T
AndersMalmgren skrev:
Jo typ 10 000-15 000 har jag räknat ut

edit: räknade om lite nu, det är ca 4 kubik vilket blir cirka 80 säckar så vi pratar nog snarare 15-20k
Skulle du inte kunna fylla ut med typ 20 cm makadam först, skulle bli rätt så mycket billigare. Lite jobbigt att bära upp iofs:p

Du får ju ta dit en lastbil som pumpar ut EPS:n för att blanda 80 säckar för hand är inte att leka med
 
  • Gilla
olahakan
  • Laddar…
Det såg fint ut på den första "före-bilden" (utom att tavlorna borde suttit på samma höjd :) ).

Skall bli spännande att se "efter-bilden". Förväntningarna är enorma!
 
Det är inte så att golvet "egentligen" bilades upp för att du vill ha dolda kablar till hemmabion och sen gick det överstyr?
 
  • Gilla
  • Haha
Hidoo och 5 till
  • Laddar…
Skulle inte vilja bo i samma bostdadsrättsförening som du, ditt bilande kan rasera delar av kvarteret!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ni som tror ts raserar huset måste ju missat delar av tråden.
Bjälklaget hade satt sig och armeringsjärn var blottade.
Ts uppmärksammar detta och åtgärdar delvis felaktigheterna.

Jag är imponerad av storsatsningen
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Vad var det innan i det där 300 mm djupa hålet?!
Sand, tegelbitar, glas och andra restprodukter, klassiskt fyllnadsmaterial


Nyfniken skrev:
Får man fråga hur mycket pengar det här massiva golvet kommer kosta jämfört med att riva ut laminatgolvet och lägga ett vanligt parkettgolv i stället?
Tror det inte är värt pengarna att lägga nytt golv på det där underlaget då det var sprucket och snett, vi hade en golvläggare där och pratade alternativ och han sade samma sak


andersmc skrev:
Vad tror du ditt nya golv kommer att kosta, totalt? Med material och arbete?
Golvspackel, finbetong och EPS för kanske 35 000, arbete 70 000 (35k efter rot), 25 000 för furugolvet. Sedan har jag inte exakt koll på vilken plywood mina hantverkare har tänkt sig, men jag antar att det är någon form av spontad plywood vad kan de kosta, 200 kvadraten? Det är cirka 50 kvadrat som berörs så vi kan säga 10 000. Efter rot landar vi då på 105 000


tank77 skrev:
Skulle du inte kunna fylla ut med typ 20 cm makadam först, skulle bli rätt så mycket billigare. Lite jobbigt att bära upp iofs


Du får ju ta dit en lastbil som pumpar ut EPS:n för att blanda 80 säckar för hand är inte att leka med
Har kollat mycket på lösningar och varit i kontakt mer hur mycket branschfolk som helst, makadam har jag aldrig hört användas som fyllnadsmatrial (Det är väll mer för att fylla när man gjuter husgrund etc). Förr använde man sand som nu har ersatts av frigolitskivor eller EPS. Vill heller inte öka vikten mot innan då bärande konstruktion är som den är.


KnockOnWood skrev:
Det såg fint ut på den första "före-bilden" (utom att tavlorna borde suttit på samma höjd ).


Skall bli spännande att se "efter-bilden". Förväntningarna är enorma!
Det är mäklarbilder och mäklarbilder ljuger :D Det var ett riktigt slitet laminatgolv. Tack kommer fixa bilder allt eftersom, EPSen är precis lagd så kommer bilder på det när det torkat, dock kommer det dröja med bilder på plywood och sedan klart furugolv, dels för att EPS måste torka ordentligt och dels för att vi kommer vänta med furugolvet tills köket och badrummet är klara.


raveper skrev:
Det är inte så att golvet "egentligen" bilades upp för att du vill ha dolda kablar till hemmabion och sen gick det överstyr?
Hade jag velat behålla golvet hade jag ju dragit kablarna till hemmabion i taket med den enda nackdelen att jag hade fått korsa kabeldragningen till taklampan


Kyleman skrev:
Skulle inte vilja bo i samma bostdadsrättsförening som du, ditt bilande kan rasera delar av kvarteret!
Hur tänker du nu? Jag har inte påverkat eller ändrat på bärande konstruktion samt att jag har inte ökat belastningen för bärande konstruktion. EPS innehåller frigolit vilket gör att slutvikten hamna rätt mycket lägre än innan.
 
Bonusbild i väntan på fler bilder på golvet, sysselsätter oss med att fixa till dörrarna i lgh medans hantverkarna fixar golvet. Bild före, dörrarna har misshandlats i flera år, ny färg utan att gammal tagits bort

?pic_id=455690.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
?pic_id=455691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jösses vilket jobb på bara en dörr!
Men du skall väl måla den så det blir lite "original", med linoljefärg, äggtempera eller något?

Får jag vara ofin och fråga vilken stadsdel det är?
 
Hur fick ni bort färgen sådär bra, värmepistol och skrapning eller någon färgborttagare?
 
Andy78 skrev:
Hur fick ni bort färgen sådär bra, värmepistol och skrapning eller någon färgborttagare?
Det syn väl på bilden att varmluftspistolen har fått jobba.
Lite bränt (=förkolnat) trä här och där.
 
Varför fylla upp med epscement för 20000kr när du kan regla upp ett bjälklag för 2-3000?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
Varför fylla upp med epscement för 20000kr när du kan regla upp ett bjälklag för 2-3000?
Jag tänkte 20cm cellplast och sedan bara 10cm betong, men ditt förslag kanske är ännu bättre?
 
Lättare, billigare och framför enklare. De 17000 som blir över räcker till en fin hemmabioprojektor:)
Epscement är ett grymt bra material i övrigt.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
T
Årets tråd hittills(y)
 
KnockOnWood skrev:
Jösses vilket jobb på bara en dörr!
Men du skall väl måla den så det blir lite "original", med linoljefärg, äggtempera eller något?


Får jag vara ofin och fråga vilken stadsdel det är?
Tack! :D
Någon form av off white blir det, kanske lite grå har icke bestämt ännu. Vi har precis skickat iväg provbitar på snickerierna så vi ska få de nyproducerade med exakt samma profil vi tänkte köra samma färg på dörrar, socklar och foder.

Det är i Vasastan, 1920 kåk


Andy78 skrev:
Hur fick ni bort färgen sådär bra, värmepistol och skrapning eller någon färgborttagare?
Stämmer, sedan olika verktyg av varierande tjocklek för att nå in i profilerna


jeppeknaster skrev:
Varför fylla upp med epscement för 20000kr när du kan regla upp ett bjälklag för 2-3000?
Jag vet att jag har tagit bild på hur bjälklag såg ut innan vi lade EPS men hittar den inte nu, får lägga upp den bilden senare om jag hittar den. Bjälklaget består av 150mm tjocka betongbalkar, de har satt sig en hel del vilket har gjort att var 150mm så är det en annan nivå. Tillsammans med hantverkarna ansåg vi att materialkostnaden för EPS blev billigare än arbetsinsatsen för att göra ett bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.