Hej alla

Jag är så förtvivlad gällande vår toalettstol som enbart är 1 år gammal, hela badrummet är nytt och det ser så äckligt ut. Är det skada på emaljen tror ni?

Har prövat allt för att få bort men det verkar inte vara smuts eller annat?

Hjälp :(

I värsta fall får man byta ut hela toa stolen vilket är synd då den är så pass ju.. Hälsningar Ida
 
  • En vit toalett med kalkavlagringar i skålens nedre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
N
Det är inte emalj utan porslin i stolen. Har ni kommunalt eller eget vatten?
Har ni tagit något vattenprov och i så fall var det något som stack ut?
 
  • Gilla
Fotbollsida och 1 till
  • Laddar…
Men porslinet är emaljerat. Ytan är emalj.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är inte emalj utan porslin i stolen. Har ni kommunalt eller eget vatten?
Har ni tagit något vattenprov och i så fall var det något som stack ut?
Vi bor i en bostadsrätt och mina grannar har inte fått detta problem så det är ett mysterium.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag hade en liknande beläggning i min toalett.
Jag använde saltsyra som fick verka någon timme, sen spolade jag och skrubbade med toaborsten. Blev väldigt rent och fint.

Innan jag hällde i saltsyran pressade jag bort lite vatten från vattenlåset, dels för att inte behöva hälla i så mycket syra och ändå få en hygglig koncentration och dels för att jag inte ville att det skulle ligga syra i rören efter toaletten och mysa medans det verkade i vattenlåset. Jag vet inte om det är nödvändigt men kändes som en rimlig försiktighetsåtgärd. Jag hällde i ca 1 dl syra.

Lycka till
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
H
F Fotbollsida skrev:
Hej alla

Jag är så förtvivlad gällande vår toalettstol som enbart är 1 år gammal, hela badrummet är nytt och det ser så äckligt ut. Är det skada på emaljen tror ni?

Har prövat allt för att få bort men det verkar inte vara smuts eller annat?

Hjälp :(

I värsta fall får man byta ut hela toa stolen vilket är synd då den är så pass ju.. Hälsningar Ida
Var bostadsrätten som köpte in stolen? Vad säger de? Vad är det för märke, är det någonting känt märke så ring eller kontakta tillverkaren via Mail och skicka med foto. Jag skulle ringa, det brukar gå fortare. Gör inget förrän du har pratat med bostadsrätten och/eller tillverkaren. Gör du något som de inte godkänner skriftligt kan det bli svårt vid en reklamation.
 
Claes Sörmland
Jag tror också på att det är kalk och då är det syra som gäller. Möjligen urinsten men ni spolar ju så det låter konstigt - det är sånt man får i urinoarer som inte spolar så mycket.

Starkare syror som föreslagna saltsyra går snabbt och kalken börjar strax bubbla. Borta på under timmen.

Fosforsyra, t ex produkten Hessa, är mellanstarka syror och då lämnar man syran att verka längre tider. Timmar till över natt.

Den svagaste är ättika och citronsyra. Ättika luktar så strunta i det. Köp hem några hundra gram citronsyra (står det inte i rengöringshyllan i din affär kan du betala lite mer och köpa det som finns i kryddhyllan). Lös några hundra gram pulver i lite kokhett vatten i en kastrull. Nästan mer pulver än vatten. Häll i toalettstolen när du går och lägger dig och se vad som händer till nästa morgon.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men hur har ni städat?
Ser väldigt mycket ut som kalkbeläggningar.

Ovan har du bra tips på hur du kan göra med syra. Hade själv en hyresrätt med riktig sunkig toalettstol (var så när jag flyttade in) och jag hällde i syra och lät det stå över en helg när jag inte var hemma. Sen var det rent.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Dum fråga kanske, men hur har ni städat?
Ser väldigt mycket ut som kalkbeläggningar.

Ovan har du bra tips på hur du kan göra med syra. Hade själv en hyresrätt med riktig sunkig toalettstol (var så när jag flyttade in) och jag hällde i syra och lät det stå över en helg när jag inte var hemma. Sen var det rent.
Har använt hessa syran som jag har läst i ett annat forum att det skulle hjälpa, stängde av vattnet och fick ligga över natten, skrubbade innan och noga efter. Har försökt med ättika också men inget händer.

Toastolen är 1 år gammal och av modellen ifö. Skönt att höra att det ser ut som kalk, då finns det möjlighet att det kan gå bort även om jag har provat hessa Och ättika.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fotbollsida skrev:
Har använt hessa syran som jag har läst i ett annat forum att det skulle hjälpa, stängde av vattnet och fick ligga över natten, skrubbade innan och noga efter. Har försökt med ättika också men inget händer.

Toastolen är 1 år gammal och av modellen ifö. Skönt att höra att det ser ut som kalk, då finns det möjlighet att det kan gå bort även om jag har provat hessa Och ättika.
Åk till färghandeln och köp hem en flaska saltsyra också så kan du utesluta att det är något som går att lösa med syra. Ha i några dl i stolen och låt stå några timmar.

Sen gå den andra vägen: bas. Det tar protein och en del annat (från oss människor) som färgar porslin. En diskmaskinstablett löst i 1 l hett vatten över natt.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också på att det är kalk och då är det syra som gäller. Möjligen urinsten men ni spolar ju så det låter konstigt - det är sånt man får i urinoarer som inte spolar så mycket.

Starkare syror som föreslagna saltsyra går snabbt och kalken börjar strax bubbla. Borta på under timmen.

Fosforsyra, t ex produkten Hessa, är mellanstarka syror och då lämnar man syran att verka längre tider. Timmar till över natt.

Den svagaste är ättika och citronsyra. Ättika luktar så strunta i det. Köp hem några hundra gram citronsyra (står det inte i rengöringshyllan i din affär kan du betala lite mer och köpa det som finns i kryddhyllan). Lös några hundra gram pulver i lite kokhett vatten i en kastrull. Nästan mer pulver än vatten. Häll i toalettstolen när du går och lägger dig och se vad som händer till nästa morgon.
Tack för ditt svar! En dum fråga kanske men hur kan du så mkt om just detta ☺️
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fotbollsida skrev:
Tack för ditt svar! En dum fråga kanske men hur kan du så mkt om just detta ☺️
Jag arbetar med naturvetenskaplig forskning så just denna typ av grundläggande "skolkemi" sitter rätt bra av det skälet.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 6 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Men porslinet är emaljerat. Ytan är emalj.
Är det inte glasyr som används på ytan på porslinet?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag arbetar med naturvetenskaplig forskning så just denna typ av grundläggande "skolkemi" sitter rätt bra av det skälet.
När jag gick i skolan på 1970-talet så lärde vi oss om sådant på högstadiet, görs inte det längre?

(Har inga barn så därför har jag tyvärr rätt dålig koll på vad som lärs ut)

@Fotbollsida Hur sker den dagliga rengöringen? Man behöver helst borste och WC-anka eller liknande minst ett par gånger i veckan, annars byggs det på, särskilt i hem med kletiga fekalier (t ex överdrivet rågätande, jag vet ;) ).
 
  • Gilla
Persika
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men porslinet är emaljerat. Ytan är emalj.
Vilka toastolar av porslin är emaljerade menar du @Daniel 109?
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.