13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande!
Jag har varit del av ett större gäng som bryggde öl men som splittrades, jag var väl mest där för att det var kul, det fanns andra som var drivande på recepten.
Läste nyss om syret jag med, får fundera på hur man ska göra.
Själv kolsyresätter jag med tryck i fat =)

Bryggde faktiskt ännu en öl häromveckan med en vän som ville prova.
[bild]
Jag tänkte inte efter utan körde i Irish moss med en förhoppning om klarare öl, speciellt då vi hade humlepellets, men det satte igen plattvärmeväxlaren direkt, så att kyla ner och tappa på jäskärl blev full anarki.
Idag tyckte jag det var dags att slänga i torrhumlingen, och passade på att flytta över till (ännu) ett nytt jäskärl. Det är fortfarande bra med rester i ölen:
[bild]
Snyggt! Ser att du har en Brewster du med. Jag hade egentligen siktat in mig på en grainfather men så kom det ut en Brewster på blocket ruskigt billigt. Helnöjd än så länge.

Ser också att du har värmeisoleringen på. Gör den stor skillnad? Jag har funderat på den för att minska tiden det tar att koka samt kunna ha rullande kok med lägre effekt.

Segt med plattvärmeväxlaren. Jag kör med kylspiral fortfarande även om det är lite segt när man vill ner till lagertemp.

För övrigt blev min IPA riktigt bra beträffande humlen! Både på growler och flaska. Körde hopstand på 85 grader c i 30 min efter koket samt torrhumlade. . Dock fick den för lite kropp. Ville göra den lättdrucken men gick lite för långt beträffande mäsktemp samt maltval. Dock fin att titta på;
Ett ölglas med skum, tom ölflaska, rutig duk, ljuskrona, växt, del av kruka. Utomhus- eller verandamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står det en amerikansk veteöl på jäsning. Kommer göra en splitbatch när det är dags för sekundär i helgen där hälften får sig en dos hallon och andra lite körsbär.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Snyggt! Ser att du har en Brewster du med. Jag hade egentligen siktat in mig på en grainfather men så kom det ut en Brewster på blocket ruskigt billigt. Helnöjd än så länge.

Ser också att du har värmeisoleringen på. Gör den stor skillnad? Jag har funderat på den för att minska tiden det tar att koka samt kunna ha rullande kok med lägre effekt.

Segt med plattvärmeväxlaren. Jag kör med kylspiral fortfarande även om det är lite segt när man vill ner till lagertemp.

För övrigt blev min IPA riktigt bra beträffande humlen! Både på growler och flaska. Körde hopstand på 85 grader c i 30 min efter koket samt torrhumlade. . Dock fick den för lite kropp. Ville göra den lättdrucken men gick lite för långt beträffande mäsktemp samt maltval. Dock fin att titta på;
[bild]

Nu står det en amerikansk veteöl på jäsning. Kommer göra en splitbatch när det är dags för sekundär i helgen där hälften får sig en dos hallon och andra lite körsbär.
Jag har sneglat runt lite på olika apparater från och till, och byggde om en konserveringsapparat från Lidl först, men den gav lite för dålig kräm och det var svårt att mäska osv, så när jag såg att priserna på bryggverk gått ner så slog jag till. Den gamla fick bli varmvattentank.

Jag köpte isoleringen direkt utifrån erfarenheten med mitt hemmabygge, så jag har inte provat utan.

Värmeväxlaren köpte jag på ebay för ett tag sedan, kostade marginellt mer än en kylspiral vill jag minnas, väldigt bra förutom schabblar till det med partiklar i den då :rolleyes:

Hopstand fick jag söka på, låter intressant, får kanske prova vid tillfälle =)

Har provat att göra en ingefärs och citrondricka, slängde i ett fat och stoppade i kylen imorse. Var tvungen att provsmaka lite, och passade sedan på att göra en Radler på den.
Kan nog bli bra =)
fn9HaAkn-uHHNT7_GPGktjjvgXMxJAVZyEUmSCCmf5EUKu7jU4m9Oc_X3JQnXpl2sY8CLjGkuTRTLXa3fOhFvJA6KFT9ouYLRT3KSrQvkW5SoRvBRlLGuYxXan10J0FudLlTdX1KhKB5Uq9zXZzy_eP3Oy3vGu0WMBr6hUUy1U9QxXvepumDtn9TNnjIOgbK8im_nSIonfPqZNToRqkamCGHDqzkv70eBpx88FlEjdFxyZ3SaZt1qemjDa3tfPSR53jD6kZFOyC_C00vGVljvSmZ2i8qlZvSgQMcuCL9k-6M0dBeAemIQ-BHYio_Lff7_Sqf1Vxj7MJsT4hSmKBvWuOX3TDmz91xkvtsbTnZRVPbQxzz-vRa0kValUowPJGEsy39zRaT9wZqHuTzv596c-hWFMClo3fB-BsA5uqSG58B6RtUBBQBInS4Hs2kOZheXAoZ5bmd9l1ZmJQSzhnMuJLf939nPXXRuFFQ9Ch0i0TqFfQUquJHtM538f9G1ZaqV-e04WLMbpvEf1_OVETFLRiwLmLTz7jsd0MDOCf6rH8YLzYFYkbFmznY-X5Eyptn4JtkLfPysEe8O4KvEfkr-usx9YhjnDwmOIO_ecK41FMQyz9W59fBZK-OeOXic3lIVvwTiApDczUtldmM11jZdeeKOCg_cDcVUWbd-62cVn1VPCZ0uWij0YdKLlhuXbXuYQ6AMg5iueAUvJSVeSXUsOkuBJO5jxiXeClHcuUM9hf5niNYZVAWT0eS1gqkkHWBNNyOJtHpaP9xhuPfpU0fRwPwA7uKcqavl72H9QmJEixQJROje9tcbroj4FsVolSeK5q7GVDkNXPAM6lBLYqtlmBPxYM-RVxS1zKIcdnHF7c00c3DT2buFo55Q5eQONEdE_8t7VFlFTqdjnnuUyyOfTX65TDnFTlCqWYGZxbAcZBNRbowgQ=w997-h1329-s-no
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Semester!
 
  • Ölflaska och halvfyllt glas på röd duk utomhus. Märke: Doble Malta Märzenbier. Etikett på spanska. Avslappnad atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har sneglat runt lite på olika apparater från och till, och byggde om en konserveringsapparat från Lidl först, men den gav lite för dålig kräm och det var svårt att mäska osv, så när jag såg att priserna på bryggverk gått ner så slog jag till. Den gamla fick bli varmvattentank.

Jag köpte isoleringen direkt utifrån erfarenheten med mitt hemmabygge, så jag har inte provat utan.

Värmeväxlaren köpte jag på ebay för ett tag sedan, kostade marginellt mer än en kylspiral vill jag minnas, väldigt bra förutom schabblar till det med partiklar i den då :rolleyes:

Hopstand fick jag söka på, låter intressant, får kanske prova vid tillfälle =)

Har provat att göra en ingefärs och citrondricka, slängde i ett fat och stoppade i kylen imorse. Var tvungen att provsmaka lite, och passade sedan på att göra en Radler på den.
Kan nog bli bra =)
[bild]
Såg smaskigt ut! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att göra Radler, men känns klockrent till sommaren.

Själv har jag tappat om min veteöl till sekundär. Blev en split-batch där 10l hamnade på 1kg hallon och 6l på 0,5kg körsbär. Grönölet var rätt syrligt vid omtappning, vilket jästen jag använde kunde bli, men detta skulle lägga sig. Annars tror jag det blir bra. Vete har bidragit med en lite kakig/degig smak till ölet som jag tror gifter sig bra med bären.

Blir dock lite svårt att räkna ut alkoholhalten när man lägger till bär såhär, men när jag snurrat runt i mitt huvud så bör det landa på runt 5%. Hoppas på hög hinkbarhet ;)
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Semester!
Mmm, märrzen är en riktigt trevlig ölstil. Påminner lite om den Andechs Bergbock jag drack i fredagskväll. Mycket mumsigt, men också lite förrädiskt med så mycket alkohol i en så lättdrucken öl. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.