde knappt ett år sedan, tog besiktningsmannen en mycket snabb (5 min) promenad genom huset. Bl.a. tittade han på lampor vi hade inomhus - hade vi inte haft lågenergilampor hade han rekommenderat dem? Han fick uppgifter om energiförbrukningen från oss. Inga mätningar eller hämtning av egna uppgifter. Trots att det finns 300-400 likadana kedjehus i området, hade han ingen förhandskunskap om byggnaden. Huset hade direkt el som värmesystem, men eftersom vi hade eldat mycket och haft låg temperatur, var energiförbrukningen relativt låg och han rekommenderade inga åtgärder.
Jag uppfattar lagstiftningen som en del av arbetslöshetsbekämpning, en slags skatt för att sysselsätta människor med teknisk bakgrund. I vårt fall fick varken vi eller köparen någon som helst värde av besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.