Tack alla för tänkvärda svar.

Ja, en bra idé att använda friskrivningen för att ytterligare kunna sänka priset. Skulle man till och med säga att säljaren får stå för besiktningen (en grundlig) för att kunna friskriva sig sen?
 
Jag tycker att du bör betala din egen besiktning, och i synnerhet vara avtalspart gentemot besiktningsmannen. Vill du att säljaren står för kostnaden bör du pruta istället. Det finns andra lösningar med säljarbesiktningar via mäklaren, men jag är mot dessa.

Besiktningen är ett sätt att värdera om fastigheten med de skavanker man kan upptäcka är värd priset och risken för köparen, därför tycker jag att den också helt bör ligga på köparen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Is i magen brukar löna sig...
Kommer det en ny budgivare så kommer mäklaren höra av sig...
Eller när säljaren mjuknat...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nödegårdsgubben skrev
”Samtidigt, vill du köpa och det inte finns så många tillgängliga objekt så gäller ju motsvarande åt andra hållet med”

Det är lite det också, det finns inte några andra objekt just nu med de kriterier jag söker, förutom detta hus. Så för mig är detta hus perfekt, men är orolig att lägga för mycket för det.

Har bränt mig en gång tidigare. Då köpte jag ett hus för 350’ kr som hade legat ute för 495’.
Blev sen tvungen att sälja huset två år senare, för bara 270’ så det blev en förlust med skuld kvar.
Är därför extra försiktig nu.
 
Så sant som du skriver, Nödegårdsgubben.
Det gäller att inte ha en partisk besiktningsman, så klart!
Tack för den påminnelsen! (y)
 
La själv ett skambud när jag köpte för 10 år sedan... säljaren sa nej! La det på is...
2 månader senare hade säljaren mjuknat.
Lyckades pruta 500 000kr på utgångspriset:)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det var ju toppen!
Ja det är ju en otrolig chans att vara ensam budgivare på ett objekt verkligen men det har ju också skapat en massa bryderier så här.

Jag ska försöka hålla mig kall ett tag så får jag se... meddelar mäklaren imorgon att jag står fast vid mitt första bud, tror jag.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Det var ju toppen!
Ja det är ju en otrolig chans att vara ensam budgivare på ett objekt verkligen men det har ju också skapat en massa bryderier så här.

Jag ska försöka hålla mig kall ett tag så får jag se... meddelar mäklaren imorgon att jag står fast vid mitt första bud, tror jag.
Med tanke på prisläget så verkar det inte vara en tillväxtort. Då står inte köpare på led och det kan vara extremt svårsålt...

Tjejens mamma sitter fast i ett hus i Finland, i en avfolkningsort, helt omöjligt att sälja...
Ev köpare får inte lån. Ska hon därifrån får hon i princip skänka bort det och bli sittande med en rejäl skuld.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Ja det är ju en otrolig chans att vara ensam budgivare på ett objekt verkligen men det har ju också skapat en massa bryderier så här.
Ja, det är väl både bra och ett dilemma!
Om du är ensam budgivare nu, så kanske det bara finns en intresserad om fem år när du vill sälja.
Så då kommer det ett enda skambud igen kanske.
Det är svårt att sia om framtiden!
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag läste igenom tråden ganska snabbt, så kan ha missat något. Men vet du om säljaren måste få huset sålt inom den närmaste tiden (t ex för att han redan har köpt ett nytt hus/lägenhet)? Om inte så finns ju risken att säljaren tänker att om han inte får x hundra tusen så bor han hellre kvar något år till (eller rentav låter huset stå tomt eller hyr ut det). Och under den tiden kanske marknaden hinner ändras (kan ju ske i båda riktningar såklart).

Angående det låga priset: Har du kollat att taxan för vatten/avlopp/sophämtning inte är ovanligt hög? Hur ser det ut med möjlighet att få fiber installerat? Finns det någonting i närområdet (nu eller planerat) som kan påverka negativt, t ex industri, vindkraftpark?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
För att fixa en radon fläkt är inga stora pengar om de bara är motorn.
 
  • Gilla
Kingermann och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis går det att skriva kontrakt på allt, skriver du under så har du godkänt.
Nja, det går aldrig att avtala bort lagar.

Edit: Men inget av det säljaren föreslår är olagligt, så i det här fallet går det bra.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Jodå, det finns en stor mängd lagregler man kan avtala bort. Dispositiva kallas de. Men man bör vara försiktig med sådant, för om man avtalar bort en tvingande lagregel gäller den ändå.

I det här fallet skulle det dock vara säljaren som stod risken att både avtala bort dolda fel och kunna åka på dem ändå.
 
  • Gilla
olomar och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Helt rätt, var lite otydlig där. Det jag avsåg var alltså att man inte kan avtala om vad som helst.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Så himla tacksam för era erfarenheter och er input i mitt case, tar dem till mig.

Har i alla fall mejlat mäklaren mitt svar nu så får vi se. Det är bara att hålla huvudet kallt nu!
Så här svarade jag. Säljaren har lämnat ett motbud på 550’ kr och friskrivning.


Hej C***** Mäklare!

Jag kan tyvärr inte gå med på det bud som säljaren givit och med de kraven om fasaden och dessutom friskrivning!


Jag kvarstår med mitt bud på 475000 kr och kan då acceptera friskrivning och fasadlagningen. Har ju även en skorsten att laga så jag går inte högre. Huset är ju uppenbarligen inte attraktivt för andra så jag kan inte betala mer och dessutom lägga pengar på renoveringarna. Detta så jag själv inte hamnar i klister vid ev försäljning i framtiden. (har redan varit med om en sådan smäll)


Jag är beredd på övertagning av huset från den 15 juli trots att jag fortfarande har hyra på lägenheten att betala. Det är också inräknat i det bud jag givit.


Enda förbehållet är radonvärdet, om det är hälsofarligt högt. Då behöver jag ta reda på vad kostnaden blir för att få ordning radonfläkten!


Vi möts imorgon efter 17,15 så kan jag hämta mätdosorna och skicka in dem.

Hälsningar
Xxxx”
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.