Tack!

Designen är tagen från The Woodwhisperer som gjorde denna typen. Jag har dock anpassat måtten lite.

I mitt fall består väggen en av en klyvd 45x95 och konsolerna är en del 45x70 och två delar 12mm plywood.

20140922_202630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser proffsigt ut tycker jag, bra jobbat!

Takhöjden av 2.1 m skulle för mig inte vara någon problem.
Nyare LED lampor har en lite bättre färgåtergivning, som skulle räka för snickarbon. Med cellplast bakom finns det egentligen ingen alternativ, och då helst flera av max. 1-2 W.

http://www.byggahus.se/forum/belysning/208809-led-fargatergivning-cri-ra-index-oanvandbart.html

Lite tips för att 'värma upp' det lite bleka ljuset av billiga LED lampor (den allra flesta s.k. varmvita): klippa ut lite av CTO (Color Temperature Orange) filterfolie och klistra på lampan.

Tex. den här: Lee 1/4 Orange (CTO)
http://www.thomann.de/se/lee_farbfolie_nr_206_qct_orang.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Du har ingen ritning eller så på skivvagnen? :)
Såg väldigt användbar ut i mitt garage. :)
 
Ser ut att bli kanon. Du var duktig att få till både dörren, och skivvagnen. Tums up....
Blir själv sugen på lite trä jobb, men är fullt med tre motorcyklar i mitt garage. (15m2)

//AA
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
saiter skrev:
Ser ut att bli kanon. Du var duktig att få till både dörren, och skivvagnen. Tums up....
Blir själv sugen på lite trä jobb, men är fullt med tre motorcyklar i mitt garage. (15m2)

//AA
Tre hojar på den ytan, då är det trångt att göra något med dem!
om det inte är modellhojar förstås... ;)

Jag sålde min hoj för några år sedan när jag bara hade lyckats köra 40 mil mellan två besiktningar... :(
 
Kommer en till i veckan, då blir det nog lite trångt.
Gäller att ha bra ordning...
Tre ungar = tre hojar, + min (Kört 700 mil på min i sommar)

Hittade nyss din tråd om dina garage-tankar, men du har ju snickarboden så du har väl ingen "abstinens", hoppas jag...

//AA
 
Campar skrev:
Du har ingen ritning eller så på skivvagnen? :)
Såg väldigt användbar ut i mitt garage. :)
Nja, ingen ritning direkt men jag försöker lära mig sketchup och jag gjorde ett försök där. Tyvärr så lyckades jag inte få ut det till ritningar som jag sett att andra har gjort.

För egen del tog jag lite skärmdumpar och klottrade ned måtten på dessa innan jag gick ut och började bygga. Sedan blev det nog lite justeringar allteftersom också... på så sätt blir det ju inte fel, bara annorlunda! :rolleyes:

En bild lite halvt genomskinlig kanske hjälper.
skivvagn2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ramen nedtill/under består av 45x95 med låsbara hjul undertill från biltema. Total längd är 2400mm och höjden är strax över metern, från "skivhyllan". Urtaget på denna hylla är för att jag ska kunna bära in skivor med ett sånt bärhandtag i plast som tar tag under skivan. Jag gjorde "dados" (=spår på svenska?) för avdelarna i båda skivorna på sidan och skulle jag byggt igen skulle jag bara gjort dessa i ena sidan. Det var ett helsike att få på andra sidan och det blev inte helt perfekt.
 
  • Gilla
Campar och 2 till
  • Laddar…
saiter skrev:
Kommer en till i veckan, då blir det nog lite trångt.
Gäller att ha bra ordning...
Tre ungar = tre hojar, + min (Kört 700 mil på min i sommar)

Hittade nyss din tråd om dina garage-tankar, men du har ju snickarboden så du har väl ingen "abstinens", hoppas jag...

//AA
Jo, jag har också tre ungar... det gäller att prioritera tiden ;)

Nä, ingen abstinens än... tanken var dock att ovanvåningen i garaget skulle bli min "snickarbod" på 50 m2 så detta är mer en "nödlösning". Jag har inte vuxit ur den ännu, men ge det några veckor med några aktiva bevakningar på blocket så! ;)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Intressant tråd. Har själv ett "komplett" snickeri på 18 kvadrat så vid en första anblick är ju 25 ganska stort:) Har möblerat om mitt 3 ggr och nu har jag ganska gott om plats till alla maskiner och arbetsbänkar + monteringsbord.

Prio 1 känns som att få in maskinerna vid väggen, bandsåg kan stå kloss mot en vägg, pelarborr, rikt o planhyvel och kap gersåg likaså, du kanske blir tvungen att bygga stegformade underreden till vissa maskiner eftersom du har ett steg i golvet men det kommer det va värt. Hade nog försökt hålla maskinerna vid långväggarna, mitten fri och sen haft monteringsbord vid ena kortväggen och snickarbänk vid den andra. Betyder att virkesvagen inte får plats men ser inte riktigt att den behövs. Plankor kan förvaras på de konsoler du byggt och skivmaterial kan alltid knuffas in bakom nån maskin som inte gick att ställa kloss mot en vägg, bordsågen exempelvis.

Sök lite på "one car garage shop" för lite inspiration.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Påbörjade även en kapsläde men då kom dottern och ville vara med! Då blev det istället att hjälpa henne att göra en låda. Givetvis var hon med och gjorde alla moment mer eller mindre själv!
Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli!
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
pjodden skrev:
Nja, ingen ritning direkt men jag försöker lära mig sketchup och jag gjorde ett försök där. Tyvärr så lyckades jag inte få ut det till ritningar som jag sett att andra har gjort.

För egen del tog jag lite skärmdumpar och klottrade ned måtten på dessa innan jag gick ut och började bygga. Sedan blev det nog lite justeringar allteftersom också... på så sätt blir det ju inte fel, bara annorlunda! :rolleyes:

En bild lite halvt genomskinlig kanske hjälper.
[bild]

Ramen nedtill/under består av 45x95 med låsbara hjul undertill från biltema. Total längd är 2400mm och höjden är strax över metern, från "skivhyllan". Urtaget på denna hylla är för att jag ska kunna bära in skivor med ett sånt bärhandtag i plast som tar tag under skivan. Jag gjorde "dados" (=spår på svenska?) för avdelarna i båda skivorna på sidan och skulle jag byggt igen skulle jag bara gjort dessa i ena sidan. Det var ett helsike att få på andra sidan och det blev inte helt perfekt.
Hur bred är "stommen" nertill, alltså inte bottenplattan, och hur bred är den i toppen? :)
Har material som väntar nu.. ;)
 
Är inte helt säker på hur du menar, hoppas att bilden ger dig svaret på måtten nertill. Upptill är bredden 125mm. Detta fyller två syften, dels är sidan bara 1100mm hög och gör att skivor på motstående sidor ej tar i varandra dels blir det plats till småfack upptill.

20151116_222233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
pjodden skrev:
Är inte helt säker på hur du menar, hoppas att bilden ger dig svaret på måtten nertill. Upptill är bredden 125mm. Detta fyller två syften, dels är sidan bara 1100mm hög och gör att skivor på motstående sidor ej tar i varandra dels blir det plats till småfack upptill.

[bild]
Tack, precis så, på ett enklare sätt att beskriva min fundering så var typ lutningen jag var ute efter.
Imorgon hoppas jag sätta sågen i plyfan. :)

Tack än en gång! (y)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.