Är också intresserad av detta. Eftersom vi har köpt hus och driver delad entreprenad så har husföretaget levererat en hus energiberäkning baserat på vissa nyckeltal. Jag har ju inte gjort beräkningen själv och har på den nivå jag har fått den bara kunnat bedöma att jag anser att den är rimlig.

Men vad händer när jag om två år skall visa att huset inte kräver mer energi än som är beräknat? Nu har vi ju nästan 50% ökning till den absoluta gränsen - men ändå.
 
KnockOnWood skrev:
Men det du skriver att man kan få nyttjandeförbud om energiförbrukningen är för hög är intressant!

Har det hänt att nyttjandeförbud har utfärdats (och genomdrivits) på den grunden?
Vet ej, men tror det inte. Vad jag vet är att kontrollansvaret flyttades från kommunerna till Boverket tidigare i år. Det kanske var för att någon vill det ska bli så framöver?
 
Detta liknar den typiska sverigesjukan:

Man skapar lagar och regler som är så tillkrånglade och svårförståeliga så man kan varken följa dem eller upprätthålla dem.

Energideklaration vi husförsäljning:
Någon som hittat någon nytta med detta?

Energiberäkning:
Varför? Huset drar det det drar, och det är väl upp till ägaren om han/hon vill betala alla energiskatter.
Ingen hindrar mig ju från att ha bastun eller jacuzzin på dygnet runt.

PS
Var och hälsade på vänner i Skåne, vår varmaste landsända.
De värmde upp det gamla 20-talshuset med jordvärme.
40.000 kWh el gick det åt trots värmepumpen.
Varför satsar man inte lite krut på den äldre bebyggelsen, nu när det ändå byggs så lite nytt.
T.ex. genom investeringsbidrag för isoleringsmaterial.
I stället får man ROT-avdrag för att lyxrenovera badrum.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Energiberäkning:
det är väl upp till ägaren om han/hon vill betala alla energiskatter.
Nej faktiskt inte. Sverige (och andra läder vi jämför oss med) försöker få ned energiförbrukningen och då är boendet ett av de ställena det kan sparas.
 
haavard skrev:
Nej faktiskt inte. Sverige (och andra läder vi jämför oss med) försöker få ned energiförbrukningen och då är boendet ett av de ställena det kan sparas.
Jag kanske inte fick fram min poäng.

Vi har svindlande skatter på all energi (el, bensin diesel).
Bränner man mycket el för att värma sitt hus så får man betala för det.

Precis som om man har bastu eller pool eller akvarier eller...

Det behövs inga förbud och gränsvärden och krångel.

För övrigt har vi gott om elenergi i Sverige.
 
Man får betala, men enligt myndigheterna räcker inte det. Förbrukningen ska ned!!

Ingen bryr sig längre om vi har gott om el i Sverige. Vi lever med en global (åtmisnstone Europeisk) marknad där vår överskottsel ska användas i andra länder.
 
  • Gilla
Kåtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.