trebema (calmarpannan) har väldigt bra support när man har frågor om pannan och installationen och injusteringar osv..
 
H
Har ju funderat lite på ved ibland när pelletspriserna stigit. Det är alltså bara Baxi Solo Innova som gäller om man ska ha något bra.
En tanke slår mig; både CTC, Värmebaronen, Nibe och Euronom tillverkar ju också moderna vedpannor i sverige och har vad jag förstår också en viss försäljning av pannorna. Vem köper dessa pannor? Om de här pannorna är dåliga, varför skrivs det inte mer om detta t.ex. här? Verkar ju som om ägarna av de pannorna ändå är nöjda.
Kanske en parallell till pelletsforum där försäljarna av janfirebrännaren skryter hejdlöst över sitt fantastiska underverk till brännare medan vi som har andra brännarfabrikat är minst lika nöjda fastän vi inte nedlåter oss till rent skryt.
 
CTC, Värmebaronen, Nibe och Euronom är väl inte dåliga pannor?
 
Euronom pannor verkar sällsynta som Kunzel och fröling också.....
 
Det blir väl så.En panna som går bra och gör sitt jobb utan att varken krångla eller sticka ut på något annat sätt gör den kanske tråkig att skriva om .men jag håller med om att det skrivs väl lite om andra pannor förutom Baxi Kalmar och Orlan.Tror nog att det finns många nöjda ägare till tex CTC mfl.
Det som egentligen är intressant är att höra från dom som inte är nöjda men det kanske kan vara skämmigt att skriva om något som inte är bra.
Ps jag har för mig att Euronom inte tillverkar sina pannor själva.Tror att dom importera från annat land.
 
storahuset skrev:
3. Ingen erfarenhet men jag undrar mycket hur det skulle varit att haft en värmebaronpanna. Vissa grejer tycker jag är dumma på Baxin jämför med Värmebaronen. Sotningen mycket svårare att göra. Att se lågan på baxin innebär att du måste lägga dig på knä och titta in i en liten, liten rund glasruta som lätt sotar igen. Enklare att tända i en värmebaronpanna.
Med risk för att gå Baxis ärenden får jag väl komma med lite fakta i alla fall? :)

Om du jämför med Vedolux 37 ska du nog jämföra den med Inova 30 eftersom dom ligger mer lika efektmässigt. Men du får 135 liter vedutrymme på Inova 30 och bara 105 på Vedolux 37. Så det blir nästan dubbelt så många ilägg som din Inova 50.

Listpriset är 41700 för Inova 30 mot 36700 för Vedoluxen (+ moms) eller 83 kr/kg för Inova och 124 för Vedolux :)

Den lätta sotningen får man på beskostnad av mindre konvektionsarea i Vedoluxen och att det inte går att ha turbulatorer i de nedre tuberna.

Ett tips för Inovan är att montera den så högt som möjligt för bekväm eldning, sotning och titt i glaset. För enklare sotning rekommenderas Baxis borrmaskinsviska som man kortar så mycket som möjligt. För att inte sota glaset är det tänkt att det skall vridas ett halvt varv när man tittat klart
 
Matss skrev:
Den lätta sotningen får man på beskostnad av mindre konvektionsarea i Vedoluxen och att det inte går att ha turbulatorer i de nedre tuberna.
Varför går det inte att ha turbulatorer i de nedre tuberna?
 
saabdea skrev:
Varför går det inte att ha turbulatorer i de nedre tuberna?
Jo det går väl om man gör några böjbara, men dom skickar inte med några överhuvudtaget.
 
Matss skrev:
Jo det går väl om man gör några böjbara, men dom skickar inte med några överhuvudtaget.
ok, det var så du menade, då är jag med i spelet ;) igen.
 
Hej.ja du Matss du går verkligen Baxis ärende när du påstår att vedoluxen kostar 36700 +moms, enligt värmebaronens hemsida är listpriset 31750+moms jag tycker att man ska hålla sig till fakta,du jämnför med Inova 30 och konstaterar att Inova har större vedutrymme för att på nästa rad jämnföra med Inova 50. sedan jämnför du med kilopris på vikten på pannorna jag trodde man jämnförde effekten på pannorna, därmed inte sagt att Baxi är dålig utom på en sak och det är luckerna som är gjorda i vanlig plåt som ändrar sig av värmen , medan Vedoluxen har gjutna lucker som är överlägset att hålla formen.
 
Just för att vara objektiv tog jag Ahlsells prislista dvs den som rörmokaren går efter som fullpris. Skulle jag jämfört värmebaronens pris med Rinkaby rörs pris 31760 +moms hade ju pannorna fått samma pris. Då får gärna komma med ett eget förslag på prisjämförelse, det är inte så lätt.

Jämförelsen med Inova 50 var ju just för att Storahuset, som undrade, har den.

Kilopriset var att betrakta som en liten kul parentes, därav smiley. Men det säger väl åtminstone att man inte snålat på plåten i Inovan?

Jag tycker också att dom har snålat på luckorna, föregångaren Solo Plus hade gjutna luckor. Men samtidigt vet jag ingen som haft problem med luckorna. Vet du?
 
Korrekt prisjämförelse är väl rimligen den som jämför
det pris en vanlig konsument kan köpa respektive produkt för.

Ett listpris är ju helt ointressant om någon konstant ligger x antal % under listpriset till alla.

Med andra ord, om Riknaby sätter pristtandarden, så är det så.
Då kostar produkten det som Rinkaby begär, inte det som står i en lista.

//
 
Jo det gäller ju om man monterar grejerna själv. Men oftast har rörmokarna på en ort en övernskommelse om att inte göra jobb åt kunder som skaffar grejerna själva.

Sen tyckte jag att det var fel att jämföra Värmebaronens "listpris" med Rinkaby
 
Det finns turbolatorer i de nedre tuberna på Vedolux 37 också, ca 1½ m långa och böjda, kan vara lite knepiga och tröga att få ur och i de första gångerna, men mina är inslitna nu i alla fall och inga bekymmer med alls...!
 
Den pannan jag såg saknade turbulatorer. Har du en ny panna? Är det turbulatorer i övre tuberna också?

Kan du inte ge en recension av din (panna och system)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.