Intressant. Berätta gärna sedan hur faktureringen gick till. Dvs, gick företaget med på att fakturera en okänd person, baserat på avtalet?

Ville de ha en kopia? Hur gick detta rent praktiskt.....
 
kinglolle skrev:
Du menar ungefär som att bilar med hög förbrukning och låg miljövänlighet belastas med hög skatt? Orättvist när de ändå tom straffas genom skatt på fler liter bensin/nyttjad mil.
Exakt, samma grundläggande orättvisa där. Det funkar kanske för de som bor i en större stad och bara kör till jobbet och därför kan ha en Nissan Micra eller Toyota Prius eller liknande skitbil, men som jag bor så behöver jag en rejäl bil med lastkapacitet och fyrhjulsdrift. Dessutom kör jag mycket i jobbet, och vill då ha en trygg bil att krocka med.

Jag har helt enkelt inget val, och det straffas jag för.

kinglolle skrev:
Nä rimligheten ligger nog just i att man betalar för sin miljö och klimatpåverkan. Då skapas ett extra incitament att bli mer energismart.
De kunde ju gjort lite vetenskap på det innan de börjar lagstifta, istället för att lyssna på kvällspressens domedagsprofetior.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Angående "skatt och orättvisor" så gällde väl detta även fastighetstaxeringen, ju mer du kostade på ditt boende desto mer skatt fick du betala. Samma sak med lagfarten, större huskostnad = större lagfartskostnad. Huruvida det är rimligt, eller orättvist, eller inte har jag ingen åsikt om, annat än att jag inte vill betala orättvis skatt...rättvis skatt däremot är OK :)
 
Troberg skrev:
Exakt, samma grundläggande orättvisa där. Det funkar kanske för de som bor i en större stad och bara kör till jobbet och därför kan ha en Nissan Micra eller Toyota Prius eller liknande skitbil, men som jag bor så behöver jag en rejäl bil med lastkapacitet och fyrhjulsdrift. Dessutom kör jag mycket i jobbet, och vill då ha en trygg bil att krocka med.

Jag har helt enkelt inget val, och det straffas jag för.



De kunde ju gjort lite vetenskap på det innan de börjar lagstifta, istället för att lyssna på kvällspressens domedagsprofetior.
Ja jag är inget bra exempel heller. Vi kör mellan 5-6000 mil ett normalt år men låg förra året på nästan 8000. Familjebilen (som inte går så många av dessa mil) drar 1,35 liter/mil. Så jag bestraffas rätt bra också
 
Chica Lovely
Byggis1976 skrev:
Intressant. Berätta gärna sedan hur faktureringen gick till. Dvs, gick företaget med på att fakturera en okänd person, baserat på avtalet?

Ville de ha en kopia? Hur gick detta rent praktiskt.....
Mäklaren ringde upp förra ägaren och förklarade att jag ämnade göra en energideklaration och att det enligt kontraktet var hans som skulle betala. Förra ägaren hade inga invändningar, det var bara att skicka fakturan.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Nanny Fine
Troberg skrev:
Bortsett då från att många firmor som utför sådana jobb har en klausul som specifikt förbjuder dig att dela med dig av den på det sättet....
Jag tror att du har fel där. Vid överlåtelsebesiktningar gör de så, men jag har aldrig hört talas om att detta förekommer vid energideklarationer. Och dessutom, varför skulle man i så fall kunna begära ut en energideklaration från Boverket om firman som utfört den "förbjuder" detta?
 
Jag tror att du har fel där. Vid överlåtelsebesiktningar gör de så, men jag har aldrig hört talas om att detta förekommer vid energideklarationer. Och dessutom, varför skulle man i så fall kunna begära ut en energideklaration från Boverket om firman som utfört den "förbjuder" detta?
Jag har ingen aning om varför, men jag är helt 100% säker på att den energideklaration jag tvingades utföra hade den klausulen. Om Boverket fått ta del av den eller inte vet jag inte (och ärligt talat så bryr jag mig inte).
 
Troberg skrev:
Jag har ingen aning om varför, men jag är helt 100% säker på att den energideklaration jag tvingades utföra hade den klausulen. Om Boverket fått ta del av den eller inte vet jag inte (och ärligt talat så bryr jag mig inte).
Troberg, du är rejält ute och cyklar.

"Hur får man tillgång till en energideklaration?

En energideklaration är en allmän handling.

Genom att begära ut energideklarationen som allmän handling hos Boverkets registrator kan man ta del av en genomförd energideklaration. I framställan ska fastighetsbeteckningen och kommunen anges, samt vilken byggnad/adress det gäller.
"

Citatet är från
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...r-far-man-tillgang-till-en-energideklaration/
 
Nej, sorry, jag är 100% säker. Jag visade den klausulen för flera personer, och vi gjorde alla samma tolkning och skrattade åt idiotin med den och hela energideklarationsrejan. Några av dessa personer är dessutom insatta i avtalsrätt och non-disclusure-klausuler.

Med andra ord, om den finns på Boverket så har de antagligen kommit över den på ett otillbörligt sätt.

Nu hände detta för cirka 3 1/2 år sedan, när energideklarationsgrejen var ny, så kanhända det funkade annorlunda då.
 
Nanny Fine
Troberg skrev:
Nej, sorry, jag är 100% säker. Jag visade den klausulen för flera personer, och vi gjorde alla samma tolkning och skrattade åt idiotin med den och hela energideklarationsrejan. Några av dessa personer är dessutom insatta i avtalsrätt och non-disclusure-klausuler.

Med andra ord, om den finns på Boverket så har de antagligen kommit över den på ett otillbörligt sätt.

Nu hände detta för cirka 3 1/2 år sedan, när energideklarationsgrejen var ny, så kanhända det funkade annorlunda då.
Jag säger inte att du inte har en energideklaration med klausul i, men varför är du så säker på att företaget som utformat klausulen har rätt att göra det? Om inte du är ute och cyklar, så är i alla fall företaget som skrev klausulen det.....

Även jag har kollat på Boverkets hemsida och hittat följande; "[h=2]Energideklarationens giltighetstid[/h]En energideklaration gäller i tio år efter det att den har upprättats. Den som har en deklaration sedan tidigare behöver inte göra en ny. Tidigare gjorda energideklarationer uppfyller de ändrade kraven vid annonsering, uppvisande och överlämnande."

Att Boverket skulle kommit över energideklarationer på ett otillbörligt sätt och sedan vidarebefordrar dem ser jag som uteslutet, bland annat med tanke på att det är just Boverket som har tillsyn över dem som certifierats för att utföra energideklarationer.

Däremot skulle det vara intressant att höra vad Boverket anser om den besiktningsman som i en klausul i deklarationen hindrar privatpersoner från att vidarebefordra information som alla andra har rätt att vidarebefordra.....
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Troberg skrev:
Nej, sorry, jag är 100% säker. Jag visade den klausulen för flera personer, och vi gjorde alla samma tolkning och skrattade åt idiotin med den och hela energideklarationsrejan. Några av dessa personer är dessutom insatta i avtalsrätt och non-disclusure-klausuler.

Med andra ord, om den finns på Boverket så har de antagligen kommit över den på ett otillbörligt sätt.

Nu hände detta för cirka 3 1/2 år sedan, när energideklarationsgrejen var ny, så kanhända det funkade annorlunda då.
När en energideklaration är klar måste den föras in i ett, av Boverket administrerat, register.

Den är en allmän handling.
 
Om inte du är ute och cyklar, så är i alla fall företaget som skrev klausulen det.....
Kanhända, jag fann i alla fall klausulen underlig. Det kändes väldigt fel att jag var tvungen att betala för något som jag inte ens ville ha, och inte ens fick visa det för någon annan.

Det var dock ett seriöst företag, en av de större aktörerna på marknaden, så de har nog koll på juridiken.

Däremot skulle det vara intressant att höra vad Boverket anser om den besiktningsman som i en klausul i deklarationen hindrar privatpersoner från att vidarebefordra information som alla andra har rätt att vidarebefordra.....
Antagligen ingenting. De har ingen anledning att ha åsikter som avtal som inte direkt berör dem. Om de får informationen de vill ha, varför ska de bry sig?

När en energideklaration är klar måste den föras in i ett, av Boverket administrerat, register.

Den är en allmän handling.
Kan jag kräva att den tas bort därifrån? I de flesta fall så har man ju faktiskt möjlighet att undanta sig från register. Som jag sagt tidigare, det stör mig att jag ska tvingas göra dyra energibesiktningar bara för att någon virrhöna på något departement gått på klimatmyten, så kan jag strö lite grus i maskineriet så gör jag det.
 
Troberg skrev:
...
Det var dock ett seriöst företag, en av de större aktörerna på marknaden, så de har nog koll på juridiken...
Du har nog för stor tilltro till att företag gör rätt :)
 
Troberg skrev:
Kan jag kräva att den tas bort därifrån? I de flesta fall så har man ju faktiskt möjlighet att undanta sig från register.
Jag bad en gång Skatteverket om att bli struken ur alla deras register men det gick inget vidare så jag gissar att du också är rökt. :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Chica Lovely
Uppföljning: En herre var här och undersökte huset. Det fanns inte mycket att göra. Vi kunde byta alla fönster till 3-glas, men den investeringen skulle vi inte få igen. Och på grund av takkonstruktionen skulle det kosta mer att tilläggsisolera vinden än vad det skulle energibesparas. Summan av visiten blev följande:

"Komplettera befintliga blandare med snålspolande munstycken eller montera nya blandare och duschhandtag med snålspolande/ energisparande
egenskaper.
Återbetalningstid c:a 3 månader."






Intressant nog mätte han husarean med laser, och fick ett resultat som var 62 kvm större än vad som uppgavs av mäklaren vid köpet av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.