tommib
S Slugge skrev:
Denna möjlighet finns ju redan och har funnits länge, jag misstänker att det tommib efterfrågar är en kraftig utökning av det befintliga, det hen verkar vilja ha tror jag skulle likna en kraftigt förstärkt B-auktorisation. Naturligtvis är tommib beredd att gå någon veckas utbildning och lära sig El-vis och gamla 421:an samt praktiskt handlag och därefter få en licens som gör att hen lagligt kan sköta sitt hus.

Kan se tommibs poäng, ser samtidigt hur kraftigt det skiljer sig från vårat nuvarande, nyligen accepterade system, tror därför inget kommer ändras på många år, det momentet har för stunden seglat förbi, tyvärr tommib.
Ja, tyvärr gick det inte denna gången men därför så driver jag målmedvetet och envist detta till nästa gång ;)

KROSSA AUKTORISATIONSMODELLEN!!!

Jag förespråkar som sagt en personlig auktorisation/behörighet. Grundnivån kan med fördel ligga som jag beskrivit tidigare: Avsäkring före gruppcentral, max G2 diazed, obligat JFB alla grupper, enklare dimensionering (tumreglerna som alla ändå använder) samt enkla flödesscheman för när det är dags att räkna på det istället för att använda tumregeln, materielkunskap om de vanligaste kabeltyperna, brytarna och uttagen. Lägg till enklare påbyggnad för trefasgrupper, enkla maskiner (typ värmepumpar osv) med inbyggda skydd och enklare automation med reläer och tidur. Där har du en grundnivå som är rimlig för i stort sett vilken elmontör som helst samt för 99% av installationerna som görs i en normal villa.
 
  • Gilla
Johan _i_GBG och 9 till
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
Alla grejerna du räknar upp kan sammanfattas på ungefär ett A4 med instruktioner för hur man gör en normal elanläggning. Det klarar de flesta normalbegåvade att ta in.
Varje gång jag hamnar i en debatt med en elektriker så kommer snabbt en retorik som går ut på att förklara hur lite jag vet, hur mycket jag överskattar det lilla jag vet och hur vansinnigt svårt det är att göra rätt. Är man som jag då både illvillig och påläst så plockar man snabbt fram papper och penna och ber dem konkretisera sig. Resultatet brukar ofta bli en sådan lista som @tommib nämner här. En kort och inte särskilt imponerande lista med relativt enkla saker som kan sammanfattas på några A4-sidor, instrueras på en kort YouTube-film, och som vilken normalbegåvad människa som helst kan förstå.

Blir det mer komplicerat än så och folk börjar prata dimensionering, utlösningsvillkor, 3-fas, övertoner, transformatorer, osv. så brukar det sluta i att antingen är det något de själva inte kan göra för hand utan förlitar sig på instrument eller datorprogram för att göra, eller så rör det industri eller elnät och därmed helt oväsentligt för en hemmafixare.

Edit: Det är inget nyårslöfte men jag har sedan tidigare lovat mig själv att hålla mig borta från behörighetstrådar och liknande, och istället lägga min tid här på att försöka hjälpa de som ställer riktiga frågor on riktiga problem, så gott jag kan. Det börjar ju inte så bra när jag redan på årets andra dag skrivit mer om ämnet än jag gjort de senaste sex månaderna. Får ta och skärpa mig! ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
tommib
S Slugge skrev:
Ja du @Tommi B, så kan du helt klart tycka.

Det finns dock en stor diskrepans mellan yttrandet ovan och svenska myndigheters syn på saken, som du ju vet. Jag ställer en enkel kontrollfråga, hade du nöjt dig med auktorisation B, kanske till och med i en lightversion? Om inte måste kraven för att uppnå B sänkas kraftigt, vad kan motivera en sådan kovändning från en myndighet, har man haft så fel så länge? Är material av idag så idiotsäkert numera?

Vet att jag då och då läser om problem med elmaterial, kanske mest sådant man pluggar in i väggen i ochför sig, men alla varianter förekommer och även de stora tillverkararna gör fel ibland.
Ja, det tycker jag. Även Bo Diczfalusy (sp?) tyckte det i utredningen till senaste ändringen. Antingen sätter man nivån så lågt att alla idag verksamma montörer klarar det (och alla andra normabegåvade intresserade människor) eller så sätter man den som den är idag för AL med resultatet att de flesta yrkesmän får byta karriär.

Nej, jag hade inte nöjt mig med aukt B och det hade inte någon serviceelektriker heller. Den är helt meningslös förutom för att koppla in och ur maskiner. Ja, man får göra lite ändringar i en befintlig gruppledning också men det är allt.

Som jag har argumenterat tidigare så är behörighetsmodellen vansinnig.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib
T toyboy skrev:
Det innebär att 10% inte klarar av det och hur många av dom inser att dom inte är allmänhändiga ? Vi säger att vi lämnar kvar 1% resten fattar sina begränsningar. Men det innebär att vi har 5,7 milj människor (vi räknar bort barn och pensionärer) om vi tar 1% av 5,7 milj så har vi alltså 57000 idioter där ute som vill dra el själv tror du fortfarande på att elolyckor håller sig på samma nivå om vi lättar på reglerna enligt din logik el är inte raketforskning men det är inte plättlätt heller allt handlar ju inte om att bara byta ut ett uttag (vilket du får göra).
Nej. I ditt räkneexempel förutsätter du att alla som inte fattar sina begränsningar också vill koppla el. Det är med stor sannolikhet falskt.

Dessutom kommer du inte åt de människorna oavsett lagstiftning eftersom de skiter i den. Detta bevisas av exemplena på usla hempul som tas upp i denna och alla andra liknande trådar.

Med en modern syn på kunskap och enkla beslutsstöd och instruktioner kan de allra flesta klara av många fler elinstallationer än de som är tillåtna idag, på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eftersom det finns så många elektriker som har starka åsikter om hur vården ska hantera strömgenomgång tar jag mig friheten att intressera mig för elinstallation.
Dessa uttalanden du kommer med ibland kan jag bara hoppas du kan växa från. Du får gärna tycka så, men skrivet på ett allmänt forum upprepade gånger ter det sig, i mina ögon, något provocerande.

En utsatt elektriker är på din mottagning i egenskap av patient, det är patientens hälsa det handlar om och därför du kommer bli ifrågasatt. Detta kan knappast vara kopplat till elektrikeryrket.

Vi vet alla att vi inte kommer få bästa tänkbara sjukvård, alltid, det vi kan hoppas få är en rimlig insats inom en rekommenderad tid, därav kommer frågor alltid uppstå.

Om du ska vara sur på någon kan du ge dig på branschen och dess företrädare, om du anser dess riktlinjer vara felaktiga.

Denna typ av uttalande ger mig en bild av en gammal typ av doktor som anser sig nästintill jämställd med gud, nu vill jag inte bli missförstådd här, för det råder ingen tvekan om att det är något fantastiskt att utbilda sig till och utöva läkaryrket, tror dock att det någonstans i utbildningen tas upp något om att ha respekt för sina patienter.

Tror egentligen inte du i grunden har någon dålig inställning till detta @tommib, men läser man genom hela tråden noggrant tycker även jag mig se ett visst elektrikerförakt skina genom.

Nu tror jag inte detta är din intention men att du retar dig på branschens starka aktörer och rådande lagstiftning som bibehåller "skråväsendet" och på något vis gör någon koppling mellan den branschen och din egen.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
tommib
S Slugge skrev:
Dessa uttalanden du kommer kan jag bara hoppas du kan växa från. Du får gärna tycka så, men skrivet på ett allmänt forum upprepade gånger ter det sig, i mina ögon, något provocerande.

En utsatt elektriker är på din mottagning i egenskap av patient, det är patientens hälsa det handlar om och därför du kommer bli ifrågasatt. Detta kan knappast vara kopplat till elektrikeryrket.

Vi vet alla att vi inte kommer få bästa tänkbara sjukvård, alltid, det vi kan hoppas få är en rimlig insats inom en rekommenderad tid, därav kommer frågor alltid uppstå.

Om du ska vara sur på någon kan du ge dig på branschen och dess företrädare, om du anser dess riktlinjer vara felaktiga.

Denna typ av uttalande ger mig en bild av en gammal typ av doktor som anser sig nästintill jämställd med gud, nu vill jag inte bli missförstådd här, för det råder ingen tvekan om att det är något fantastiskt att utbilda sig till och utöva läkaryrket, tror dock att det någonstans i utbildningen tas upp något om att ha respekt för sina patienter.

Tror egentligen inte du i grunden har någon dålig inställning till detta @tommib, men läser man genom hela tråden noggrant tycker även jag mig se ett visst elektrikerförakt skina genom.

Nu tror jag inte detta är din intention men att du retar dig på branschens starka aktörer och rådande lagstiftning som bibehåller "skråväsendet" och på något vis gör någon koppling mellan den branschen och din egen.
Det var ett snorkigt svar till en snorkigt inlägg. Men visst, du har rätt, jag borde kanske försöka hålla mig bättre än så.

Nej, jag har stor respekt för yrkeskunniga elektriker, precis som jag har det för andra hantverkare, städarna på jobbet*, sophämtarna osv. Det jag har problem med är en förlegad vansinnig modell som försvaras in absurdum av folk som är så lättkränkta och rädda att de skriker om död och mordbrand så fort man önskar göra något mer avancerat än att stoppa i en stickpropp.

Specifikt när det gäller strömgenomgån så har jag försökt ha den diskussionen både här och på andra ställen men det är tyvärr helt omöjligt med elektriker eftersom de håller fram det lilla fickkortet från SEF (eller är det EIO?) som om det vore Moses stentavlor och inte förstår att det är rekommendationer och inte krav.

Min inställning här är inte heller något som reflekterar mitt beteende mot patienter på jobbet. Det vore djupt oprofessionellt.

* Hur fan ska vi kunna operera om det inte är städat? Tro mig, det är svårare än man tror att städa en operationssal korrekt enligt konstens alla regler. Samtidigt är det inte kostnadseffektivt om jag skulle göra det. Det faktum att jag normalt inte gör det har således inget med avsaknad av respekt att göra för yrkesgruppen som gör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
tommib
T toyboy skrev:
Nja det där är inte riktigt sant. Det fanns mycket fler läkarsekreterare förut inom landstinget förr. Orsaken till att dom har minskat är pga politikerbeslut på 90 talet då en del stjärnskott till politiker trodde att man skulle spara pengar. Sen att halva läkarkåren förvisso kunde läsa utmärkt så var det sämre med skrivandet (dom skrev så jävla slarvigt så det var svårt att tyda hiroglyferna) Har för mig att tanken med datorernas intåg var att läkarsekreterarna inte skulle behövas i samma utsträckning. Fast det blev nästan tvärtom
Detta är delvis sant. Det är sparbeting och en övertro på datorisering som gjort att man tagit bort läkarsekreterare men det finns definitivt också ett inslag av att läkare minsann inte ska tro att de är något och få allt serverat. Problemet är att det sedan 90-talet tillkommit enorma mängder administrativt arbete som numera sköts av just läkare. Det är ineffektivt.
 
Erik_Hansson skrev:
Max 150kr/dag. (3300/månad)
Han skulle nog ha specificerat lite bättre vilken skåpbil :)
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var ett snorkigt svar till en snorkigt inlägg. Men visst, du har rätt, jag borde kanske försöka hålla mig bättre än så.

Nej, jag har stor respekt för yrkeskunniga elektriker, precis som jag har det för andra hantverkare, städarna på jobbet, sophämtarna osv. Det jag har problem med är en förlegad vansinnig modell som försvaras in absurdum av folk som är så lättkränkta och rädda att de skriker om död och mordbrand så fort man önskar göra något mer avancerat än att stoppa i en stickpropp.

Specifikt när det gäller strömgenomgån så har jag försökt ha den diskussionen både här och på andra ställen men det är tyvärr helt omöjligt med elektriker eftersom de håller fram det lilla fickkortet från SEF (eller är det EIO?) som om det vore Moses stentavlor och inte förstår att det är rekommendationer och inte krav.

Min inställning här är inte heller något som reflekterar mitt beteende mot patienter på jobbet. Det vore djupt oprofessionellt.
Kan ju berätta att personerna som delar ut dessa kort ofta håller utbildningar där man riktar ett skarpt budskap att den utsatte inte ska ge sig innan alla tester är utförda, kan därför förstå att individerna kan bli envisa.

Men detta känns som något för en annan tråd. Vill heller inte ge mig in på vad testerna tillför då detta kräver kunskaper inom andra områden, förutom att det är en medicinsk fråga så finns det även någonstans en våg för den tillförda samhällsnyttan gentemot uttnyttjande av en hårt pressad sjukvårds resurser, någon slags svinn måste accepteras, hur mycket detta sen är på en skala har man säkerligen noggrant räknat på.
 
  • Gilla
dennisson och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Detta är som sagt min poäng och vad jag ville diskutera i tråden. Man vill ha en tjänsteekonomi som bygger på att vi köper tjänster av varandra men har samtidigt ett system som gör det otroligt dyrt att göra det. Därför får man gå in med subventioner i form av ROT för att inte hela byggbranschen ska återgå till svart ekonomi med allt vad det innebär.
(Inte svar på just det citerade inlägget utan hela tråden)

Jag tror tyvärr att argumentet med kostnaden (din) kontra din arbetstid blir fel. Sambandet, spekulerar jag, ligger mer kring ineffektivitet. Ditt problem är att du är för effektiv under din arbetssituation kontra en elektriker som utför småjobb. Det ska inte tolkas som elektriker är ineffektiva dock. Jag syftar mera kring att arbetet med småjobb, som är tidsbokade, på olika platser, med ställtid osv, är den stora boven i dramat.
Jag gillar jämförelsen med de som installerar el på nybyggen. Där blir priset för att installera ett uttag väldigt lågt eftersom de säkert kan göra det på kort tid (jag har inte läst om just uttaget och tiden det tar men säg 15min för argumentets skull). Med det så blir priset bara kanske 100kr och då är din och elektrikerns tid liknande. Det stora prispåslaget är att ingen satte in rätt uttag när alla andra saker sattes in. Det är premiumen som ska betalas, dvs att ingen kunde sia om hur saker och ting skulle vara 10-20 år i framtiden, med rätt material som kanske inte ens existerade vid det tillfället osv. Det är självklart ingen som kan förutse sådant.
Problemet ligger i bristen på skalfördelar när det är just enskilda småjobb. Tyvärr så är det inget man idag kan arbeta bort. Förhoppningsvis kommer teknik framöver att göra att vi slipper det. Att ta bort behörighetskravet kommer inte att sänka kostnaden för att få en elektriker att utföra arbetet för arbetet är (någorlunda) prissatt efter verkligheten. Ingen blir rik av att installera uttaget, varken elektrikern, staten, tredje part eller den som beställer uttaget. Det är bara ett stort svart ineffektivitetshål som pengarna slängs ner i :)

Med det sagt så är jag inte i sig emot att ta bort behörighetskravet eller att jag tycker att det är rimligt att det innebär motsvarande 11h arbete för dig. Jag menar bara att varken lönenivåer, behörighetskrav eller skatter är grundproblemet i prissättningen. Verkligheten är problemet :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
Skrev ett väldigt långt inlägg. Men nu ett kortare!

Det är tur att vi inte har så många eljobb att beställa. I annat fall skulle vi bli ruinerade. :) Som civilingenjör i elektroteknik i skulle samma uttag kosta mig några fler timmar i arbetstid. Men sedan är det ju faktiskt utfört! Det är sällan jag vaknar och befinner mig i en situation där jag tänker på alla eljobb som skall utföras i mitt/mina hus.

Det finns mycket att säga om prissättningen. MEN, det är en kapitalistisk värld och varför skall hantverksyrkena vara undantagna? Skall vi tala om bilmekaniker också? (Personligen skulle jag inte vilja se att elektriker tjänar mindre. Utan snarare att ingenjörer, lärare och läkare tjänar mer!)

Jag håller med dig att vissa regler bara är dumma vad gäller elarbete som ditt exempel. Men, hur skall man kontrollera? Vi kanske kan ha en ny yrkeskategori elkontrollanter? Men, i alla rimlighet, hur svårt är det ibland och trots det "får" vi inte utföra detta själva.

Den mer relevanta diskussionen tror jag är kvaliteten! Vi måste prata om hur duktiga hantverkare vi skall ha i detta land!

Efter mer än 10 år i villa så förvånas jag fortfarande över bristen på professionalism inom hantverksskråerna. Det brister i offerter, utförande och arbetsledning. Det är för dåligt. Det är för många gånger det blir bristfälligt. Ibland skrämmande uselt. Ofta rings det inte ens tillbaka. Man blir ett telefonnummer. En markering på baksidan på ett papper på passagerarsätet. Glöms bort. Har hänt så många gånger nu så att jag tror det mer är ett normalt förfarande än slump eller brist på tid. Det är inte respekt för varandra.

Jag har gått igenom en tillräcklig mängd med hantverkare nu för att kunna uttala mig tycker jag och branschen har en hel del att bevisa! Eller har jag bara haft otur? Eller är jag månne väldigt petig när jag tycker att strömställaren faktiskt skall bryta strömmen när man trycker på den?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt riktigt. Där vi är nu så anser jag med många andra, att det definitivt är värt att inte skänka samhället de timmarna och den skatten, utan gör det hellre själv. Det finns fler och djupare aspekter I det hela, men då blir det verkligen filosofiskt politiskt och det ligger på gränsen till OT.
Inte alls. Det är bland annat detta tråden är avsedd att handla om.
 
tommib tommib skrev:
Detta är delvis sant. Det är sparbeting och en övertro på datorisering som gjort att man tagit bort läkarsekreterare men det finns definitivt också ett inslag av att läkare minsann inte ska tro att de är något och få allt serverat. Problemet är att det sedan 90-talet tillkommit enorma mängder administrativt arbete som numera sköts av just läkare. Det är ineffektivt.
Jag har hyffsad koll på sjukvården då mor är läkarsekreterare Min syster läkare och min fru sjuksyrra ;-) så min kommentar till detta är bort med politikerna ur landstingen i alla fall i dess nuvarande form. (Säger bara patienjournalsutveckling omg) men även vissa tjänster som inte ska upptas av läkare. Lokaler, läkar appar mm listan på slöseri och ineffektivitet kan göras hur lång som helst.
 
tommib tommib skrev:
En snabb sammanfattning är dock att väldigt många fullständigt missförstår trådens syfte. För att vara extra övertydlig så handlar det om effekten på samhällsekonomin av att ellagstiftningen ser ut som den gör och inte tillåter gemene man att göra förhållandevis enkla ingrepp i sitt eget hem. Det handlar om att regeringen vill att vi ska ha en tjänsteekonomi där vi köper alla tjänster men samtidigt har ett system som gör att jag måste arbeta 11 timmar för att få råd med ett uttag.
Och då räknas du tommib som höginkomsttagare. Hur många timmar en "knegare" med månadslön under 25.000 kr behöver jobba vågar jag inte ens räkna på...
 
tommib
J JBa skrev:
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men som de flesta andra såna här trådar så fascineras jag av hur lite kunskap och förståelse det finns kring småjobb som innebär resa till kunden.

TS som verksam inom sjukvården borde kanske istället ägna tiden åt att fundera på hur otroligt ineffektiv, penningslukande och kundfientlig motsvarande småjobbsverksamhet sköts av sjukvården. Hur kan det anses vara rimligt att jag som "kund" (patient) ska vara tvungen att driva "felsökningen" för att finna grundorsaken till felet och sedan tvinga mig till en tidseffektiv avlösning av grundorsaken, inte göra quick-fixes? Det är så primärvården i mångt och mycket funkar i Sverige idag sedd från kundperspektivet. Ytterligare en intressant sak med primärvården är den totala avsaknaden av att använda sig av kollegors journalanteckningar och analyser vid fortsatt felsökning. Hur många har inte varit med om att man som kund/patient fått starta om felsökning bara pga att tidigare läkare slutat sin stafettjänst?

Nej, jag är inte elektriker eller hantverkare för den delen men har jobbat i konsultverksamhet mot småföretag där budgeten för mina tjänster varit nära nog noll kronor.
Hmm.. Denna missade jag också.

Spännande att du tror att jag har lite förståelse för problematiken kring småjobb när jag specifikt skriver om det. Tro mig, jag fattar att det är svårt att få lönsamhet i småjobb. Därför önskar jag att elektrikerna helt slapp dem.

Tro mig, jag ägnar en inte alls obetydlig del av min fritid på att få mitt jobb att vara lite mindre ineffektivt.

Som svar på ditt specifika påstående om primärvården kan jag säga detta:

Ett normalt besök är 15 minuter. Innan läkaren träffar dig har den träffat någon annan. Det finns ingen tid att läsa på några anteckningar. Dessutom får läkaren inte läsa på något från några andra enheter innan hen har frågat dig (pga lagkrav).
De flesta som arbetar inom primärvården sliter hårt i en dysfunktionell verksamhet. De flesta anser att primärvården är gravt underfinansierad men våra politiker gör inget åt detta.
Stafettläkare är vanligt förekommande på en del ställen. Du kan fundera lite på varför det är så att de vårdcentralerna inte klarar av att behålla personal. Ledtrådar är en ofta fullkomligt orimlig arbetsbelastning och ingen möjlighet att påverka din egen tid samt administrativt mög som är påbjudet uppifrån. Allt detta slipper man som stafettläkare.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.