lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är tom värre än så. Den är svår att svara på, på ett sätt som skiljer sig från "hur mycket kostar elektrikern".

I stort sett all prisbildningsteori utgår från att det finns en marknad. (Jag förenklar ganska kraftigt nu för att spara plats och hår.) De teorier som vi har fungerar bättre ju friare ("öppnare") marknaden är. Då kan faktorer som tillgång och efterfrågan osv. få ganska fritt spelrum, och det blir enkelt, iaf i teorin, att svara på frågan.

Men för kirurgi så är denna marknad kraftigt störd över i stort sett hela världen. Och de på en massa olika sätt. Den är kraftigt reglerad (tom värre än elbranschen ;)), och gott så, men det stoppar inte där, den har också stora monopolistiska/oligopolistiska inslag (ett fåtal, eller tom bara en, aktör dominerar helt på både utförar och beställar-sidan), det råder också stor skillnad mellan kundernas och leverantörernas kompetens, det är alltså svårt för kunden att veta vad vederbörande köper (vilket paradoxalt tenderar till att leda till lägre pris och sämre kvalitet, men det hålls emot här av regelverket och tillsynsmyndigheterna Allan). Pris elasticiteten är dessutom så när noll det går att komma (utom för rena skönhetsoperationer då), dvs ligger man där med brutet ben så tänker man sällan på om det är värt det att få det ihopspikat igen, det får "kosta vad det kosta vill".

Man skulle kunna hålla på såhär i några sidor till, och böcker har naturligtvis skrivits om det. Men summa summarum så leder vi fram till det som ekonomerna kallar market failure, redan innan vi egentligen börjat.

Hela branschen, på världsbasis är dessutom helt anpassad efter denna ordning. För att ta ett exempel; i USA så får du kvitto på vad allt "kostat", men är detta då den verkliga kostnaden? Nej, eftersom försäkringsbolagen bara ersätter upp till en viss nivå, så är systemet att "salta" räkningen för att få godtagbar kostnadstäckning upphöjt till regel. Det betyder att den som måste betala själv får betala en orimligt hög summa. Precis som systemet med Ahlsells kundprislista! Dvs alla som verkligen handlar där får varierande rabatter på flera tiotals procent, dumhuvudena som måste betala fullpris blir uppskörtade.

Så man kan räkna på vad det "kostar", men det är förvånansvärt svårt att få en vettig uppfattning om vad det "borde kosta". Liksom el-nisses "du får rabatt på mitt pris"-system så är hela branschen (från läkemedelstillverkning och nedåt) anpassad efter en i grunden ofri marknad. Och på en sådant så blir det svårt att tala om pris. (Därmed inte sagt att de inte kan haverera pga ekonomiska faktorer, se bara på Sovjetunionen.)

Så summa summarum, i sjukvården världen över har man upphöjt Ahlsells prislista och rabattsystem till högsta konst! I alla led och på alla nivåer. I ett sådant så blir det svårt att tala om vad något "kostar".


(Och ta inte detta som intäkt för att jag sjunger laiseez faire kapitalismens lov. Tvärtom, blandsystem är och förblir överlägsna alla extrema avarter, var sig de kallar sig höger eller vänster. Att lagom är bäst är min fasta övertygelse!)
Japp. Jag håller med om analysen. Dock anser jag att beräkna pris är möjligt, där man tar hänsyn till utförarens ersättning (baserat på avkastning kopplat till utbildning generaliserat från flera/alla utbildningar), omkostnader och rörelsens vinstkrav (allt gravt förenklat såklart). Då landar man ändå på ett pris eller ett prisområde som troligen hade stabiliserats på en fri marknad.

Jag håller fullkomligt med dig vad gäller blandsystem, men det är en annan diskussion :)
 
Riktigt bra tråd. Jag är glad att fler och fler i Sverige börjar inse vad som pågår.

Skattebördan och de löjliga priser på olika tjänster börjar skapa ett dödskors där vi snart kommer se en riktigt förändring i samhället.
Inkomster växter knappt men inflationen och stigande priser på absolut allt har börjat sätta press på vardags Svensson.
Det var kul att klippa håret för 400:- och äta luncher för 130:- och få ett eluttag installerat för 2500:- när börserna gick upp, bostaden gick upp och världen var en utopi.

Den globala utvecklingen senaste 10 åren sedan "mini crashen" 2008 har varit extrem, folk har bara blundat för allt då det fanns billiga krediter tillgängliga och fastigheter har stigit i priser i en extrem takt, renovering har fått kosta vad de ska kosta även orimliga priser. Addera börsuppgången till detta så är det självklart att alla har känt sig rika senaste tiden.

Allt detta vänder nu:
  • Börser går ner
  • Fastighets priser går ner
  • Krediter blir svårare att få och dyrare att betala av
  • Skattebördan växer enormt
  • Statens slöseri börjar märkas
  • Rekord antal bolag stängs ner
  • Sveriges som samhälle går igenom en stor förändring.
  • Med mera.
Där är en allt för stor mängd personer som är i total förnekelse kring samhället och ekonomin.

Allt som har med service att göra i Sverige är inte hållbart. Priserna är sjuka jämfört med andra länder.
Och det gäller absolut allt: Från att klippa håret till att lacka om bilen till att fixa en trasig sko.
Det är inte hållbart.

Svenska ekonomin kommer skakas om ordentligt då kronan kommer fortsätta försvagas , priser kom gå upp på allt medan löner kommer stå stilla. Människor kommer förlora sina jobb , börsen kommer fortsätta ner och de allra största problemett är att bostadsmarknaden kommer kollapsa över sin egna uppblåsta vikt.

Allt håller ihop. Att betala 2750:- för ett eluttag är vansinnigt på alla sätt och vis.
Material kostar runt 200:- (I dyra Sverige) så hur fan ska arbetet kosta 2550:- ? Hur håller en sådan ekonomi?
Speciellt då det tar 8 timmar med ordentlig praktik att lära sig dra el på ett säkert sätt där man faktiskt förstår säkerhet, arbete med verktyg och själva metoden att utföra arbetet. Det är exakt amma som med arbete i våtrum: Det har skapats regelverk och monopol kring det hela för så man inte kan underhålla sina egna hem. Detta kommer inte hålla när ekonomin vänder ner på riktigt de kommande åren.
 
Samtidigt ska vi ställa om till en 'tjänsteekonomi' då vi inte har råd med någon egen industri, utan alla jobb ska vara inom tjänstesektorn. Man undrar vart pengarna i ekonomin ska komma ifrån om vi inte ska tillverka och sälja något med substans...
 
N
useless useless skrev:
Samtidigt ska vi ställa om till en 'tjänsteekonomi' då vi inte har råd med någon egen industri, utan alla jobb ska vara inom tjänstesektorn. Man undrar vart pengarna i ekonomin ska komma ifrån om vi inte ska tillverka och sälja något med substans...
Nu är det ju inte riktigt sant även om det känns så. Exporten ökar fortfarande i absoluta termer och tjänsteexporten ökar kraftigt. Dock så sysselsätts mindre folk i ekonomin eftersom produktiviteten ökar snabbare än exporten. Men detta är sant för de flesta västekonomier. Så att vi skall leva på en ren tjänsteekonomi är en sanning med modifikation men klart är att att sysselsättningsökningen kommer vara mindre i industrin än i tjänstesektorn. Det gäller dock inte bara Sverige.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp. Jag håller med om analysen. Dock anser jag att beräkna pris är möjligt, där man tar hänsyn till utförarens ersättning (baserat på avkastning kopplat till utbildning generaliserat från flera/alla utbildningar), omkostnader och rörelsens vinstkrav (allt gravt förenklat såklart). Då landar man ändå på ett pris eller ett prisområde som troligen hade stabiliserats på en fri marknad.
Ja, jag säger inte att det är omöjligt. Men med en så ofri marknad så är det mycket svårare än man kanske tror. Sagt såhär, om marknaden helt plötsligt blev fri, så skulle den förändras så mycket att priser/kostnader antagligen skulle ändras radikalt. (Detta utan att bortse från fundamenta, som du säger. Talangpoolen för läkare hör exv. till de mindre, och det kommer den att vara under överskådlig tid.)

MEN min poäng i den här tråden var snarast att det är nästan ogörligt att jämföra kostnaden för en elektriker och en läkare i Sverige idag. Systemen de båda arbetar i är för ekonomiskt olika.
 
Ö Öppnaögonen skrev:
Riktigt bra tråd. Jag är glad att fler och fler i Sverige börjar inse vad som pågår.

Skattebördan och de löjliga priser på olika tjänster börjar skapa ett dödskors där vi snart kommer se en riktigt förändring i samhället.
Inkomster växter knappt men inflationen och stigande priser på absolut allt har börjat sätta press på vardags Svensson.
Det var kul att klippa håret för 400:- och äta luncher för 130:- och få ett eluttag installerat för 2500:- när börserna gick upp, bostaden gick upp och världen var en utopi.

Den globala utvecklingen senaste 10 åren sedan "mini crashen" 2008 har varit extrem, folk har bara blundat för allt då det fanns billiga krediter tillgängliga och fastigheter har stigit i priser i en extrem takt, renovering har fått kosta vad de ska kosta även orimliga priser. Addera börsuppgången till detta så är det självklart att alla har känt sig rika senaste tiden.

Allt detta vänder nu:
  • Börser går ner
  • Fastighets priser går ner
  • Krediter blir svårare att få och dyrare att betala av
  • Skattebördan växer enormt
  • Statens slöseri börjar märkas
  • Rekord antal bolag stängs ner
  • Sveriges som samhälle går igenom en stor förändring.
  • Med mera.
Där är en allt för stor mängd personer som är i total förnekelse kring samhället och ekonomin.

Allt som har med service att göra i Sverige är inte hållbart. Priserna är sjuka jämfört med andra länder.
Och det gäller absolut allt: Från att klippa håret till att lacka om bilen till att fixa en trasig sko.
Det är inte hållbart.

Svenska ekonomin kommer skakas om ordentligt då kronan kommer fortsätta försvagas , priser kom gå upp på allt medan löner kommer stå stilla. Människor kommer förlora sina jobb , börsen kommer fortsätta ner och de allra största problemett är att bostadsmarknaden kommer kollapsa över sin egna uppblåsta vikt.

Allt håller ihop. Att betala 2750:- för ett eluttag är vansinnigt på alla sätt och vis.
Material kostar runt 200:- (I dyra Sverige) så hur fan ska arbetet kosta 2550:- ? Hur håller en sådan ekonomi?
Speciellt då det tar 8 timmar med ordentlig praktik att lära sig dra el på ett säkert sätt där man faktiskt förstår säkerhet, arbete med verktyg och själva metoden att utföra arbetet. Det är exakt amma som med arbete i våtrum: Det har skapats regelverk och monopol kring det hela för så man inte kan underhålla sina egna hem. Detta kommer inte hålla när ekonomin vänder ner på riktigt de kommande åren.
Alltså jag säger inte att du har fel men det är två saker som jag fetat och som du gärna får förklara. Inflationen och skattebördan? Vilket tidsspann tänker du på eller är det en profetia?
 
M Mikael 81 skrev:
Bygger inte det på att det som installeras är CE-märkt?
CE märket är ett märke som enbart handlar om fri rörlighet på den inre marknaden. Tyvärr finns det väldigt många missförstånd kring CE-märkning.

Det blir inte automatiskt CE-märkt bara för att du enbart kopplar ihop CE-märkta moduler. Du måste själv ta ansvar för att verifiera att de är kompatibla med varandra och att kombinationen uppfyller relevanta krav. Och detta ansvar gäller oavsett om modulerna är CE-märkta eller inte. Men om modulerna omfattas av nåt CE-märkningsdirektiv så får de inte säljas utan CE-märke, så det går alltså i praktiken inte att hitta icke-CE-märkta moduler.

Sen kan många komponenter vara CE-märkta mot olika direktiv. En elkabel kanske bara är CE-märkt mot RoHS (d.v.s. den är miljövänlig).
 
N Nerre skrev:
CE märket är ett märke som enbart handlar om fri rörlighet på den inre marknaden. Tyvärr finns det väldigt många missförstånd kring CE-märkning.

Det blir inte automatiskt CE-märkt bara för att du enbart kopplar ihop CE-märkta moduler. Du måste själv ta ansvar för att verifiera att de är kompatibla med varandra och att kombinationen uppfyller relevanta krav. Och detta ansvar gäller oavsett om modulerna är CE-märkta eller inte. Men om modulerna omfattas av nåt CE-märkningsdirektiv så får de inte säljas utan CE-märke, så det går alltså i praktiken inte att hitta icke-CE-märkta moduler.

Sen kan många komponenter vara CE-märkta mot olika direktiv. En elkabel kanske bara är CE-märkt mot RoHS (d.v.s. den är miljövänlig).
Fel igen, Nerre.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-märkning
Det är du som själv står för missförstånden, och i mångt desinformation i denna tråden.

"Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:

  • Produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö
  • Föreskriven kontrollprocedur har följts"
Jag tycker att du skall kolla upp lite innan du snackar.
 
Nä, rohs är en del av CE märkning. Är rätt säker på att det finns en harmoniserade lvd standard för elkablar, kolla listan https://ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/low-voltage_en
Är den CE märk intygar tillverkaren att den följer standarden. Därmed behöver den inte vara testad eller granskad, men det stärker ju onekligen konfidensen hos tillverkaren att faktiskt testa .

Edit: EN 50525 verkar applicerbar på en kabel och det som står där skall vara uppfyllt.
 
Redigerat:
Fast på sätt och vis är ju CE-märkningen en del av EU's frihandelsunion. Dels ska den underlätta handel inom unionen genom gemensamma regler och dels skydda den egna marknaden genom att inte släppa in vilket skit som helst (det senare funkar sådär...).
Om syftet bara hade varit att skydda konsumenterna och miljön så borde det vara tillåtet för enskilda länder att ha hårdare krav.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Fel igen, Nerre.
[länk]
Det är du som själv står för missförstånden, och i mångt desinformation i denna tråden.
Som sagt var, det finns många missuppfattningar ja, men jag är rätt övertygad om att det inte är jag som står för dem när det gäller CE-märkning.

Först och främst måste man veta vilket direkt en produkt är CE-märkt mot. Vissa komponenter kan t.ex. inte ens CE-märkas mot LVD utan bara mot EMC-direktivet. Då säger CE-märket ingenting om produktens elsäkerhet, bara att den uppfyller EMC-kraven.

Ett CE-märket säger att tillverkaren intygar att produkten uppfyller de direkt som gäller för att den ska få säljas inom EU, då måste man läsa tillverkarens deklaration om överensstämmelse för att se vilka direktiv de har CE-märkt den för.

Det var därför jag tog som ett exempel att bara för att det sitter ett CE-märke på en produkt betyder inte att den uppfyller elsäkerhetskrav.

Det finns också en massa produkter som helt enkelt inte ska CE-märkas eftersom det helt enkelt inte finns något CE-märkningsdirektiv som omfattar dem.

https://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_sv.htm

Och harmoniserade standarder är ett sätt att uppfylla direktiv, men absolut inte det enda (även det påpekas på ovan nämnda sida).
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, det finns många missuppfattningar ja, men jag är rätt övertygad om att det inte är jag som står för dem när det gäller CE-märkning.

Först och främst måste man veta vilket direkt en produkt är CE-märkt mot. Vissa komponenter kan t.ex. inte ens CE-märkas mot LVD utan bara mot EMC-direktivet. Då säger CE-märket ingenting om produktens elsäkerhet, bara att den uppfyller EMC-kraven.

Ett CE-märket säger att tillverkaren intygar att produkten uppfyller de direkt som gäller för att den ska få säljas inom EU, då måste man läsa tillverkarens deklaration om överensstämmelse för att se vilka direktiv de har CE-märkt den för.

Det var därför jag tog som ett exempel att bara för att det sitter ett CE-märke på en produkt betyder inte att den uppfyller elsäkerhetskrav.

Det finns också en massa produkter som helt enkelt inte ska CE-märkas eftersom det helt enkelt inte finns något CE-märkningsdirektiv som omfattar dem.

[länk]

Och harmoniserade standarder är ett sätt att uppfylla direktiv, men absolut inte det enda (även det påpekas på ovan nämnda sida).
Ja, om du tror att en återförsäljare i Sverige tar in kopplingsdosor som CE-märkts enligt direktivet för trehjulingar så är tror jag du är ganska snett ute. Men visst, det är säkert möjligt att någon sådan produkt finns. Dock tror jag inte den finns så länge. Precis som wiki säger så innefattas säkerhet, miljö och en massa annat i CE-märkningen, så OM vi förutsätter att du inte har några trehjulingsmärkta delar i din anläggning så bör anläggningen bli CE-klassad, ja.
Vidare så tror jag det blir återförsäljaren som åker dit så det sjunger om det om den saluför trehjulingsklassade kopplingsdosor som just kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Kombinerar jag två elektriska produkter som båda är CE-märkta så är det inte garanterat att slutresultatet går att CE-märka.

Talar utifrån egen erfarenhet när jag EMC-testat produkter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Kombinerar jag två elektriska produkter som båda är CE-märkta så är det inte garanterat att slutresultatet går att CE-märka.

Talar utifrån egen erfarenhet när jag EMC-testat produkter.
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det inte.

Kombinerar jag två elektriska produkter som båda är CE-märkta så är det inte garanterat att slutresultatet går att CE-märka.

Talar utifrån egen erfarenhet när jag EMC-testat produkter.
OK. I stand corrected vad gäller system av CE-komponenter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Allmänt konstigt allt det ni skriver har ingen bra inkomst 32000/mån - skatt, men behöver jag sätta upp ett eluttag intill det andra och ringer en elektriker hit så behöver jag ej jobba 11 tim, jag klarar mig på min peng och jag behöver ej mer i lön att klara av det, jävla trams, vad fick du i lön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.