Milkshaken
mrfrenzy skrev:
Ni som har fått motorras, har ni någon historia på motorn om varför den kan tänkas havererat?
Är det så enkelt som bristande skick/mängd av olja?

En ny 11 HP Tecumseh får man för $150 i staterna. Flygfrakt 1300 eller sjöfrakt 300 med jetcarrier beroende på hur bråttom man har, borde sluta på 2-3k med moms.

Jag har inte haft några problem att få tag på reservdelar till min Tecumseh, finns mängder med amerikanska åf som har stora lager.
Ja jag har inte heller problem att få tag i till min Tec... jag har ju den icke märkesbundne serviceverkstaden, o han tar hem pirat och allt vad som behövs....

Ex. Jag ringde innan jul till en märkesverkstad för alla sorter av trädgård och proffsmaskiner...
jag behövde en ny tändmodul....
Jag sa det är en Tecumseh. xxxx-xxxxxxx xxxx osv.....
Jaha sa han bara, ja dom är slut dom delarna till Tecumseh....
Ok, sa jag, men piratleverantörer då?
nej vi sysslar inte med sånt ..... Sa han bara..
ok... Jag ringde då våran specialist i grannbyn... jajamen. inga problem jag har nog en beg, och annars får jag tag på pirat så.. men testa först den beg jag har....

Kontentan är mr frenzy, att alla har inte dom kontakterna den tiden eller kunskapen att lägga ned för att få tag i rätt delar på annat håll.... Därför var det ett förslag till hellfire.... att ta det den vägen...
 
Milkshaken
ja bara ring och hör..... Ta även bultmåtten som är nu..... Du kanske behöver nån extraplatta eller nåt...
 
mrfrenzy skrev:
Ni som har fått motorras, har ni någon historia på motorn om varför den kan tänkas havererat?
Är det så enkelt som bristande skick/mängd av olja?
Det vanligaste på en snöslungemotor är dels fel typ av olja, det ska vara en multigrade, typ 5w-30 eller så. SAE30 är för tjock vid låga temperaturer.

En annan orsak till haveri är att man belastar motorn hårt direkt efter start. Har slungan stått ute så är oljan lite seg (speciellt om man redan kör fel olja från början) och smörjer inte tillräckligt. Det vettigaste är antingen varmgarage eller låta maskinen stå på tomgång några minuter innan man börjar röja snö.
 
Man kan undra om inte Toron har någon oljevakt! Det har nog samtliga kinesiska motorer. Jo visst blir olja seg,,,,i 30--40 grader minus, men det finns en oljefilm därinne på alla rörliga delar, så motorn skall inte haverera för att den är kall. Men visst är det nödvändigt att serva både slungan och gräsklipparn en gång om året= kolla så där är olja i den, och naturligtvis rätt olja. Funkar knappast med bakaxelolja till motorn.
 
Nytt år nya problem, var ute och körde häromdan och inte alls förvånad ser jag hur en axel sakta kryper ut ur högra hjulet, det visar sig vara en inre axel som håller hjulet på plats i vad jag antar är drivaxeln, nån som har nån koll? Det är en äldre bolens modell större.
 
Redigerat:
Hej mrfrenzy
Får man fråga har du handlat något där ifrån ??? Jag har försökt men det stupar alltid tycker jag på att sänder till Europa ! Och den sidan du länkar till sänder inte till Sverige jag har testat,så jag undrar vilken hemsida du varit på
Mvh Kröll

http://www.byggahus.se/forum/medlem/14641
 
Inte sänder
 
Kröll: man använder jetcarrier, läs mer om det i andra trådar på forat genom att använda sökfunktionen.

När du registrerat dig hos jetcarrier får du en amerikansk postadress, du köper varan från den amerikanska säljaren som skickar den till jetcarrier i NJ. Jetcarrier lägger den på en båt och kör över till Sverige, dom fakturerar dig sedan för frakten samt moms och tull.
 
Så du har handlat där
 
Så när man har anmält sig på jetcarrier så sänder dom var du kan handla eller ?
 
Nej, men från många andra amerikanska firmor genom jetcarrier, om jag skulle behöva en tecumseh motor skulle jag antagligen handla från den firman ovan.

Du kan handla överallt, jetcarrier bara tar emot paketen och skickar dom vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.