I
Odjuret skrev:
Vad är det för fel med att vara psykfall? De har fått en diagnos. Varför är det så hemskt att den är psykisk? Huvudsaken är väl att de får rätt hjälp! Om det inte är fysiskt då riskerar de att slänga ut massa pengar för "sockerpiller"
Skulle det inte vara fel att vara psykiskt sjuk? Jag lider med dem. Har fått en diagnos? Vilken? Är elöverkänslig klassad som en psykisk sjukdom? Sockerpiller ordineras väl inte till ev elöverkänslig annars?
Och upprepar, varför finns det de som hävdar att de är elöverkänsliga? Alla borde vara botade med sockerpiller.
 
O
ion skrev:
Skulle det inte vara fel att vara psykiskt sjuk? Jag lider med dem. Har fått en diagnos? Vilken? Är elöverkänslig klassad som en psykisk sjukdom? Sockerpiller ordineras väl inte till ev elöverkänslig annars?
Och upprepar, varför finns det de som hävdar att de är elöverkänsliga? Alla borde vara botade med sockerpiller.
Jag har en psykisk sjukdom alltså är jag ett psykfall. Är det fel på mig?
 
harry73
Odjuret skrev:
Jag har en psykisk sjukdom alltså är jag ett psykfall. Är det fel på mig?
Det finns många genuppsättningar som gör att man lättare får depression, adhd, autism, osv.
Man få anta att de gör att kroppen skiljer sig lite från andras kroppar och som gör att man t ex lättare får depression. Är depression då en ren psykisk åkomma eller finns det fysiska förutsättnngar för den?
 
I
Odjuret skrev:
Jag har en psykisk sjukdom alltså är jag ett psykfall. Är det fel på mig?
Ordet psykfall, psykiskt över huvud taget har alltid varit laddat, skulle kanske inte använt det, men nu gjorde jag det. Vad som är rätt eller fel beträffande ett tillstånd överlåter till sakkunskapen att tvista om.
Var går gränsen? Är alla som avviker från den stora massan att betrakta som psykiskt sjuka?
Jag känner flera personer som dagligen kämpar mot sina respektive sjukdomar, av psykisk karaktär, av den anledningen tog jag mig friheten att skriva att jag lider med dem. Av samma anledning reagerar jag när någon förringar ett sådant tillstånd. Det finns, mig veterligen, i folkmun, bara en klass av psykiskt sjuk vilket jag som amatör anser vara fel. Endast läkare och den berörda vet i vilken grad tillståndet avviker från det som anses vara normalt.
Någon sa en gång,: "Gränsen mellan dåre och geni är hårfin" , det kan ligga nåt i det.
Det var OT,
Jag undrar fortfarande om elöverkänslighet är klassad som en psykisk åkomma?
Är den det, kan man ifrågasätt viljan och anslagen att utreda om symtomen är av fysisk eller psykisk art.
 
O
ion skrev:
Skulle det inte vara fel att vara psykiskt sjuk? Jag lider med dem. Har fått en diagnos? Vilken? Är elöverkänslig klassad som en psykisk sjukdom? Sockerpiller ordineras väl inte till ev elöverkänslig annars?
Och upprepar, varför finns det de som hävdar att de är elöverkänsliga? Alla borde vara botade med sockerpiller.

Jag lämnar bollen vidare till någon annan som orkar förklara... Jag kommer inte längre...
 
tommib
Elöverkänslighet finns inte som diagnos. De som har diffusa besvär på det viset hamnar oftast under slaskrubriken utmattningssyndrom (F43.8A), populärt känt som "utbrändhet". Man kan också tänka sig andra diagnoser ur den gruppen.

Apropå genetik osv som predisponerande faktor för depression så finns det, absolut. Samma för många andra psykiska sjukdomar. Det är också så att vi inte förstår genetiken bakom dessa sjukdomar, den är helt enkelt inte så simpel som att det finns en "depressionsgen" eller en "schizofrenigen". Att hoppa därifrån till att det måste finnas en människor som får en faktisk fysikalisk påverkan på kroppen av elektriska fält (av denna storleksordning) är dock helt fel. Det finns helt enkelt ingen evidens för det. Det finns inga studier som visar på någon korrelation mellan fält och symptom (däremot tydligt mellan symptom och en tro på att fältet är på).

Att hävda att alla borde vara botade med sockerpiller är också fel. Detta är människor med riktiga och svåra symptom och besvär. De beror inte på el bara. Denna tro är till och med skadlig eftersom det hindrar dessa människor från att gå vidare och faktiskt behandla sina besvär.

Angående slagrutandet och vattnet så finns det ett par bra filmer på YouTube där James Randi testar några slagrutegängare. Resultatet är det väntade, d.v.s. ingen vinner några pengar. Att hitta vatten med en slagruta är ett typexempel på ett paranormalt fenomen eftersom det inte finns någon förklaringsmekanism till varför det skulle fungera. Ion, att din pappa inte kunde sova över en vattenåder kan precis lika gärna vara att sovrummet var dragigt eller att sängen stod ojämnt eller massa andra faktorer. För att säga att man har evidens för något måste man göra upprepade försök med samma resultat. Helst ska man också ha en tanke om varför det blir som det blir.
 
O
Måste krypa in och förtydliga mig. När skrev sockerpiller så tänkte jag på fysiska åtgärder som vissa gör. Jordtag t.ex som t om kan ha motsatt effekt.

Jag borde ha lärt mig att folk inte kan läsa mina tankar. :)
 
Om du tar av dig foliehatten så är det lättare för oss.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
MathiasS skrev:
Om du tar av dig foliehatten så är det lättare för oss.
Den är faktiskt specialdesignad enbart för mig av foliehattarnas mästare... Dr folius hattus. Men då vet jag att den fungerar! :p
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tommib skrev:
Meh....
Den delen av överkänsliga som verkligen är överkänsliga vet redan varför de mår dåligt? Ja, jo, det vet många schizofrena som har persekutiva vanföreställningar också. Då handlar det ofta om att grannarna förgiftar dem genom gas i ventilationen eller att TV skickar kontrollsignaler till deras hjärna. De är faktiskt helt övertygade om detta och det faktum att jag inte håller med gör mig till en del av konspirationen.

Detta är ett extremt exempel, men fullt jämförbart med vissa "elallergiker".


Så är det säkert: "Med vissa elallergiker". Men de övriga?

Sen kan du ju faktiskt inte med säkerhet veta ifall patienten med TPL-diagnos blir förgiftad av grannen eller inte. Trots allt, är det faktiskt bara en kvalificerad gissning från din sida, antagligen grundad på "vetenskap och beprövad erfarenhet", trots att det säkert har hänt någon gång, någon stans. Och har det hänt en gång, kan det hända igen, och då vore gasmask bättre än terapi.
 
tommib
Staffan2000 skrev:
Så är det säkert: "Med vissa elallergiker". Men de övriga?

Sen kan du ju faktiskt inte med säkerhet veta ifall patienten med TPL-diagnos blir förgiftad av grannen eller inte. Trots allt, är det faktiskt bara en kvalificerad gissning från din sida, antagligen grundad på "vetenskap och beprövad erfarenhet", trots att det säkert har hänt någon gång, någon stans. Och har det hänt en gång, kan det hända igen, och då vore gasmask bättre än terapi.
När man träffar de patienterna, vilket jag sällan gör nuförtiden, så kan man vara rätt säker. Inte 100% säker förstås, det är man aldrig. Men ungefär lika säker som att solen går upp imorgon eller att pennor man tappar faller nedåt.

TPL är för övrigt inte en term jag skulle använda om denna patientgrupp. Det är människor som är svårt sjuka och har ett stort lidande. Vissa andra däremot....

Att jag skriver "vissa elallergiker" ska inte tolkas som något annat än att alla inte är lika fundamentalistiska. En del mår bara dåligt när mikron är på, det är mer jämförbart med någon som har irriterande tics eller en mild personlighetsstörning. Det finns grader i helvetet.
 
Staffan2000 skrev:
tommib skrev:
...Och har det hänt en gång, kan det hända igen, och då vore gasmask bättre än terapi.
Men....
om nån FAKTISKT blivit förgiftad av en granne så är det till skillnad mot el-överkänslighet något som går att påvisa genom en forensisk utredning eller liknande. I annat fall så är det bara rent spekulerande, och det kan vi gärna ägna oss åt över en grogg eller liknande.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
ion skrev:
Exakt så.
Min far var känslig mot vatten i marken, mådde dåligt varenda morgon, bytte sovrum och blev därefter bra. Han var även duktig på att söka vatten med slagruta, det bevisade han för mig för jag tvivlade, Om detta hade samband med att han var reumatiker vet jag inte, för det forskas inget om det utan avskrivs direkt som humbug. "Det vi inte ser finns inte", ett primitivt tänkande vågar jag påstå.
Det är lite sjukt, du kan ta två svetstrådar och böja till L och du hittar vatten (provade även i en vattenpöl). Jag är själv skeptisk, men påverkar inte trådarna själv utan så fort detta är över vatten så rör sig dessa själv utan röra en muskel (men kan ju ha fel, var ju 10 år sen jag testade sist).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.