Hej! Vet ej om frågan är i rätt tråd men men, här kommer frågan till dom som kan! Om nu min vän äger sin tomt och sitt hus och har bygglov för ett hus till jämte, men marken kan inte styckas av! Hur kan jag göra om jag ska bygga huset jämte utan att ha problem i framtiden med tomten?
 
Normalt sett så får du inte ha två bostadshus på en och samma tomt, finns undantag. Gäller bygglovet verkligen ett ytterligare bostadshus?

OM man nu får bygga ytterligare ett hus på tomten, så finns det flera olika möjliga upplägg, men inget riktigt säkert eller bra.

Ett hus som byggs på en tomt man inte äger kallas för hus på ofri grund.

Det är en stor nackdel att ett hus har ofri grund, värdet blir lågt, och det sänker samtidigt värdet på den fastighet huset står på. Ingen vill betala fullt pris för en tomt där någon annans hus står.

Ofta vägrar banker låna ut till sådana byggen.
 
Tack för svar, bygglov gäller tillbyggnad 70 kvadrat på 2 plan! Jag behöver inte tänka på banken för har ej planerar att blanda in dom på något sätt :) men blir det bra om man skriver avtal med markägaren och drar med specifika scenario om det händer så blir det så... hoppas du förstår vad jag menar
 
Meningen är alltså att du med tomtägarens bygglov ska bygga ett eget hus för egna pengar på hans tomt?

Tillbyggnad på 70 kvm i två plan är INTE samma sak som ett fristående komplett hus, det är en tillbyggnad till den bostad som redan är där. Vad exakt gäller bygglovet för? Av det du skrev nu låter det som en normal utbyggnad av befintligt hus?
 
Ja, det blir lätt problem om man särskriver. En tillbyggnad är något HELT annat än en till byggnad!;)
 
Nja, det står faktiskt en tomt 2 hus så...
 
worker skrev:
...har bygglov för ett hus till jämte,...
worker skrev:
...bygglov gäller tillbyggnad 70 kvadrat...
Vad är det egentligen bygglovet är till? tillbyggnad eller en till byggnad??
 
Det du kan skriva är ett arrendeavtal, där du arrenderar den mark ditt hus skall stå på. Det ger ett visst skydd.

Men jag tror inte att det är 100%, det finns situationer där en markägare kan säga upp arrenden, jag har dock rätt dålig koll på det.

Men farorna är att det finns risk att ägaren, eller någon som senare köper fastigheten, kan tvinga dig att flytta huset, vilket i praktiken är detsamma som rivning. och du kommer aldrig att själv kunna sälja huset till ett normalt pris.

Du menar alltså att det finns ett färdigt bygglov för en separat bostadsbyggnad med planritningar, huset inritat på en plats på tomten osv? Ett bygglov är bara giltigt i två år fram till byggstart. Har man startat har man sedan 5 år på sig.
 
Jag återkommer imorgon med info om vad exakt det står i bygglovet!
 
Det står tillbyggnad 70kvadrat !
 
Då så, då får man alltså INTE bygga ett till hus. Bara utöka det befintliga med 70 kvadrat.
 
Japp, men då e frågan om man kan göra bra avtal på tomt så att tomt ägaren inte säger flytta huset om 3 år
 
Hur tänker du nu? Det finns ju redan och får ju fortfarande bara finnas ETT hus på tomten, är det inte tomtägaren själv som bor där? Du skrev ju i första inlägget att din vän äger sin tomt och sitt hus (som hen nu har bygglov på att bygga ut). Var ska hen bo då?
 
Om du funderar över att göra en tillbyggnad på kompisens hus som du skall äga. Då är avtalsläget väldigt besvärligt.

För om du som inte äger fastigheten investerar i ombyggnad av en bef byggnad på tomten, så är den byggnaden i sin helhet fortfarande ett fastighetstillbehör. Dvs. de pengar du investerar i utbyggnaden blir en gåva till fastighetsägaren. Vid en försäljning av fastigheten, har du ingen rätt till ersättning för det du lagt ned.

Man skulle ev. kunna lösa det så att fastighetsägaren gör utbyggnaden med pengar som du lånar ut, då har du ett skuldbrev, där man nog kan villkora att lånet förfaller till betalning om fastigheten säljs.
 
Enklare om du köper en egen fastighet. Eller hyr en bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.