O
M Matten skrev:
Självklart har man sett något undantag, men om man följer installationsavtalet så ska du inte ta in vem som helst, utan denne måste ha relevant utbildning.
Nu pratar du inte om lagstiftning längre. Det där är från kolletivavtalet mellan fack och arbetsgivare och har inte med saken att göra.
 
  • Gilla
Chris11 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kan vi försöka hålla diskussionen till fakta och inte konspirationsteorier?
Du har varit på mig om att jag varit otydlig, konspirationsteoretiker och gud vet vad. I all välmening så anser jag att du behöver backa en del. Du har inte presenterat något exempel på vad jag bett dig påvisa vad du syftar på, och du har fått svart på vitt att det som är hävdat av mig och andra inte är påhitt. Vänligen ta det till dig. Ifrågasätt dina egna ståndpunkter och tro inte att allting är av godo enkom för att det finns/är som det är.
 
Mikael_L
M Matten skrev:
§ 1 Rekrytering till yrket Rekrytering av yrkesman som skall arbeta med sådana arbetsuppgifter som endast får utföras under överinseende av Elinstallatör och rekrytering av övriga arbetstagare skall ske enligt bestämmelserna i yrkesutbildningsavtalet. Vid rekrytering av övriga arbetstagare skall vederbörandes kompetensnivå motsvaras av lägst 3-årig gymnasieutbildning med inriktning inom avsett teknikområde. Arbetstagare får dock anställas om vederbörande på annat sätt förvärvat sådan yrkeskunnighet, som bedöms jämförlig med den utbildning som föreskrivs i yrkesutbildningsavtalet. I sådana fall bör ELY (Elbranschens lokala yrkesnämnd) rådfrågas innan anställning sker.

Självklart har man sett något undantag, men om man följer installationsavtalet så ska du inte ta in vem som helst, utan denne måste ha relevant utbildning.
Ja det där är ur kollektivavtalet, inte Svensk lag.

Och denna text spelar alltså absolut ingen roll för alla de elektriker och arbetsgivare som inte organiserar sig i SEF. Många elektriker är organiserade inom SEKO, men även andra fackförbund, eller inte med alls.

Så denna text är ganska värdelös, betyder ingenting.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
H
H HSP skrev:
Minns hur det var när jag gick på servicejobb för 20 år sedan.
Nu var detta jobb åt företagskunder.
Vi utgick alltid från firman och avslutade alltid dagen kl 16:00 på firman. på måndagsmorgonen samlades 07:00-07:20 vi och fick arbetsordrar, ungefär för en vecka frammåt. man kanske han med 4-8 jobb per arbetsdag i snitt.
Man fick själv planera och eventuellt boka in med kunder om det inte redan var bestämt någon speciell tid.
Nu när det var jobb åt företag så var det oftast folk på plats mella 7-16.. = få bomkörningar

Man läste på arbetsorden vad det var för jobb under dagen plockade med materialet man anade skulle gå åt i kartonger från elfirmans egna lager.
Åkte till kund och genomförde jobbet, noterade vad som gått åt på arbetsordern (tid, km, material.)
Åkte till nästa och samma utförande ibland fick man åka tillbaka till firman för att hämta material som man inte anade i förväg att det skulle gå åt. (man hade normalt allt standard förbrukningsmaterial med sig, men fattades det en grej.)
osv.
Så körde man på tills det var dags att åka tillbaka till firman.
Ganska enkelt då det var minimalt med jobb uppbokade på exakta tider. utan man ringde och förvarnade kunden vilken dag man tänkte komma inte en exakt tid. så man körde på och så om man hade lite tid kvar på eftermiddagen så kollade man vilket jobb som skulle passa in tidsmässigt.
Det var inte många dagar som blev som man tänkt sej exakt från början, även fast man flyttade lunch och raster så de skulle passa jobben så kanske man hade tänkt att utföra fyra jobb ena dagen men det blev bara tre. och nästa dag var det kanske tvärt om.

På fredagseftermiddagen raporterade vi till arbetsledarna vilka jobb som var klara, och vilka som var kvar eller om något ej gått att slutföra pga anledning. Plockade ur eventuellt överblivet material, kollade att tidssedlarna stämde med noterad tid på arbetsorder.
vi skulle debitera 8 timmar per arbetsdag,
Övrig tid som planering, materialbeställning till lagret, mm spreds ut på alla veckans kunder. (om det inte var något special som tillhörde endast en kund, då fick givetvis den kunden betala det speciella)

Har efter att jobbat med detta förstått varför sotaren skriver att han kommer mellan 09:00-12:00 en viss dag.

Kan bara ana vilka problem det kan vara att gå med samma jobbtyp (små jobb) mot privatpersoner med exakta tider planerade för varje kund.

Har även förståelse för oss privatkunder som inte vill vara hemma en heldag för att elektrikern kommer någon gång under dagen mellan 07:00-16:00 för att göra ett småjobb.

Så det kanske gäller att försöka planera in mer en ett uttag inför elektrikerns besök.

Det är samma sak som att be målaren att måla ett dörrfoder, för att sedan komma tillbaka om en månad för att måla dörren.

Detta var ett svar enbart angående kostnaden baserat på egna erfarenheter. Inte om vem som "ska" få utföra vad.
Det här var intressant. Berätta gärna mer om hur arbetsdagarna ser ut, har ju bara sett det från kundens perspektiv. Övriga som är yrkesverksamma i liknande bransch får också gärna fylla i.
Första konkreta fråganN; När och var börjar dagen och när och var slutar den. Är du ensam eller jobbar i större firma. Hur många timmar är obetalda för bokföring, jaga fakturor eller annat? hur många timmar faktureras varje vecka?
 
H hanson#16 skrev:
Det här var intressant. Berätta gärna mer om hur arbetsdagarna ser ut, har ju bara sett det från kundens perspektiv. Övriga som är yrkesverksamma i liknande bransch får också gärna fylla i.
Första konkreta fråganN; När och var börjar dagen och när och var slutar den. Är du ensam eller jobbar i större firma. Hur många timmar är obetalda för bokföring, jaga fakturor eller annat? hur många timmar faktureras varje vecka?
Allt detta är OT. Vänligen starta en egen ny tråd eller ta via pm.
 
Sorry om det uppfattades off topic. Jag tyckte inte det var off topic då hur elektrikerns arbetsdag läggs upp påverkar kundens slutliga kostnad.
 
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
tommib
M Matten skrev:
§ 1 Rekrytering till yrket Rekrytering av yrkesman som skall arbeta med sådana arbetsuppgifter som endast får utföras under överinseende av Elinstallatör och rekrytering av övriga arbetstagare skall ske enligt bestämmelserna i yrkesutbildningsavtalet. Vid rekrytering av övriga arbetstagare skall vederbörandes kompetensnivå motsvaras av lägst 3-årig gymnasieutbildning med inriktning inom avsett teknikområde. Arbetstagare får dock anställas om vederbörande på annat sätt förvärvat sådan yrkeskunnighet, som bedöms jämförlig med den utbildning som föreskrivs i yrkesutbildningsavtalet. I sådana fall bör ELY (Elbranschens lokala yrkesnämnd) rådfrågas innan anställning sker.

Självklart har man sett något undantag, men om man följer installationsavtalet så ska du inte ta in vem som helst, utan denne måste ha relevant utbildning.
Du borde varit tydligare med att det är just installationsavtalet som du citerar. Man kan av paragraftecknet väldigt lätt få intrycket av att detta är någon del av författningen. Det är det alltså inte. Detta är en överenskommelse mellan facket (SEF) och Installatörsföretagen (IN, tidigare EIO). Det har alltså ingenting med lagen att göra. Du skriver också på slutet i förbifarten om undantag. Det är fritt fram för vilket företag som helst att skita i det du citerar och ta in Parkbänks-Kenta, så länge de inte tecknar kollektivavtal osv för honom.

Edit: Oops. Borde uppdaterat medan jag skrev svaret...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
tommib
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Allt detta är OT. Vänligen starta en egen ny tråd eller ta via pm.
Det är du som har tagit upp massa exempel med bilprovning osv.

Tråden har inget mål egentligen och jag vill gära höra om elektrikerns arbetsdag.
 
  • Haha
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är du som har tagit upp massa exempel med bilprovning osv.

Tråden har inget mål egentligen och jag vill gära höra om elektrikerns arbetsdag.
Absolut, men att be om hur en elektriker arbetsdag ser ut ser jag ändå som OT.

Det är "din tråd" så kör på, men i mina ögon är det OT och bör avhandlas i en egen tråd.
 
tommib tommib skrev:
Du borde varit tydligare med att det är just installationsavtalet som du citerar. Man kan av paragraftecknet väldigt lätt få intrycket av att detta är någon del av författningen. Det är det alltså inte. Detta är en överenskommelse mellan facket (SEF) och Installatörsföretagen (IN, tidigare EIO). Det har alltså ingenting med lagen att göra. Du skriver också på slutet i förbifarten om undantag. Det är fritt fram för vilket företag som helst att skita i det du citerar och ta in Parkbänks-Kenta, så länge de inte tecknar kollektivavtal osv för honom.

Edit: Oops. Borde uppdaterat medan jag skrev svaret...

Fetstilat relevant bit.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
O Steamboy skrev:
I fallet med utredningen kring det nya behörighetssystemet är det nog att betrakta som fakta att gruppen som skötteutredningen var sammansatt av företrädare från särintressen i elbranschen:

[länk]

Så mycket till konspirationsteori är det knappast. Det är ju inte så att de tog in någon oberoende utifrån som fick genomlysa regelverket för att komma fram till något nytt. Det handlade mer om att harmonisera det befintliga systemet med krav ifrån EU och att förtydliga delar där det fanns oklarheter mellan parterna.
Ahhhh.... Tack för den guldklimpen.

Jag har läst utredningen som Bo Diczfalusy skrev inför nya ellagen i fjol men jag hade inte läst den där godbiten.

Kolla här: http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2014/11/c9e2b17d.pdf
Det är i princip en förklaring från EIO för varför personlig behörighet behövs. Det är fascinerande...
 
  • Älska
Oldfart
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ahhhh.... Tack för den guldklimpen.

Jag har läst utredningen som Bo Diczfalusy skrev inför nya ellagen i fjol men jag hade inte läst den där godbiten.

Kolla här: [länk]
Det är i princip en förklaring från EIO för varför personlig behörighet behövs. Det är fascinerande...
På vilket sätt fascinerande? Tror nog de flesta trodde att det nya systemet skulle bli just med personliga behörigheter men det fanns för starka aktörer som motsatte sig detta.

Jag tror personligen att det systemet skulle kunna bli bra, det hade kanske medfört större chans för hempularbehörighet också.

Men då varenda sten var vänd på så återstod bara systemet vi har idag: det egenkontrollprogrammerade.
 
P Paxman skrev:
Det skulle vara intressant att byta några ord med Johan Smeds Civilingenjör, Villaägarna...;) (Finns med i listan av experter här: [länk])
Bjud in honom till tråden, kunde varit intressant att höra hur Villaägarna resonerade.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Kolla här: [länk]
Det är i princip en förklaring från EIO för varför personlig behörighet behövs. Det är fascinerande...
Ja det där är en skrift som jag nästan skulle kunnat skrivit.
De beskriver i princip ordagrant det mesta som jag själv har funnit märkligt och t.o.m vansinnigt.

Jag är faktiskt ganska förvånad att jag skulle kunna ha sån stor samsyn med eio ... :surprised: :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.