Nu är det dags, äntligen ska det bli en "snickarboa"!!

Husrenoveringen har nu kommit såpass långt nu att nästan alla rum används och då finns ingen plats att använda verktyg och maskiner. Därför påbörjades planeringen av ett dubbelgarage i souteräng där ovanvåningen skulle bli snickarbod, vilket av olika anledningar nu är skjutet på framtiden. Men behovet kvarstår därför kommer snickarboden inrymmas i ett källarutrymme/krypgrund (beroende på hur man ser det ;) ) Denna lösning är förhoppningsvis tillfällig under 1-2 år för att sedan flytta över till garagets ovanvåning, när detta är byggt.

Efter några dagars tömning av utrymmet som har fungerat som förråd för byggmaterial (läs skit) under renoveringens gång, så såg det ut så här:
källare_innan_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är grus/makadam så första åtgärden var att gjuta ett golv men då takhöjden är starkt begränsad redan innan plus att utrymmet ska bli förråd senare så struntade vi i att isolera golvet. Makadamen jämnades och vägdes av och armerades.
källare_armering_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning av golvet, 6 cm betong som fick tas in sista biten med skottkärra, 1,1 m3 gick åt och endast knappt 20 liter över... lite liten marginal kan jag känna så här i efterhand! :surprised:
källare_gjutning_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan betongen brände så passade vi på att mura igen gluggarna som föregående ägare nog tänkt skulle bli fönster. Vi kommer ändå att bygga för på utsidan när det blir dags för trädäck och efter något år ska det vara ett förråd, så då prioriterade jag att få mer väggyta. Resultatet blev helt ok och nu återstår att slamma väggarna och måla vitt. (och förstås att putsa utsidan på gluggarna)
källare_golv_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så är det en klack som man måste leva med och det ställer till det lite samt en utstickande del för kontreforen. Denna klack är inte helt jämn så den funderar jag på att gjuta upp så den blir horisontell och slät. På så sätt kan den kanske användas som sockel till skåp eller dylikt.

För att planera hur elen ska vara så har jag börjat inreda i sketchup för att på så sätt skapa mig en bild av hur det kommer att bli. Det är ju ganska litet, knappt 25m2 (minus klacken) med måtten 7,6x3,2 m. Men ett förslag skulle kunna vara så här:
inredning_förslag1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har letat mycket efter inspiration och detta är resultatet men jag vet inte om jag är helt nöjd, det är svårt att få till det tycker jag. Dessutom suktar jag efter både bandsåg och pelarborr, men det blir nog svårt att få till...

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer och förslag för att förbättra!
 
  • Gilla
haber25 och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd, kommer följa med stort intresse!
 
Kul att intresse finns!

Just nu funderar jag på belysningen som är lite problematiskt att få till med bara 2.10 i takhöjd. Dessutom så består taket av frigolit... varken bra att fästa upp något i eller med tanke på brandrisken!

Jag har tänkt att sätta upp 4 eller 5 T8 2x36w längs med långsidorna, en på vardera sidan om dörren och sedan två eller tre på andra sidan. För att få så bra ljus som möjligt bör de sitta så högt som möjligt men där är ju frigolit!

En möjlig lösning är att strippa ner frigolit och fästa upp reglar i de betongbalkar som går över valvet (4st). Sedan fylla upp med glasull och sedan gips.
Vad tror ni är det nödvändigt att görs detta?
 
Idag blev det inte mycket gjort...

Fixade lite med ventilationen så att det ska gå att putsa väggarna. Tänkte att det ska bli ganska basic med två 100mm gluggar och ventilgaller, eventuellt med stormhuv. Insidan har jag inte bestämt ännu hur det blir om jag sätter dit en paxfläkt i ena och talriksventil i andra. Det ger sig nog vartefter vilket behovet blir, det är ju lätt att komplettera med detta senare.
ventilation1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören satte jag endast med fogskum.
ventilation2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kallade frun att det var mat och rödvinet var uppkorkat!
Nu är det helg och minisemester, så nya tag nästa vecka! (y)
 
O
Fundera på dioder i taket?
 
Odjuret skrev:
Fundera på dioder i taket?
Min erfarenhet av led är inte så positiv men å andra sidan starkt begränsad :surprised:

De jag provat har inte gett så mycket ljus och dessutom har det varit ett väldigt kallt och konstigt ljus. Nu var det i och för sig något år sedan och utvecklingen går ju fort så det kanske har bättrat dig nu.
 
Kan du inte sätta en/flera planka/or som vilar på ett par skruv(fästa i lecan) i varje ände som du sedan kan skruva upp dina armaturer på? (alt. använda vinkeljärn...)
 
O
Dioder börjar bli mer rumsrena idag.... Det är mycket lättare att hitta dioder med rätt temperatur.
Dioder behöver inte bygga så mycket... eftersom du hade väldigt begränsad takhöjd tänkte jag...
Men om du ska fundera på LED.... skippa Julas anslut... min erfarenhet när det gäller dessa är att den är ganska dålig...
 
Jag måste fråga, varför gjöt du inte så tjockt att det blev jämnt med sockeln?
 
MagicFingers skrev:
Kan du inte sätta en/flera planka/or som vilar på ett par skruv(fästa i lecan) i varje ände som du sedan kan skruva upp dina armaturer på? (alt. använda vinkeljärn...)
Menar du som sitter ovan armaturen på längden som ett fäste/värmesköld?

Eller tänkte du att de skulle sitta på tvären bara som fäste?
 
Odjuret skrev:
Dioder börjar bli mer rumsrena idag.... Det är mycket lättare att hitta dioder med rätt temperatur.
Dioder behöver inte bygga så mycket... eftersom du hade väldigt begränsad takhöjd tänkte jag...
Men om du ska fundera på LED.... skippa Julas anslut... min erfarenhet när det gäller dessa är att den är ganska dålig...
Ja kvaliteten på billigt mtrl brukar vara som bäst ojämn. Det utesluter inte att det går att hitta guldkorn, Men jag känner inte för att prova nu.
 
andreasalmborg skrev:
Jag måste fråga, varför gjöt du inte så tjockt att det blev jämnt med sockeln?
Det var den ursprungliga tanken för att slippa en dum kant invändigt. Tyvärr så hade det gjort att jag tappat ca 15 cm i takhöjd. Pest eller kolera med andra ord :mad:
 
O
Sätt belysningen på väggarna som du tänkte.... slipper du ta värdefull takhöjd.
Tror inte det behöver påverka den allmänna belysningen speciellt mycket....

Det har du säkert redan tänkt... men om inte... du bör nog fixa till klacken...så du får en liten "backe" ifrån klacken. Annars blir den en ordentlig tåspräckare....
 
pjodden skrev:
Menar du som sitter ovan armaturen på längden som ett fäste/värmesköld?

Eller tänkte du att de skulle sitta på tvären bara som fäste?
jag tänkte på tvären som fästa, tror värmeutvecklineg inte blir för stor ändå, vists om du har riktigt gammla drosslar i armaturerna, men det är ju dumt, dom drar exakt det dubbla mot ljuset du får ut..
 
MagicFingers skrev:
jag tänkte på tvären som fästa, tror värmeutvecklineg inte blir för stor ändå, vists om du har riktigt gammla drosslar i armaturerna, men det är ju dumt, dom drar exakt det dubbla mot ljuset du får ut..
Nej, det blir nya armaturer från Bauhaus. Enligt någon här på BH var de väldigt prisvärda, tysta och blinkfria. Men jag har ingen koll på hur mycket värme det blir egentligen, mest att jag börjat noja mig... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.