MultiMan
Mig veterligt brukar man bara emaljera olika metaller. Porslin glaserar man om man gör någon extra behandling.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det är samma sak, men det stämmer. Man kallar det glasyr på porslin och emalj på metaller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Vilka toastolar av porslin är emaljerade menar du @Daniel 109?
Vet inte hur det nu, men för ca 15 år sedan kunde man välja toalettstol+, den då skulle vara dubbelemaljerad för lättare rengöring enligt Gustavsberg. Om det var emalj eller inte men det var så de kallad det.
 
richardtenggren
Wiki skriver;
Traditionellt pulveriseras emaljen, fuktas och appliceras med hjälp av pensel på ytan, som kan vara av metall, fajans, porslin, glas, med mera.
 
Såg lika dant ut i min nyare stol efter ett tag. Jag häller i en flaska citex och låter stå över natten. Sen släpper det väldigt lätt med toaborsten. Brukar få göra så 2 ggr per år.
 
  • Gilla
John*5 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
När jag gick i skolan på 1970-talet så lärde vi oss om sådant på högstadiet, görs inte det längre?

(Har inga barn så därför har jag tyvärr rätt dålig koll på vad som lärs ut)

@Fotbollsida Hur sker den dagliga rengöringen? Man behöver helst borste och WC-anka eller liknande minst ett par gånger i veckan, annars byggs det på, särskilt i hem med kletiga fekalier (t ex överdrivet rågätande, jag vet ;) ).
Haha jag förstår men vi städar toan minst 2 i veckan och grovstädas en gång på helgen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Såg lika dant ut i min nyare stol efter ett tag. Jag häller i en flaska citex och låter stå över natten. Sen släpper det väldigt lätt med toaborsten. Brukar få göra så 2 ggr per år.
putte22 putte22 skrev:
Såg lika dant ut i min nyare stol efter ett tag. Jag häller i en flaska citex och låter stå över natten. Sen släpper det väldigt lätt med toaborsten. Brukar få göra så 2 ggr per år.
Tack! Förlåt min okunskap men köper man det i vanlig livsmedelsbutik eller?
 
Citronsyra funkar. Finns i storpack på ÖB.
Ättika fungerar också, men luktar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vet inte hur det nu, men för ca 15 år sedan kunde man välja toalettstol+, den då skulle vara dubbelemaljerad för lättare rengöring enligt Gustavsberg. Om det var emalj eller inte men det var så de kallad det.
I dag är Gustavsbergs porslins toaletter iaf glaserade
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
JanneJanne123
F Fotbollsida skrev:
Haha jag förstår men vi städar toan minst 2 i veckan och grovstädas en gång på helgen.
Vad använder ni för medel då? Vissa av de sk ”husmorsknepen” kan ge oanade konsekvenser, så med lite otur kan det där vara en konsekvens av idogt städande.
 
F Fotbollsida skrev:
Tack! Förlåt min okunskap men köper man det i vanlig livsmedelsbutik eller?
Typ ica/ÖoB,mm
Sorry blandade ihop menade Kalkosan. Flaska med Kalkosan, rengöringsmedel för kalkavlagringar, badrumskoncentrat, med vit och blå etikett.
 
  • Gilla
Fotbollsida
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad använder ni för medel då? Vissa av de sk ”husmorsknepen” kan ge oanade konsekvenser, så med lite otur kan det där vara en konsekvens av idogt städande.
Vi städar oftast med linsåpa eller WC ankan och borsten dåra..
 
De produkterna tar inte bort kalk.
 
JanneJanne123
Vet för lite om linsåpa för att veta om det kan orsaka beläggningar likt er, men håller det inte som otroligt. WC-anka är ju lite mer beprövat det skulle fler ha problem med om det skulle orsaka beläggningar.

Är nog otroligt att det är produkterna som är orsaken oavsett.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fel av mig. Såpa är basisk och tar inte bort någon kalk. Men WC anka är surt och borde fungera. Testa med att låta det stå över natten.
 
  • Gilla
torcr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.